ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: rikard_eks skrivet 17 december 2011 kl. 14:47:39

Titel: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 17 december 2011 kl. 14:47:39
Tjena nu behöver jag hjälp..
Jag ta det från början så jag inte missar nån eventuell viktig detalj.
Köpte min Dinli 450 för ca 6 veckor sedan. den gick kanon när jag köpte den. Jag har sen jag köpte den gjort följande.
Oljebyte, kylvattenbyte, ventiljustering. Rensat ljudämparen och satt 50mm nätrör rakt igenom, tvättat unifilter och oljat in igen med biltemas luftfilterolja. bytt högfartsmunstycke till 170 och borrat bort mässingsbrickan för mängdskruven. Jag har kört ca 40 mil med den och problemet började när jag bytte till 170 munstycket och började pilla på mängdskruven(fast de första milen så gick den ok även efter de bytena) Idag nu när jag var ute så testade jag mängdskruven från 1varv ute till ca 4 varv ute. Körde nån mil och testade lite olika justeringar.

När jag gasar fullgas och börjar närma mig toppfart så dör den. och svarar dåligt på gasen är nästan så man får segdra på gasen för att den ska vilja överhuvetaget.

Sista km hem så var det helt hopplöst kom ca 100-200 meter åtgången sen bara dog den. Kändes som den gick lite bättre på choke och luftskruven mycket inskruvad.

Vad kan ha hänt var ska jag börja leta?

Alla tips är välkomna
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 december 2011 kl. 19:17:25
spontant låter det som at det tar slut bränsle i gasaren.
har du kollat tanklocket?
 
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 17 december 2011 kl. 19:24:48
Det var min tanke med.. När den har stått en stund så har det runnit till igen. Men lossade tanklocket helt men det var ingen skillnad.. Trist
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 december 2011 kl. 19:35:38
ja men då är det ju mer uppenbart att det tar slut bränsle i gasaren, så det blir undersökning av ledningarna till gasaren då det är vanligt att plastflagor kan släppa i tanken från tanklocket. iaf på tidigare modeller, har haft plastflagor i mitt huvudmunstycke och då gick den inte bra.
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 17 december 2011 kl. 20:31:18
ok, får bli ultraljudstvätten på jobbet imorgonkväll och sen prova på måndag, men det låter logiskt ju eftersom den gick vettigt från början för att sen bara börja jävlas.
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 20 december 2011 kl. 15:28:28
Nu har jag haft gasaren en runda i tvätten. Fick ihop det igår kväll och körde en runda på ca 2km och den gick bra.

Sen när jag skulle till jobbet så fick jag vända efter en km och tog mig knappt hem på full choke. Tänkte om det var så att den gick dåligt efter den börjat bli riktigt varm men så var icke fallet för var ute nu och testade när den är kall och den går fortfarande piss..

Har jag nå skit i tanke som rinner till efter ett tag?
rengöra inne i Tanken?
Soppafilter löser det detta?
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 20 december 2011 kl. 16:39:43
Ja du har nog nå skit i tanken som åker in i gasaren och gör att den inte får i sig bränsle nog snabbt.

Nu verkar det som att det satt sig ordentligt då den går dåligt hela tiden
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Jockas skrivet 20 december 2011 kl. 19:46:10
Polarn hade dett problem på sin LTZ. Hans beskymmer vart en trasig soppakran som inte var som den skulle.
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 20 december 2011 kl. 19:57:44
Har också funderat på det. Jag använder aldrig min, kanske lika bra och ta bort den, är det den som sturlar så skulle det vara löst om inte annat så behöver man inte bekymmra sig om den i framtiden..
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Evertsson skrivet 20 december 2011 kl. 21:19:16
Det är väl onödigt att ta bort den helt, kolla så att den fungerar som den ska istället.
Du kan ju behöva den om du ska plocka av förgasaren eller kanske tanken.
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Jockas skrivet 20 december 2011 kl. 21:30:50
Ett test kan ju vara att koppla förbi först och se om det är någon skillnad först. Innan  man skrotar soppa kranen  ()p
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 21 december 2011 kl. 09:07:50
Onödigt att plocka bort kranen

gissar att du har fått flagor eller annat skit som åker ned i den känsligaste delen i bränslesystemet, och det är när det kommer ned till gasaren.

Det är ju bara testa koppla bort bränsleledningen och sätta den i en behållare och dra på starten så ser du ju om det rinner i ledningen. (gissar att det gör det)

ett bränslefilter är en bra investering att klämma dit

Har man dunktankat så är det oftare att det följer med skit om man inte har en sil vid tankning.
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: tomas l skrivet 22 december 2011 kl. 21:25:47
det är inte ovanligt att bensinen inte rinner ner i förgasaren i samma hastighet som den konsumeras efter att ett större munstycke monterats.
själv  fick jag montera en bränslepump när jag bytte munstycke
vid full tank var det inte lika märkbart som vid låg nivå.
orsak dåligt fall från tank till förgasare samt dåligt flöde genom kranen
Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 23 december 2011 kl. 08:40:21
Nog ska det vara väldigt små ledningar från tanken då om den inte kan förse den med bensin bara för att man byter munstycke(det blir ju inte jänkebils v8 förbrukning på en liten atv).  Däremot kan man få justera flottörnivå om den låg på gränsen tidigare.

Det stämmer att det inte blir samma tryck vid full tank som med lite i tanken men nu har dinli en vaccumstyrd pump som fixar detta.  ()p

Dessa maskiner från taiwan (Gäller många andra också) utrustas med mopedtanklock när det gäller avluftningen i tanklocket. (hade ju funkat om det var en påse som tank)


Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: rikard_eks skrivet 23 december 2011 kl. 10:41:18
Jag har rengjort förgasaren och hängt tillbaka den. Munstyckena släppte inte igenom ljus om man tittade mot en lampa så nått litet smuts är det som fastnar. Satte på ett genomskinligt Bensin filter och provkörde.

Går bra om man kör lungt men börjar man gasa lite så tömmer man förgasaren, syns rätt väl på soppafiltret att det blir tomt.

 Antar att det sitter nått som stryper flödet längre upp. Tänkte jag ska tömma bensinen och blåsa igenom systemet med tryckluft. Är inte så sugen på att plocka bort tanken än men det får väll bli ett senare alternativ om jag inte får bort allt med tryckluft


Titel: SV: 200 meters körning sen dör den
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 23 december 2011 kl. 11:01:31
Det kan ju vara så att du inte bara har ett fel utan flera

Tanklocket är täppt
skit i tanken
skit i gasaren

Har du kontrollerat kanalen innanför flottörmunstycket?

Gjorde du testen med att koppla lös bränsleslangen från gasaren och ned i en behållare för att se hur mycket flöde det är på bränsleledningen när du drar på nyckeln (då pumpar även pumpen något)?