ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: LTR Köping skrivet 21 december 2011 kl. 22:33:34
-
Tänkte höra om det är någon som har plockat ner en Raptor nån gång? Om det är jäkligt svårt? Det är brorsans quad som jag har sunkat ner genom att köra på bana. Har skavit bort lacken på ramen så den ser väl inte alltför rolig ut mot om bara han hade kört med den och till de ändamål han hade den till. Skulle behöva byta ut lite grejor på den för att fixa till den som den var innan. Vi har pratat om att plocka ner den för att lackera ramen och putsa upp den lite och göra en liten genomgång av div. grejor. Nu har jag skaffat en egen quad men känner dåligt samvete att jag har slitit så mycket på hans så jag skulle verkligen vilja fixa till den. Men är ramen pulverlackad från fabrik eller är det vanlig lack med klarlack över? Det är modellen med röd metallic ram och mörkgrå plast.
-
Ska du plocka ner allt för att lacka ramen så måste ni ju renovera upp resten till nyskick också, annars är det inte värt besväret. Däremot så har jag sett flera renoverade veteranmotorcyklar där de penselmålat ramen med Serva-lack och då behöver man inte riva ner så mycket. De har fått ett mycket bra resultat utan att man ser att det är penselmålat. Det kan nog vara värt att träna på någon rörbit innan man kör skarpt.
-
Lämnar iväg den för lackering isf. Kommer inte att lacka själv. Har kompisar som både kan blästra och lacka den. Naturligtvis ska jag fixa till det andra som är i sämre skick med. Jag är en pedantisk person så jag brukar skrubba skruvar med tandborste om det så krävs=). Tänkte mer på demontering och montering.
-
Jag har plockat isär och ihop min raptor. Svårt? Njae..
När min blev stulen så plockade litauerna ner den i bitar och jag satte ihop den. Tex så låg elsystemet i en kartong när jag fick den.
Hade dock en kompis raptor att jämföra/se hur grejorna skulle sitta.
Är du någorlunda mek kunnig och framförallt NOGRANN så löser du de utan problem ()p
-
Ja jag satt och läste den tråden igår om stölden. Tråkigt! Brukar riva ner crossen i molekyler vintertid då jag inte åker så lite kan jag skruva. Motorn lämnar jag iväg till en kompis som är duktig på att skruva motorer. Man får väl ta kort och märka upp det mesta så man har koll på hur det ska sitta.
-
Det är ganska lätt. Inga specialverktyg krävs förutom "säkerhets-torxs" till bakramen.
Om man fotar av kabel, slang och vajerdragning brukar det mesta i övrigt falla på plats av sig självt.
Glöm inte att skaffa en riktig momentnyckel för montaget sedan. Dvs. inte Biltema (Biltema duger till mycket men inte momentnycklar som ska kunna kalibreras).
Lycka till!
-
Ok. Tack för tipsen!