ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: peeter skrivet 27 juli 2006 kl. 16:04:50
-
Någon som vet hur det är att hoppa med fyrhjuling jämfört med motorcross? är det lättare att hoppa med motorcross eller med quad? har man mer balans i luften med en quad eller motorcross? osv, osv.. :?: Har kört motorcross i många år men är sugen på att gå över till quad!
Tacksam för svar! :)
-
bara att testa! :wink: :lol: :D :D
-
Iom att du kört cross länge så tror jag att du får kläm på det ganska fort.
-
ok, men alltså i tex landningarna, om man hoppar långt å landar lite snett, tex om man landar med dom högre däcken före dom vänstra, kan de inte bli rätt ryckigt då, fasst iofs i allmänt, är det kanske mycke "guppigare, ryckigare" med quad än cross?
(maskinerna är ju tyngre och lite klumpigare men de var inte de ja syftade på om någon trodde de)
mvh peeter :P
-
med en quad så borde en "sne" landning kanske skapa mer "kaos" än en cross... du har ju fler hjul som tvingar quaden i en felaktig ritkning i värsta fall...
Det kanske blir lättare att du får sidokast med quaden samt att om du landar i sidled så vill den nog kasta av dig....
Du förstår troligen vart jag är på väg :-)
-
i diket eller ? :D
-
Ja det är väl viktigare på en quad att få en bra landning, att landa på ena bakdäcket är ju inte kul + att man kan paja bakaxeln...
-
Ja det är väl viktigare på en quad att få en bra landning, att landa på ena bakdäcket är ju inte kul + att man kan paja bakaxeln...
-
att landa på ena bakdäcket är ju inte kul + att man kan paja bakaxeln...
...eller handlederna. Om du har tumgas - släpp gasen och håll i dig ordentligt innan landning. Brosan bröt båtbenet pga just detta. Nu vet jag inte iof om han landade på ena bakhjulet.
Själv har jag nyligen införskaffat lite småsmärtor i handleden. Jag landade på alla möjliga hjul, men bara en i taget. :lol:
-
att landa på ena bakdäcket är ju inte kul + att man kan paja bakaxeln...
...eller handlederna. Om du har tumgas - släpp gasen och håll i dig ordentligt innan landning. Brosan bröt båtbenet pga just detta. Nu vet jag inte iof om han landade på ena bakhjulet.
Själv har jag nyligen införskaffat lite småsmärtor i handleden. Jag landade på alla möjliga hjul, men bara en i taget. :lol:
är det lätt att skada handlederna säger du? eller är det bara lätt om man håller ena tummen på gasen? eller vad menar du? är det säkrare att köra med rullgas för handlederna? :?:
-
du ska börja med små hopp naturligt vis o lära dig från grunden...så lever du längre..huevos snubbarna var inga mästare i början...allt tar tid...så slipper du kanske skador.....det är MYCKET träning.... 8O lär känna hojen ordentligt...o ha kul... :lol:
-
mjo förstår de :wink: men det lät ju nästan som att handlederna ryker om man landar snett :cry: och det lät ju inte så frestande :roll:
-
hand lederna får mycket stryk... :lol: :lol:
-
landade lite snett på ett platåhopp o det ryckte till ganska häftigt :lol: inte speciellt skönt men man vänjer sig me tiden tror jag :) när man lärt känna sin quad så går det bra :wink:
-
hand lederna får mycket stryk... :lol: :lol:
mer än i fsx? 8O
-
landade lite snett på ett platåhopp o det ryckte till ganska häftigt :lol: inte speciellt skönt men man vänjer sig me tiden tror jag :) när man lärt känna sin quad så går det bra :wink:
jag får hoppas på det.. skador de är man inget stort fan av :wink:
-
har själv aldrig brutit nåt .....kanske ska testa :lol:
-
allt är värt att testa :wink:
-
Lite sen med mitt inlägg, har inte haft tid att sitta vid dator men ska försöka att svara på "peeter"'s fråga och ni andra under parantes :P . Du undrar hur det är att hoppa med en quad i jämförelse med cross, och det är att jämföra med ett flygande kassaskåp "delvis" :) . För att du kan inte styra en quad i luften som en vanlig cross. Tex: du som kört en cross i så många år vet att du kan styra en cross i alla axlar Y,X,Z. Y= Roll (gas å broms), X= Styre (vrida lätt på hojen av centerfugalkraften) Z= Gas (höjden) Och på så sätt kunna styra hojen igenom luften till en bra landning. Men en Quad är framtung/klumpig vilket resulerar i.... jo framhjul. Så för att motverka att få en WHELEI på fram vagnen, gäller det att ge allt i slutet av hoppet så att du får upp den i ögon blicket som du ska lämna hopp/ramp för att ladda på alla 4'a i plant hopp (plant landnings ställe), MEN som du oxå vet landar man inte så i stora hopp där vill man ha mera framvagn ner efter som hopp/ramp går ner i en vinkel efter hoppet. vilket kan få det till en nästan o märkt landning (men mindre hopp strävar man ju ofta att bara sätta ner den så rakt som möjligt). När man är i luften med Quaden så kan man nästan inte göra något för att styra den, att flytta sin tungdpunkt är inte till räkligt för att få en markant förändrad flyg vinkel så det gäller att komma rätt från början av hoppet (träning) och vad det gäller att gasa/bromsa i luft har nästan ingen betydelse efter som dom små hjulen).
