ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: freddannutte skrivet 16 december 2011 kl. 11:23:27
-
Som frågan lyder, har hittat en dinli 450 -06 som gått ca 500 mil, den ser otroligt bra ut å kostar inte så mkt i mina ögon(18´) Är det nått specifikt som jävlas på dessa maskiner eller äre bara å köpa å hoppas på det bästa? ja vill ha en vägreggad för att slippa tjaffs me lagen då ja helst åker väg... Åsikter mottages!
jag har ca 20´i budget så raptorer osv känns det inte som ja har råd med i dagens läge iaf....
-
Raptor hittar du från 20 och uppåt och även ltz men dom är väl inte vägreggade då fast man kan ju ha tur och springa på en vägreggad för 20. Jag hade kikat runt lite innan jag hade bestämt mig men jag hade nog köpt en japanare när dom kostar ungefär lika mycket.
-
Jag misstänker att han menar Raptor 700, som ju är mer i samma prestandaklass.
En Raptor 350 kan man få för 20, jag har en bekant som säkert släpper sin lägre än det, men då är det lite småfel, tex obes mm.
Han har inte använt den på två-tre år...
PM för mer info.
Annars är det ju många som är nöjda med sina Dinlis! ()p
-
vart går gränsen om man ser till miltal på en dinli då? eller andra åxå för den delen?
-
Hur långt är ett snöre? :whip:
100 mil i ren skogsterräng med lera och dåligt underhåll... eller 100 mil på crossbana... fresta mycket mer än 1000 mil på landsväg, uppdrevat och välservat.
10 000 mil på en fyrhjuling skulle jag anse mycket, för jag vet flera som haft maskiner som gått både 2000, 3000 och 4000 mil...
....men vet också de som fått ras innan 100.
Kolla allmänt skick, sen är det alltid en risk med begagnat.
-
Jag har för mig att 06orna hade en svagare ram, silverfärgad. Sök på det så kanske du hittar nått.
Men kolla skick, missljud och historik om du kan. Service och ev problem dom haft.
500 mil bör ju inte vara några större problem tycker jag.
Tror även det finns trådar om skillnader mellan årsmodeller, försök hitta någon sådan och läs.
-
Jag kan säga så här, att du törs köpa en 06:a
Sedan detta med olika färger på ramarna, så är det så att när dessa började robbotsvetsas så blev dessa svarta, innan det så var det handgjort. Men svaga ramar håller jag inte med om.
Kör själv en av de första modellerna på marknaden (som i of s har ett väldigt bra motorrykte)
sena 06:or fick nog lite känsligare ventiler (eller om det berodde på något annat som gav dessa ventilproblem) Det finns en del saker som kan påverka ventiler och orsaka följdskador på dessa.
Vi får väl se hur det blir med min 06:as motor jag just nu kör med om jag får några problem med den ':)
Det du kan trösta dig med om det skulle gå sönder, är ju att det finns delar att få tag i, både nytt och begagnat, till relativt låga priser till dessa maskiner.
Så känns den bra i första intryck så är det bara att slå till, resten löser sig. Men som sagts tidigare flera gånger att effektmaskiner kräver service. Och det är många nybörjare som ägt dinlimaskiner så det kan fort vara sönderskruvade eller klåpaktigt servat om man har otur.
Ang detta med en maskin som går som allround är bättre köp än en som går efter väg längre sträckor håller jag med om , kan faktiskt slitas mer i motor än man kan tro då den oftast ligger närmare maxvarv på vägsträckor, om man nu inte drevar den kraftigt.
-
Ja tror ja ska ge denna maskinen en chans;)... Den är ju inte dyrare än att man kan köra den ett tag å sen byta upp sej när man känner att detta är nått för mej...
Jag är sjukt sugen på att ha nått vägreggat även om det bara blir åkning på byn osv, men då slipper man oroa sej för farbror blå å annat löst folk;)
-
vart går gränsen om man ser till miltal på en dinli då? eller andra åxå för den delen?
Jag köpte min -08 med 950 mil (för 20.000 med visst lull-lull i somras), har nu gått drygt 1200. Inga vansinniga riva-motorn-byta-alla-lager-service är gjorda heller. Går finfint, låter riktigt bra (så grannarna klagar =D).
-
Jag har en 06´ som har gått ca 700mil. Det jag har bytt under min ägo är lagren till bakaxeln och svingen till SKF. Annars så rullar den på riktigt bra! 8)
-
Gör inte som jag bara, jag köpte min 06:a för drygt två veckor sen och tyvärr så var det mörkt ute och maskinen stod i en obelyst lagerhall så gick omkring med mobilkameran och kollade igenom maskinen och tyckte den såg hyffsad ut. Motorn gick kalas(850mil bakom sig) inget skrammel eller andra missljud, men sen när jag kom hem så såg jag hur bla blinkers satt fast med buntband,lacken i plasten såg bedrövlig ut(hemmagjord raggarlack) + att det fattades säkert hälften av alla skruv som håller fast plasten i ramen. Men men nu får jag stå mitt kast och som tur är så tycker jag det är lite roligt att fixa iordning saker.
//Extruder
-
...gick omkring med mobilkameran och kollade...
Jag tillhör ju inte denna mobilgeneration så förklara gärna varför man kollar en maskin på detta sätt.
Eller du kanske menar att du använde telefonens ficklampa/blixt för att belysa Dinlin?
Ett gammalt talesätt är ju "köpa grisen i säcken", varför tog ni inte ut maskinen eller tände i lokalen?
En kille i Skåne hade en BMW han ville sälja till mig, den stod i parkeringshus utan lyse och han vägrade ta ut den...
Gissa om jag köpte den.
...förstår inte ens hur han menade, trodde han att jag skulle låta den stå kvar där även efter att jag köpt den då eller?
Det är mycket jag inte förstår.
-
Jadu Hydro, jag menade ficklampan på telefonen ()p. Det fanns förövrigt ingen belysning i förrådet så visst var det lite "grisen i säcken" köp. Själv så har man ett alldeles för stort samvete så när jag säljer något så talar jag om alla små som stora skavanker oavsett om köparen ser det eller inte, tycker det hör till allmänt hyffs att vara så ärlig som man bara kan för då kan man sova gott om natten.
//Extruder
-
Nu blev det inte denna maskinen det va frågan om, dels så va den i sämre skick än väntat, men ja sneglar lite på nytt åxå... ja har svårt att bestämma mej;)
-
hej! ny här men läst länge.
måste bara öppna käften ':)
läst ris å ros om dinli maskiner. ja tänker inte tala emot något märke "men" måste bara lägga in ett innläg om priser. har haft lite av varje men just dinli 450 köpte jag för att delar e ju riktigt bra priser på om man gämför med kända "kvallite"? maskiner. kan ju vara bra att tänka på vid inköp, just priser på delar.
-
Välkommen till forumet enskruv.
Du har en poäng där (alla delar är dyra oavsett maskin men vissa är mer eller mindre dyra)
Det som ska kommas ihåg också är att det börjar komma igång en begagnadmarknad på dinli delar, som sänker konstnader för ägarna.
Har börjat få ett litet sug efter att uppgradera till en nyare modell själv (om det nu ger något vet jag inte)