ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: SmC-Ante skrivet 27 juli 2006 kl. 20:01:58
-
Ska byta ut originaldämparen men är inte riktigt säker på vad jag skall välja, hoppas ni kan ge mig lite tips.
Antingen köpa en effektdämpare för 1995:-
http://www.denadaoffroad.se/sortiment/60/FYRHJULING-AVGASSYSTEM-BESTYCKNING/129
eller helsystem ( trimsystem ) som denada kallar de för 2795:-
http://www.denadaoffroad.se/sortiment/60/FYRHJULING-AVGASSYSTEM-BESTYCKNING/159
Tycker ni de är värt dom 800kr extra för hela vägen? Någon som kanske har nåt av detta som kan intyga att de är bra grejer?
-
Det enda som är värt är att det rostfritt främrerör för original bruka rosta rätt duktigt
Jag bytte ut bara min dämpare, men min polare (SoloNr1) bytte ut hela systemet o hans gick aningen bättre, men ha lite svårt att tro att det pga främre röret då de såg exakt lika tjocka
Så mitt tips köp bara dämparen
-
Tja!
Nu är inte jag någon suverän på detta men beror inte valet på vart i systemet maskinen är strypt?
På min Adly t ex så är hålet ur cylindern 32 mm medans det främre röret bara har en omkrets på 27 mm, vilket måste betyda att bara byta bakdämparen för min del inte kan ge någon större effekt då strypningen sitter i den främre.
Nu vet jag inte hur SMC är i det här fallet men om det är som Adlyn så skulle jag byta hela systemet. Tänk även på att du troligtvis måste byta munstycke och till öppet luftfilter för att få den att gå bra efter bytet?
Dany
-
SMC själva och denada sa till mig att strypingen sitter i avgasdämparen så resten är det onödigt att byta
-
Nu vart de ju svårt :)
Verkar som att de kanske blir bakre dämpen då om jag inte köper den främre också för utseendets skull :)
-
Jag har en SMC250 -05 åkte först med effekt dämpare och orginal krök
bytte sedan även kröken å jag tyckte skillnaden var markant. Både häftigare ljud samt bättre drag. nu har jag även bytt munstycke till 140 samt bakdrev till 32t. Har dock beställt 36t
Jag skulle byta hela systemet utan att tveka....
-
Går inte att svara på i det här fallet.
Är grenröret grövre och/eller i ett hårdare material, som rostfritt, tjänar du effekt.
/J
-
det jag kör med är både grövre och i rostfritt
-
Plocka bort dämpmaterialet i dämparen, så får ni supernice sound!! :)
-
Plocka bort dämpmaterialet i dämparen, så får ni supernice sound!! :)
Lockar inte det till sig polisens intresse?
-
Blir de stor skillnad i ljud om man byter tex till en effektdämpare?
EDIT: Är det svårt att byta bakdrevet på en cbw 250?
-
Nej, den enda polis som reagerat tyckte att den lät helt ok! (En MC-snut).
Effektljuddämparen/helsystemet låter ok men alldeles för lite för min smak iaf! ;)
-
Nu har jag beställt en effektdämpare + ett 36T drev. Inhandlat detta hos kindberg och dom ringde upp smc medans jag vänta och den största strypningen satt i dämpen, att byta till helsystem va en marginell ökning tydligen, alltså troligen inte värt dom 1000kr extra.....Hoppas jag får grejerna i veckan så kanske man kan skruva lite till helgen :). Förresten vet någon om man måste korta kedjan nån länk när man går ner till 36 drevet?
-
Går du ner från 40 :arrow: 36 måste du ta bort nån länk i kedjan... :idea: