ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Spalla skrivet 12 december 2011 kl. 22:17:06
-
Mitt första inlägg på forumet, så med risk för att bryta mot oskrivna regler och annat...
Jag har en King Quad 750 byggår 2010 som jag har en Tatou 4s bandsats på som är köpt tillsammans med maskinen dvs 2010 i byggår.
Den är trögstyrd som fan, man får ta i så mkt man orkar på sommaren, och nu när det kom 2dm snö så gick det mkt lättare, men fortfarande trögt. Servon är påställd genom en extra jordning som enligt uppgift från firman ska ge servon mer kraft. Anlägningsvinkeln är optimal inställd (det var ändå trögare när jag fick den, tror jag hittat den bästa vinkeln nu)
Men när jag kör Polaris, Can-am, och framförallt Yamaha så är det en sån skillnad i servokraft så jag blir chockad! De kan du nästan stå still och svänga hur som helst med utan ansträngning...
Nån som har några erfarenheter av ovanstående? Finns det starkare servo att köpa? Är de verkligen så dåliga på Suzuki att tillverka servo?
-
Låter som att den är ur funktion tycker jag.
-
hissa upp maskinen o se hur de är om den funkar. min servo har "försvunnit" 2 ggr o de blir TUNGSTYRT
-
Hej, jag tackar för tipsen. Ska hissa upp den till helgen. Vad gör du när servon försvinner, lagar den sig själv, eller?
-
Hej, jag tackar för tipsen. Ska hissa upp den till helgen. Vad gör du när servon försvinner, lagar den sig själv, eller?
Har du köpt hjulingen av Suzuki så har du väl 5 års garanti?
-
Du får mäta med en voltmätare hur mycket servon tar när du vrider på styret. Funkar servon som den ska drar servon runt 20ampere. Är den ombygd i laddningen när du köpte annars har du felet där och då funkar inte servon som den ska. Den laddar för dåligt och för klena kablar orginal för att klara av servon.
-
sen ska man absolut inte stå still och försöka svänga med bandsatsen monterad, ja om man inte vill att nått ska brytas sönder vill säga,
-
Har för mej att servon inte är inkopplad när man står still utan aktiveras när
maskinen börjar rulla.
-
Har för mej att servon inte är inkopplad när man står still utan aktiveras när
maskinen börjar rulla.
Om den står på tomgång så behöver man bara nudda styret så drar servot ström så den funkar om du står still.
Om servon inte funkar så är den lika tung som en vanlig utan servo.
Så du får väl prova en utan servo och jämnföra eller en annan med servo.
-
Hej, nu har jag tyvärr fått utlåtande från min märkeshandlare med konsultation från KGK: Det är tyvärr inte bättre servo på King Quad. Den fungerar som den ska, de ska tydligen vara så klena för att de inte ska bränna servon när du kör ex. myr och banden går ner så det får motstånd från sidorna.
Can-am har mycket starkare servo men då är det mycket can-am som det brister nåt inne i servon när de satt på extramodulen som följer med bandsatsen för ännu starkare servo-verkan. Ca: 6st maskiner nu hos min handlare för det felet.
Finns inget "eftermarknadskit" enligt KGK och de planerar ingen förändring i nuläget.
Så det suger fett tycker jag, det positiva var att mitt ena band stod fel och det har nog bidragit till att det vart extra trögt - upplevde att den var bättre nu på min lilla provtur. (Vänster fram stod flera cm toe in, höger var perfekt)
-
går trögt o svänga me min grizzly också, och min servo fungerar, men ojoj utan servo de e nog inte kul...
-
Rallymarcus: Intressant, vad har du för bandsats märke? Jag har en vän som har en Grizzly 700 med Kimpex (enbart vintersats) med säkert 5-6år på nacken.
När jag provkörde den så var den snuskigt lättstyrd, och det var den upplevelsen som fick mig att skicka min på "undersökning"
Kimpex satsen med komposit ram är kortare anläggningyta mot marken, dock är den säkert 4cm breddare än en Tatou 4s sats...
-
kom och provkör min,, jag har inte servo och visst går de trögt men inget som stör mig iaf, lite extra spenat varje dag så :)
-
sen är de ju så att bara byta från bjul till bandsats gör att tå in blir fel konstigt nog, man måste göra framvagns inställning när man byter och när man byter tillbaka till hjul igen, de har jag fått göra, och de är som du säger,, för mycke tå in så blir dom ännu trögare,