ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: atv sugen skrivet 13 december 2011 kl. 20:48:26

Titel: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 13 december 2011 kl. 20:48:26
För ett tag sedan skickade jag en fråga till bland annat transportstyrelsen och ett par ställen till.

Frågan
vad är orsaken till att en väg reggad atv skal vara stryp.
svar
 En fyrhjuling ska vara registrerad enligt gällande EU-regler. :banghead:

Det var ju inte riktigt vad jag frågade om. Är det nogån här som
vet svaret eller kann få tag i dessa EU-regler  :help:
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: markuse1 skrivet 13 december 2011 kl. 21:38:23
Den behöver inte vara strypt. De stryps för att inte överstiga max gränsen på 20hk.
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 14 december 2011 kl. 05:51:48
Ja men varför gränsen 20 HK
JAG vill veta orsaken till det beslutet
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Hydro skrivet 14 december 2011 kl. 10:37:21
Först, maskiner måste inte vara strypta.
Däremot får de ha max 20 hästar, vilket gör att många större motorer kräver strypning, men massvis med mindre motorer saknar all form av strypning.

De vill hålla nere hastigheten och därmed olycksrisken, därför har en maxgräns på effekten satts.
Kan tyckas fel då man ju kan begränsa toppfarten på andra sätt, men nu är det så att de valde just detta sätt.
Med lägre effekt minskar risken för framhjulslyft och manöverbarheten i tex stadstrafik ökar.
Det är ju nästan alltid odiffad bakaxel på dessa maskiner och vid gaspådrag går maskinen gärna rakt fram, och med mer effekt ökar detta uppförande.
Detta hänger säkerligen även bla ihop med att man för dessa klarar sig med B-kort utan särskilt utbildning.
Så kallade trikes har inte effektgräns på 20 hästar, men de har dels annan tyngdpunkt och dels differential på bakaxeln/drivhjulen.

För övrigt kan det nämnas att det ligger en hel del förslag på ändringar inom körkortskrav och behörigheter mm, där det i nuläget främst berör just trikes och ålder på förare för tung mc, men detta ger ju i alla fall en hint om att de börjat kolla över dessa saker.
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Decson skrivet 14 december 2011 kl. 10:58:55
Ja det var ju ett väldigt bra svar du fick från transportstyrelsen  :banghead:
Jag får köra 2hjulig mc t.ex. hayabusa med 175hk men med fyrhjulig mc får den max ha 20hk, varför inte som med 2hjulingar att dom kommer med full effekt och är lagliga men möjligheten finns att strypa för billigare försäkring, samt om man har "mellanklasskortet" (0,16kw/kg max 25kw tror jag det var) för mc?  MC som MC tycker jag.
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: jaas skrivet 14 december 2011 kl. 11:12:33
Är det inte väldigt med gnäll på forumet nu för tiden?

Var glada vi får köra atv på vägen med 20 hk istället för att inte få köra alls!

Är inte mycket med våra fordonsregler som är logiska men sverige har ganska snälla regler iallafall!

Vill du ändra på det är det bara å bli politiker, börja i nått litet skitparti på orten och jobba dig uppåt. Så om du har tur är det någon som lyssnar på dig om några år.
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 14 december 2011 kl. 12:09:37
OM DU MENAR   MIN FRÅGA SÅ VAR DET INGET GNÄLL .
JAAS OM DU INTE MENADE SKÄLVA FRÅGAN SÅ BER JAG OM FÖRLÅT
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: jaas skrivet 14 december 2011 kl. 12:19:47
Syftade på inlägget ovan mitt.

Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 december 2011 kl. 12:26:38
Vilket skäl dom än har för strypningen så är det väldigt dumt med regler som väldigt få följer eller förstår.

Vet inte hur dom kommit fram till just 20hk, den effekten i lättare 250-300cc quads är ju rätt lagom. Men börjar man kolla på stora tunga atv:er så blir det ju inte en lika gasglad historia.

Men man får väl ändå vara glad att man får köra dom på väg, för roligt är det att kunna ha dom som nöjesmaskiner/arbetsmaskiner och även kunna åka väg lagligt.

Fast jäkligt dåligt från transportstyrelsen, dom borde kunnat ge bättre svar. Fråga igen!
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Decson skrivet 14 december 2011 kl. 13:47:56
Är det inte väldigt med gnäll på forumet nu för tiden?

