ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Lahtinen skrivet 15 december 2011 kl. 14:27:19
-
Hej alla,
Har haft lite problem med kopplingen på min maskin vilket ledde till att jag i fredags fick köra en kortare sträcka utan koppling.
Efter att ha fixat kopplingen, så märkte jag att den nu låter konstigt när man släpper gasen. Man accelererar och växlar upp, när man sedan släpper gasen för att t.ex. glida fram mot ett rödljus, så ger den ifrån sig ett malande/skärande ljud. Detta sker dock "bara" på växel 3-4-5.
Renovera växellådan?
-
Ingen? Det har nu blivit värre och sker även på växel 2/1.
-
Bytt olja efter detta? Så det inte ligger ev metallrester kvar i oljan.
-
Lahtinen,
kom du till bukt med missljudet i lådan?
-
Lahtinen,
kom du till bukt med missljudet i lådan?
Nej det har jag inte gjort, har låtit den stå ett tag nu och har planerat att ta tag i det nu när det börjar bli varmare väder, kan passa på att fråga här om någon vet var pluggen till växellådsoljan sitter.
Märkte dock att under min sista tur med den så försvann missljudet helt när jag hade legat och kört på 40 jämna knyck en kortare sträcka, för att sedan komma tillbaka när jag närmade mig hemmet.
-
Våtkoppling på SMC250, dvs samma som motorolja. För mig det sitter en ganska "tydlig" skruv på undersidan motor för oljeurtappning.
-
Våtkoppling på SMC250, dvs samma som motorolja. För mig det sitter en ganska "tydlig" skruv på undersidan motor för oljeurtappning.
()p Tackar, återkommer med resultat när jag får tummen ur röven!
-
Se till att kedjan är spännd och i gott skick också, annars kan det vara den som ligger & låter mot det främre drevet.
Det löste mina problem precis :D
-
Se till att kedjan är spännd och i gott skick också, annars kan det vara den som ligger & låter mot det främre drevet.
Det löste mina problem precis :D
Var tvungen att gå ut och kolla nu när du skrev det, så sprang ner på parkeringen för att göra en undersökning.
Nog fan tror jag att kedjan är lite (mycket?) för slapp.
Video för den kunnige att avgöra;
http://youtu.be/w-qa73HKFqA (http://youtu.be/w-qa73HKFqA)
Hur spänner man kedjan? Är det dom två bultarna baktill? (Äldre modell utan back) :help:
-
Var tvungen att gå ut och kolla nu när du skrev det, så sprang ner på parkeringen för att göra en undersökning.
Nog fan tror jag att kedjan är lite (mycket?) för slapp.
Video för den kunnige att avgöra;
http://youtu.be/w-qa73HKFqA (http://youtu.be/w-qa73HKFqA)
Hur spänner man kedjan? Är det dom två bultarna baktill? (Äldre modell utan back) :help:
För slapp och så saknar du den nedre kedje rullen?
-
För slapp och så saknar du den nedre kedje rullen?
Helt färsk på fyrhjulingar, så drar iväg en gissning på att kedjerullen är den sak jag petar på upp mot främre drevet? Ska det sitta något liknande undertill också? :-\
-
den du petar på är den "stora rullen" i mitten. Det ska sitta en mindre under och över, dvs 2 till. Saknar du den undre kommer det definitivt låta och skramla mer än nödvändigt. Den övre kommer bara till användning varje gång du landar efter ett fint hopp ;)
Kedjan är ungefär så slak som min var imorse, efter att jag spände den och fettade in den försvann det mesta av skramlet :)
För att spänna den:
Du ser de två skruvarna med låsmuttrar som sticker rakt ut bak? Under dem sitter en vertikal bult som "låser" hela paketet. (17 nyckel) Lossa den, och spänn sedan kedjan tills du har ett frispel på ca 2 cm (3?) när du lyfter kedjan upp/ner som i filmen. Kör en sväng och kolla igen, jag fick sträcka min 2ggr för att den skulla hålla sig.