Sen var det oxå prat om "Tumgas eller rullgas" vilket som är bäst i hopp, jag personligen föredrar då tumgas efter som man har ett fast styre. Vilket innebär att när man hoppar med (Kassaskåpet) så kan man ju landa lite hur som helst om det vill sig illa. Och då om man har "Rullgas" kan man knäcka till handleden under landning, men detta gäller allt som har AIRTIME och rullgas/tumgas. Samma gäller "Tumgas" OM man inte släpper den å håller i SIG (fast styre) vid landning (annars är det som att landa på fingerspetsarna). Detta har jag fått erfara den hårda vägen med gips i 3 månader, vilket "Henke_LTZ400" nämde.
*Så kademuman av det hela: Det går att kontrollera din AIRTIME fast mycke sämre men f*n så mycke roligare på stödhjul i stället för 2! = sälj till cross PEETER :D
*Tumgas bättre landnings grepp men slutningsvis smaksak! (detta är ju ändå bara vad jag tycker å erfarat)
Hoppats att mitt svar har varit till någon hjälp mer än förvirring... för annars måste jag fakturera per bokstav samt sveda verk, för denna roman. :D
-
Hur är det med dig föresten (du är väl henkes brorsa som åkte in till akuten ? )
-
PrOcEsSoR 8O :( låter ju nästan farligt det dära.. menar du att om man inte trycker fullt på gasen innan man lämar rampen så "dyker" quaden i luften? är dagens quads verkligen så framtunga? dom måste väl vara mindre framtung än en skoter va? :roll:
Mvh / staffan
-
man får prova sig fram :) man måste hitta tekniken....jag landade på framhjulen när jag inte gasade när lämnade kanten på hoppet.. :wink: man ska trycka lite mer på gasen när man lämnar hoppet o gasa lite när man landar för att landa så bra som möjligt :)
-
Jag var på Domsjös crossbana i fredas och i hoppena så dök gärna dinlin med framändan, dvs framtung. Men så är den inte byggd för sådan körning heller. Provade sedan en Yamaha Yfz 450 där som är byggd för sådan körning. Den var grym, snacka om välavvägd viktfördelning, jag landade varje gång på bakhjulena eftersom jag var van vid dinlin. Så jag tycker det är fel att säga att alla quadar är framtung. Ett tips är att prata lite med Björn som jag lånade Yfz:an av. Han har precis gått över från crossåkning.
Prova och se om denna länk funkar, Björn Edlund på Quadsweden borde du komma till.
http://quadsweden.se/v5/profile.aspx?mid=4319&crifoqbjkh
-
Zacka jo det stämmer det är jag som e brollan som fick åka akut... hehe
-
Okej, skönt att du mår bra iaf
du få hänga med till tullinge till nästa gång o visa hur man hoppar
-
Fast du menar nog våran älsta bror som nyligen åkte in på sjukhus. Han mår däremot inte bra vi vet inte om han klarar sig överhuvudtaget. :cry:
-
Tråkigt att höra alltså
Har sj'lv växt upp i haninge o vet hur mycket problem det är med att gå ut o festa typ i o´learys (gamla neptun)
har en polare som fick sin ruta inslagen utanför av fulla ungdomar
hamnade med i bråk o fick sitta inne för misshandel i 1 år fast det va de som började o han skulle försvara sig)
Nej haninge ha blivit skit
hoppas att han bli bra :(
-
Ja haninge har blivit ett jäkla getto. Men jag hoppas nu att min bror vaknar igen... sorgen är djup :cry:
-
Ja haninge har blivit ett jäkla getto. Men jag hoppas nu att min bror vaknar igen... sorgen är djup :cry:
Hojta till om du vill ut å köra å komma på andra tankar.
Faan världen börjar bli sjuk!
-
jo det liknar ingenting ibland... :? :? :?
-
Ja det tackar jag för grabbar! :)
Men hojen står halvft nerplockad, jag å Henrik vi håller på att dra nytt elsytem på den. Har köpt lite nya delar som jag sätter på å han får hjälpa mig koppla in blinkers å så hehe
Men det där ligger nu på is efter som det har hänt det som hänt store bror.
Men tackar för att ni frågar om jag vill med.. men får bli när den rullar igen... ni får köra för mig under tiden :roll:
-
Ska bli!!!!