Var glada vi får köra atv på vägen med 20 hk istället för att inte få köra alls!

Enda som var menat som gnäll eller snarare missnöje var raden angående svaret TS fått från transportstyrelsen..
Jag är nöjd, jättenöjd t.o.m att dom äntligen börjat acceptera lite annat på vägarna än bilar och traditionella motorcyklar, men jag är lite oförstående angående maxeffekten, menmen, kompromiss är bättre än inget.
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 14 december 2011 kl. 16:30:59
Ja det är väldig positivt att man får sköra dom på väg.  :D
Men jag håller inte riktigt med att säkerhets tanken bakom.
En mc stegrar ju sig tämligen lätt. och att en atv kan gå rakt fram
vid gas på drag det har jag vart med om i skogen det bar rätt in i ett trä (första gången jag satt på en fyris  ;D )

Dom flesta olyckorna kann undvikas med nån form med utbildning
där man får lära hur man ska sköra å hantera atv på ett säkert sätt.


Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 14 december 2011 kl. 16:34:48
obs första gången jag skörde var på en kurs i terräng körning.
Mina klass kamrater hade i alla fal roligt  ':)
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Hydro skrivet 14 december 2011 kl. 16:52:34
Ja det är väldig positivt att man får sköra dom på väg.  :D
Men jag håller inte riktigt med att säkerhets tanken bakom.
En mc stegrar ju sig tämligen lätt. och att en atv kan gå rakt fram
vid gas på drag det har jag vart med om i skogen det bar rätt in i ett trä (första gången jag satt på en fyris  ;D )

Dom flesta olyckorna kann undvikas med nån form med utbildning
där man får lära hur man ska sköra å hantera atv på ett säkert sätt.

Det förvånar mig inte alls att du inte håller med i säkerhetstanken som troligtvis ligger bakom, men försök att se helheten istället.
För på en MC krävs speciell utbildning och behörighet, det behövs inte på fyrhjuling.
Där räcker det med B-kort och bilister behöver sällan fundera på att något skall stegra eller tappa styrförmågan vid gaspådrag på torr asfalt.
Där är den skillnaden jag ville få fram.
 ()p

Sen är ju flertalet av fyrhjulingarna inte lämpade att ligga i 120 med på asfalt, men 120 med en Suzuki GSX1300R är ju inte så speciellt dramatiskt, inte ens i en kurva... även om kanske deras liters-Gixxer är mer lämpad för kurvig åkning.
 
Sen har faktiskt många av dagens motorcyklar olika typer av system som håller framhjulet i marken, de är dessutom oftast högre växlade så SÅ lätt stegrar de knappast, dessutom är tyngdpunkten mer mitt emellan än vad det tex är på en quad där kanske 70-80% av fordonsvikten ligger på bakhjulen.

Har du körkort?
Vilken behörighet?
 
(snack om skillnad i säkerhet och strypningar mm finns i en rätt nylig tråd, på flertalet sidor... sök)
Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: atv sugen skrivet 14 december 2011 kl. 17:54:21
Att du inte blir förvånad bryr jag mig inte om.

Det skulle räcka med en utbildning på två till tre dagar för att lära sig grunderna att hantera en atv. (även teräng skörning)

Och det kvittar vad man framför för fordon eller vad man har för behörighet på kortet. All trafiksäkerhet går ut på att

1.uppmärksamhet
2.annpassa hastighet till fordon å väg lag
3.visa hänsyn
Tyvärr är det många som inte följer detta

Ja jag har sett å läst en del av dom andra trådarna men vad jag ville veta varför.

Hydro
du blir nog inte nöjd med vad jag har skrivit här.
Jag har och har alltid haft svår att uttrycka mig i text


Titel: SV: Varför strypt
Skrivet av: Hydro skrivet 14 december 2011 kl. 19:22:50
Du har rätt i typ hela inlägget, med undantag av den delen där du tror att jag inte skulle bli nöjd med vad som skrivits...
Det var inte jag som ställde frågan, alltså är det ej heller mig du skall göra nöjd.

En utbildning på bara nån dag/dagar skulle nog faktiskt räcka, ja... om man har A- eller B-behörighet dessförinnan.
Alltså ungefär som Risk1 och Risk2 är för MC.