ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: barossa450 skrivet 26 juli 2006 kl. 17:45:01
-
hej tänkte kolla med er hur ofta ni byter olja i en raptor 660?och vad använder ni för olja? :)
-
hej tänkte kolla med er hur ofta ni byter olja i en raptor 660?och vad använder ni för olja? :)
Svar: Du kan välja oljan (Yamalube).
//Witlock
-
15/40 för mc är klockrent...
Hel eller delsyntet.....
:wink:
-
15/40 för mc är klockrent...
Hel eller delsyntet.....
:wink:[/quote en undran... den är alltså 40 tjock..kall o 15 tunn varm??? missade den lektionen på fysiken... :P o vad händer om man slarvar med oljebyten...typ kör för länge o oljan blir ....vad blir den ....verkningslös...?? och har en competition olja typ helsyntet... kortare livslängd men smörjer bättre under en kort tid??? och vad rekomenderar du för service intervaller på en ltz..typ olje o filterbyten...?? minhoj...nicklas??
-
Här kommer lite info inom området:
Viskositeten betyder oljans trögflutenhet. Det finns viskositetstal från 0 till 70 men i praktiken går den nedre gränsen vid 10W och övre vid 60. Viskositeten anges i allmänhet i steg om 10. Lägre tal innebär tunnare olja.
Oljor enligt SAE (Society of Automotive Engineers) betecknas med viskositeten angiven efter SAE, ex vis SAE 20W/50.
Om det står 20W är det en annan norm än 20. 20W står för hur långt ner i temperatur oljan flyter och är pumpbar. 20 bestämmer vilka gränser oljan får ha vid 100 grader C (så att den inte blir alltför tunn)
Om oljan är en singelgradeolja heter den ex.vis. SAE 10 W. Den uppfyller då normen för SAE 10 vid -20 grader d.v.s. 3500 cP.
Om oljan är en double eller multigradeolja ex.vis SAE 10W/40 uppfyller den normen SAE 10 W (3500 cP) vid -20, men den uppfyller samtidigt kravet för SAE 40 vid 100 grader C
Viskositetstalen har ändrats under årens lopp eftersom de polymerer och additiv (tillsatsmedel) som används succesivt blivit bättre. Det innebär att spannet mellan lägsta och högsta viskositetstal ökat. Castrol RS har ökat sitt spann uppåt från 50 till 60 under senare år. Om du inte kör under extremt kalla förhållandet är det högsta värdet viktigare än det lägsta (det är viktigt för kallstarter i Norrlands inland i februari)
Av praktiska skäl har man multigrade-oljor eftersom de medger att man kan använda oljan i såväl kallare som varmare klimat, eller om man så vill både som sommar och vinterolja. MEN. Alla hojar trivs inte med multigradeoljor med stora spann. Om din motor börjat bli sliten kommer du att få högre oljeförbrukning med vissa oljor, speciellt helsyntetoljor med stora skillnader i viskositetstal, (10W-60 t.ex) I ett sådant fall är det bättre att rekomendera en multigradeolja med smalare viskositetsomfång eller en rak olja (finns i 30, 40 och 50). Multigrade-oljor är vanligast.
När en multigradeolja slits (polymererna som förtjockar oljan) kommer oljefilmen lättare att brista. Ju större spann på viskositetsomfånget desto större risk för sådant slitage. Välj därför inte en olja med ett extremt omfång om du inte av speciella skäl behöver det. Framför allt slits oljorna av växellådan och kopplingen. När oljan slits minskar oljans förtjockning och enkelt kan sägas att man sliter ner oljan från en 10W/50 till en 10W/40, men även oljans förmåga att bilda oljefilm påverkas.
Många frågar om det har betydelse om det är en 20W/50 olja istället för den 10W/40 som står i instruktionsboken. Svaret på det är nog nej, det har ingen betydelse. Fabrikanten vet sällan i vilket klimat eller med vilken körstil det enskilda exemplaret hanteras.
Där fanns det mesta problemen lösta..
Vi brukar köra 10W/40 alt 15W/40 (Denicol helsyntet 4T) på våra maskiner,det senare alternativet funkar bäst på Raptorer & Ltz har vi märkt.
-lite mindre transmissonsljud när dom har rullat en stund..
Första på ca 30mil,nästa vid 100,sen 200 och så vidare....
Åker man extremt så är det givetvis bättre att korta av lite, och på 450 modellerna så ligger man på 5-10timmar max...
Mvh Nicke :wink:
-
Det var fanimej ingen dålig beskrivning.... :D
-
:lol: :lol: :lol: precis vad jag tänkte säga... 8O 8O 8O bra beskrivning... :lol:
-
tack för svaren nu vet jag lite bättre :D :D :D
-
Den här tråden borde klistras bra info!