ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Matte.Byn skrivet 9 december 2011 kl. 00:58:59
-
Hej!
Jag har en Polaris predator 500cc. När jag köpte den så startade den ganska lätt men sedan efter några veckor så vart den mer svårstartad och när jag ska starta den så låter det som att det bara snurrar ifrån startmotorn skulle jag tro, vad gör jag? är det relät som är dåligt? Hur kan jag testa det isåfall och hur kopplar jag förbi relät?
Mvh Mattias
-
Har du kollat tändstift och tändkablaget? Gnista resp glapp?
-
Få polarisen bränsle ? Kolla också brånslefilter. Mögligvis är luftfiltern tät. Finns Gnister?
-
Min 800 efi (gäller nog alla polaris) måste vid första start för dagen köras riktigt varm.Gör man inte detta utan kör med mycket start och stopp kommer stiften att sota.Maskinen startar visserligen lätt men går plötsligt inte att få minsta liv i.Det gäller min maskin, andra maskiner som din, kanske får startproblem.
Mvh Anders
-
1. Blir mer svårstartad.
• Kan ju vara tändstiften.
2. Startproblemen
• när jag ska starta den så låter det som att det bara snurrar ifrån startmotorn
• är det relät som är dåligt?
Oftast är det batteriet som är för dåligt laddat. För korta körningar, gammalt batteri, dåliga generatorkol, etc. Verifiera dåligt laddat batteri genom att mäta polspänningen. Anslut ett externt batteri via startkablar som kur.
-
1. Blir mer svårstartad.
• Kan ju vara tändstiften.
2. Startproblemen
• när jag ska starta den så låter det som att det bara snurrar ifrån startmotorn
• är det relät som är dåligt?
Oftast är det batteriet som är för dåligt laddat. För korta körningar, gammalt batteri, dåliga generatorkol, etc. Verifiera dåligt laddat batteri genom att mäta polspänningen. Anslut ett externt batteri via startkablar som kur.
Hur får du det till att vara ett dåligt/oladdat batteri? Startmotorn går ju...
Vad gör startreläet? ...styr tändningen? Är det som en mindre avancerad CDIbox eller tändmodul (vi som rattar v8 vet ju vad det är :headbang: ) ?
Edit: Ändrade så det blev rätt bland citattaggarna...
-
Snurrar startmotorn men den drar inte runt motorn på din atv?
Isf skulle jag tro att det hänt något med drevet i startmotorn, antingen slå det inte till eller så är drevet trasigt.
Drar den däremot runt motorn men startar inte så måste du börja felsöka.
Börjar med att kolla så den har gnista genom att ta lös tändstiftet och jorda det mot något i hjulingen och köra på startmotorn.
Gnistar det som det ska så får du gå vidare och kolla om den får bensin.
Kolla om tändstiftet är blött efter du försökt starta den.
Är det inte det kan du testa att hälla lite soppa direkt i cylindern genom tändstiftshålet och se om men startar till, om den startar då så får den förmodligen ingen bensin.
Ang. startrelä/startmotorrelä så skickar dom ström till startmotorn, på v8or och övriga bilar för den delen också så kallas det solenoid och sitter uppe på startmotorn.
Ang. generatorkol så finns det väl ingen generator på en atv? Iaf inte på polaris, utan den laddar batteriet genom statorplattan.
-
(om startmotorn drar runt motorn) sitter det en ett gummihölje på gas vajern på styre? sitter en justerskruv i den som man justerar tomgången me. sitter 2 metallbitar eller va de nu e i koppen på gasen, går metallbitarna ihop eller blir för nära varandra så går den inte på tomgång å startat inte utan att gasa lite.
-
Ang. generatorkol så finns det väl ingen generator på en atv? Iaf inte på polaris, utan den laddar batteriet genom statorplattan.
Jo, du har helt rätt och jag är ute och cyklar. En ATV har ingen extern generator, utan en integrerad sådan med roterande magneter i svänghjulet och fasta statorlindningar i trefaskoppling. En sådan lämnar trots allt en ansenlig laddningseffekt enligt specarna, faktiskt litet mer ur enstånkan:
• Sportsman Forest 550 - 490w @ 1350 RPM/Peak 630w
• Sportsman Forest 850 - 475w @ 1200 RPM/Peak 575w
-
Lite OT nu kanske men 490W som 500an laddar är ca 40A om jag inte är ute och cyklar?
Det är ganska snålt tycker jag, speciellt om man har några extra lysen, backlampa,vinsch till plogen, handtagsvärmare osv osv.
Att sätta en extern generator kanske inte vore en dum idé.
-
Ett extra batteri, inkopplat via Swedols högströmskontakt (50A), är en mycket enklare och billigare lösning än en extra generator. Sen ansluta batteriladdaren i samma högströmskontakt för att ladda det interna batteriet.
-
Ja det kan jag hålla med om.
Men om man inte har plats för ett extra batteri/inte vill ha en låda uppe på nån av pakethållarna så kan det vara ett alternativ att montera en extern generator.
Sen så finns risken att om man har massa tillbehör såsom lysen m.m använder all ström som Atv:n genererar, vilket betyder att man måste underhålls ladda batteriet/batterierna. Det räcker ju längre med ett extra batteri men löser ju inte problemet långsiktigt om man inte underhålls laddar mellan körningarna.