ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Mrdiesel skrivet 2 januari 2012 kl. 19:49:53
-
Hej monterade ett 62 ah Batteri istället för original 18ah.
Nu går säkringen direkt men byter jag tillbaka till 18 ah fungerar det.
Varför blir det så?
Måste ju ha MYCKET kräm i batteriet.
Tacksam för svar snarast Mvh Tobias.
-
Hej, du säger att den går "direkt", menar du så fort du drar på tändningen?
/B
-
Eftersom det nya batteriet har mycket mer "kräm" så kanske du helt enkelt behöver starkare säkring som klarar av det nya batteriet?
-
Det låter jävligt konstigt faktiskt, vilken säkring går och som trech frågar, när?
Batteriet ska inte spela någon för säkringens skull, det är förbrukarna som drar/suger ström. Ryms ett 62ah-batteri utan att nåt kommer i kläm och kortsluts? Jag är dåligt påläst än så länge om atv och hur de ser ut kring batteriet så jag tänker bara generellt, om batteriet t.ex. trycker nån kabelsko i sidled så den kommer åt ramen, spånar lite bara =)
-
Jag hade ett 62ah varta på min förra maskin och det var inga problem alls.
-
Du har inte för klena kablar till servon/ vinschen så de blir överbelastning för kablarna vilket resulterar till trasig säkring?
-
Med risk för att jag blir idiotförklarad så frågar jag: Är du säker på att du satt + på + så att inte det nya batteriet har polerna tvärt om?? :dntknow: kan ju faktiskt missas... annars som tidigare sa, NÄR går säkringen? :hmmm:
-
Eftersom det nya batteriet har mycket mer "kräm" så kanske du helt enkelt behöver starkare säkring som klarar av det nya batteriet?
Absolut inte större säkring, det är lasten som är säkrad inte batteriet. Det ska inte göra någon skillnad vilken storlek på batteri du har utan börja leta efter skador och kortslutning på extrakablarna som du har dit det stora batteriet är placerat.
-
Batteristorleken spelar ju ingen roll. Någonstan är det kortslutning :hmmm:
-
Hej säkringen går direkt när jag drar runt startnyckeln.
Jag vet hur + och - ser ut och det är rätt kopplat med kablar i
rätt storlek.
Mvh Tobias.Hej, du säger att den går "direkt", menar du så fort du drar på tändningen?
/B
-
Hej säkringen går direkt när jag drar runt startnyckeln.
Jag vet hur + och - ser ut och det är rätt kopplat med kablar i
rätt storlek.
Mvh Tobias.Med risk för att jag blir idiotförklarad så frågar jag: Är du säker på att du satt + på + så att inte det nya batteriet har polerna tvärt om?? :dntknow: kan ju faktiskt missas... annars som tidigare sa, NÄR går säkringen? :hmmm:
-
Hej säkringen går direkt när jag drar runt startnyckeln.
Jag vet hur + och - ser ut och det är rätt kopplat med kablar i
rätt storlek.
Mvh Tobias.
vad många ampere är säkring?
jag tror det stora batteriet är så mycket starkare att det kanske ger så mycket start ström att säckringen går
-
vad många ampere är säkring?
jag tror det stora batteriet är så mycket starkare att det kanske ger så mycket start ström att säckringen går
Nej ! Se det som att du satt dit en större tank men samma bränslekran och bensinslang, det rinner exakt lika mycket bensin och motorn går exakt likadant men du kan åka längre ( vinsha mer ) innan bensinen ( kraften i batteriet) tar slut.
-
Både stämmer och stämmer inte skulle jag säga.
Säg att startmotorn gärna drar 45 A. Dock kan orignalbatteriet bara leverera 30 A i korta perioder. Då räcker det med 35 A säkring till startmotorn.
Om man sedan kastar på ett batteri som verkligen kan leverera det startmotorn vill ha så kommer säkringen att gå.
Sen att hela grejen är "feldimensionerad" från början om nu ovanstående stämmer - det är en annan fråga :dntknow:
-
Både stämmer och stämmer inte skulle jag säga.
Säg att startmotorn gärna drar 45 A. Dock kan orignalbatteriet bara leverera 30 A i korta perioder. Då räcker det med 35 A säkring till startmotorn.
Om man sedan kastar på ett batteri som verkligen kan leverera det startmotorn vill ha så kommer säkringen att gå.
Sen att hela grejen är "feldimensionerad" från början om nu ovanstående stämmer - det är en annan fråga :dntknow:
Fast säkringen går direkt då han vrider om nyckeln, Tycker att det ska mätas efter kortslutning i extrakablaget och eventuellt testa ett annat "stort" batteri. med erat resonemang så skulle man aldrig kunna använda startkablar till klenare fordon.
-
Håller helt med, mitt resonemang var som jag försökte säga baserat på att helheten är felbyggt från början men kanske inte helt orimligt.
Om säkringen går genom att bara slå på tändningen (dvs att startmotorn inte går igång) så är det nått skumt och jag skulle också mäta upp det hela.
-
Måste bara tillägga att säkringen går INTE pga att man byter batteri till ett större, dvs batteriet "ger"inte mera ström bara för att det e större(starkare dvs mer amp) utan det styrs av exempelvis startmotorn: förklaring.. Startmotorn drar 10amp tex vid start och drar då inte mera bara för att batteriet är på 62ah. Batteriets spec på 62ah står för hur många amperetimmar du kan få ur batteriet innan det är urladdat. Samt att ett 62ah batteri laddas visst upp av generatorn utan problem men det tar längre tid. Så jag vidhåller som flera andra att det måste finnas en kortis någonstans.. Söka söka söka :knupple:
-
Både stämmer och stämmer inte skulle jag säga.
Säg att startmotorn gärna drar 45 A. Dock kan orignalbatteriet bara leverera 30 A i korta perioder. Då räcker det med 35 A säkring till startmotorn.
Om man sedan kastar på ett batteri som verkligen kan leverera det startmotorn vill ha så kommer säkringen att gå.
Sen att hela grejen är "feldimensionerad" från början om nu ovanstående stämmer - det är en annan fråga :dntknow:
jag har samma teori som dig här, om det vore så att säkringen gick när han körde runt den på startmotorn, för på CF ligger även startmotorn över huvudsäkringen, vilket är dumt.
samt originalbatterier är mycket riktigt ganska svaga och det är inte ens säkert man klarar att skjuta de grövre säkringarna med krämen som finns att tillgå. jag märkte stor skillnad i startmotorvarvtalet på min maskin efter att jag monterade extra batteri. startmotorn är på 0.8kW i mitt fall, och originalbatteriet var på 21Ah, numera är de 39Ah
-
Långsökt men inte omöjligt. Kolla så det stora batteriet har rätt polaritet. Har själv råkat polvända ett batteri en gång. Dvs ladda upp det från tomt med fel polaritet.
-
Inte så att originalbatt är 6 volt, och 62A, 12 Volt ?
Prova annars med startkablar från ett bilbatteri, UTAN något som helst batteri i hjulingen.