och fetta in kedjan! Den ser torr och rostig ut ()p
-
den du petar på är den "stora rullen" i mitten. Det ska sitta en mindre under och över, dvs 2 till. Saknar du den undre kommer det definitivt låta och skramla mer än nödvändigt. Den övre kommer bara till användning varje gång du landar efter ett fint hopp ;)
Kedjan är ungefär så slak som min var imorse, efter att jag spände den och fettade in den försvann det mesta av skramlet :)
För att spänna den:
Du ser de två skruvarna med låsmuttrar som sticker rakt ut bak? Under dem sitter en vertikal bult som "låser" hela paketet. (17 nyckel) Lossa den, och spänn sedan kedjan tills du har ett frispel på ca 2 cm (3?) när du lyfter kedjan upp/ner som i filmen. Kör en sväng och kolla igen, jag fick sträcka min 2ggr för att den skulla hålla sig.
och fetta in kedjan! Den ser torr och rostig ut ()p
Tack så mycket :)
Ska förhoppningsvis komma på bukt med skiten så fort jag har mer pengar och tid!
-
...spel på ca 2 cm (3?) när du lyfter kedjan upp/ner som i filmen...
Helst med belastad maskin... någon skall alltså helst sitta på.
Detta kladdande var huvudanledningen till att jag bytt bort alla maskiner med kedjedrift mot maskiner med kardan! ()p
-
Ja, det känns riktigt svårt att avgöra hur mycket man vågar spänna.
och frågan är vad en "för spänd" kedja resulterar ì? (jämfört med en slak)
kardandrift är säkerligen grymt :) ...men precis som du rekommenderade i köp-tråden hydro, så handlar det ju om att ha kul med maskinen. Och om jag inte har uppfattat lahtinens inlägg helt fel så är han precis som jag med en starkt begränsad budget för ämnet i fråga, än för att byta maskin :)
-
Vågar spänna???
Det handlar inte om mod.
Belastad maskin skall ha ett spel på 25-30 mm, inte mer och inte mindre.
Har du mer spänd kedja ökar slitaget på kedjan och dessutom frestar det motorn/växellåda/lager mm.
-
mm, tycker fortfarande att det är svårt att hitta rätt.
Om jag ska landa på 25-30mm vid belastad maskin, betyder det att kedjan är helspänd när den står på plan backe, vilket inte känns helt tillfredställande :-\
Gjorde ett oljebyte imorse och skruvade lite till på kedjespännaren. Utan belastning är nu kedjan nästan intill styv, kanske 15-20mm spel. När jag sitter på maskinen är spelet kanske 30-40mm. Om jag spänner den mer kan jag riktigt hör hur det påfrestar kedjan vid färd om jag frikopplar.
ah, svårt det där :hmmm:
Och sen väsnas kedjerullarna när kedjan slår emot. störande :banghead:
Tips och trix på hur man får tyst på slamret mottages gärna ;D
-
mm, tycker fortfarande att det är svårt att hitta rätt.
Om jag ska landa på 25-30mm vid belastad maskin, betyder det att kedjan är helspänd när den står på plan backe, vilket inte känns helt tillfredställande :-\
Gjorde ett oljebyte imorse och skruvade lite till på kedjespännaren. Utan belastning är nu kedjan nästan intill styv, kanske 15-20mm spel. När jag sitter på maskinen är spelet kanske 30-40mm. Om jag spänner den mer kan jag riktigt hör hur det påfrestar kedjan vid färd om jag frikopplar.
ah, svårt det där :hmmm:
Och sen väsnas kedjerullarna när kedjan slår emot. störande :banghead:
Tips och trix på hur man får tyst på slamret mottages gärna ;D
Vad använder du för någon olja? 10-40? 15-40? Ska iväg och handla olja och lite annat nu, ska försöka få ordning på min helvetesmaskin!
-
biltema 10-40 ()p
-
Inte helt oväntat så var det avsaknaden av kedjerullen som orsakade det malande ljudet.
Kedjan har käkat på pinnen som rullen ska sitta på, blir till att kontrollera drev så fort solen vill komma tillbaka och införskaffa ny kedja nästa månad!