ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: J-E.Lundin skrivet 18 december 2011 kl. 17:17:04

Titel: LADD PROBLEM
Skrivet av: J-E.Lundin skrivet 18 december 2011 kl. 17:17:04

Hej!
En Honda TRX 300 drar ur batteriet vid plogning vad kan detta beropå, laddas det dåligt eller inget alls?
Titel: SV: LADD PROBLEM
Skrivet av: Mattsson skrivet 18 december 2011 kl. 17:38:36
Vinschen drar grymt mycket ström så det behöver inte vara något fel, har du dessutom ett gammalt batteri så kan ju det ta emot laddning sämre.
Har det funkat förut med den plogningen du har?
Titel: SV: LADD PROBLEM
Skrivet av: J-E. LUNDIN skrivet 18 december 2011 kl. 18:08:33
Batteriet är nytt, å till råga på allt är jag nybliven ägare till detta fordon!
Titel: SV: LADD PROBLEM
Skrivet av: Mattsson skrivet 18 december 2011 kl. 20:53:12
Är det många lyft med vinschen så kan det bli batteritorsk ändå dessvärre.
Polarn har monterat ett bilbatteri på lastracket i bak just för att hans CF inte orkade ladda.

Sen kan man ju köpa sej en Ctek laddare som alla tjatar om (även jag ()p ) och ladda upp efter varje plogning.

Men annars får du amper mäta hur mycket den laddar, men fungerar den när du inte plogar så tror jag det är som det ska, för trotts allt är det små batterier som ska klara mycket ström när man vinschar!
Titel: SV: LADD PROBLEM
Skrivet av: 2 loud skrivet 24 december 2012 kl. 02:26:13
precis som ovan skriver så  behöver det inte vara något fel .. nu vet jag inte hur mycket din generator ger  men på en modern honda ger generatorn 360 watt  ( dvs 30 amperé ) MEN det gör den på ett högre varvtal  än vad du oftast håller när du plogar  ,, har du dessutom  tum och handags värmare så försvinner ytterligare ström där  och normalt har man ju belysningen på oxå vilket  ger att  från dom 360 watten får du dra 35 watt (för visst har du singelampa fram ? )  och sen ytterligare 10 watt (2 x 5 watt baklyse)   dvs  du har plötsligt bara 315 watt  och sen har du tändspolen på det och lite instrumentbelysning , uppskattningsvis  50 -100 watt till ,, och som sagt har du tum och handtagsvärmare på det så brukar dom dra mellan 3 - 5 amperé styck

och sen winchen ,,  vanligtvis är inte det någon herrejösses effekt på en sån här liten minch men som alla elmotorer har den en hög startström  och sen slutligen  så går detta mot ett batteri med alldeles för få reserver , du har nog ett batteri mellan 8-12 ampere   och som agt när du ligger och plogar så ger sällan generatorn maxeffekt    så du tar helt enkelt ut mer effekt än du producerar

Lösningen på detta problem är ett större batteri , du kan även komplettera med en kondensator  ( finns många billiga att tillgå om du tittar under bilstereo )   den kommer hjälpa ditt batteri att ta "smällarna" från winchens startström
och sen försöka köra på ett så högt vartal som möjligt ,  ,,  och sen slutligen  köp en bra laddare  ( CTEC är perfekt )    sätt batteriet på laddning så fort du inte använder den så har du ett fulladdat batterisystem när du börjar ploga , CTEC laddaren kan du ha sitta på laddning jämnt (t.o.m när du plogar om du har tillräckligt låååång sladd :-)   .. fördelen med en ctec är dels att den har bra laddcyklar  och ser till att ditt batteri hålls vid god vigör  men oxå att när batteriet är fulladdat så ställer den sig automatisk på underhållsladdning  och bevakar ditt batteri

Åke