ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: yello skrivet 8 december 2011 kl. 22:55:02
-
Har bara kört med mina på torrt väglag, men nu börjar kung Bore visa sig.. O0
Hur funkar Bighorn på is & snö ???
Någon m erfarenhet ??
-
Har bara kört med mina på torrt väglag, men nu börjar kung Bore visa sig.. O0
Hur funkar Bighorn på is & snö ???
Någon m erfarenhet ??
Mycket bra fråga. Sitter med samma däck och planerar att dubba. Körde idag för första gången på isgata, bromsar man hårt så glider man förstås. Drog på några gånger för att få släpp, men vet ju inte om det var saltat där då man inte alltid ser om det är halt eller inte.
-
mina bighorn funkade mycket bra i snö får jag säga, som drivhjul, dock sämre som styrhjul, därför kommer jag sätta annan typ av däck fram på maskinen, men behålla bighorn bak
-
Har bighorn på min maskin med, har lekt runt lite nu när det äntligen har kommit snö och jag tycker också att dom inte har riktigt bra styrförmåga ( nu är jag ingen expert ).
Tycker att den understyr lite när man kommer till en sväng, men inget som är allvarligt.
Men annars så måste bighorn däcken vara ruggigt bra, för jag tycker att dom går bra på alla sorters underlag, väntar bara på mera snö så får vi se hur dom presterar då ()p
Som sagt så är jag ingen expert för det här är min första 4-hjuling med dom första däcken som jag har kört.
-
Har för mig att Hydro dubbade sina Bighorn när han hade en uppsättning på sin Renegade.
Han kan säkerligen ge lite input
-
Helt rätt, jag körde med Bighorn innan, tolv tum breda runt om.
Och styrresponsen är inte bland de bättre, nu är ju 12:or knappast det ultimata för bra styrrespons heller, men vet de som åker med 9-10 fram och även de klagar på det där... och inte bara i snö.
Men visst funkar de i snö, när det blir över halvmetern och mönstret skall skyffla undan då är det rätt snällt och tätmönstrat...
Det är sällan så att man kan få vidare bärighet tyckte jag.
Dock skiljer det ju mycket på snö och snö.
På is är det självklart kass grepp, precis som på alla andra däck också.
Där funkar endast dubb, och ju bättre dubb desto bättre grepp och livslängd.
Jag körde med Biltemas plåtskruv för en tjuga, typ 3-4 i bredd, dvs lite över 100 i varje hjul (alltså långt ifrån fulldubbat) men det greppade tillräckligt för mig!
Sladdar man runt på asfalt så är förvisso gnistorna spektakulära, men dubbens livslängd mäts då i sekunder.
Ja... jag provade.
I snö, i skogen och på is håller de dock i evigheter kändes det som.
Har för mig att den gängade delen var 13 mm, dessa skruvade jag rakt i klackarna, utan lim, och det höll jättebra.
Tappade inte en enda skruv under de milen jag lät de sitta i.
Orsaken att jag skruvade ur dem var dels att när man svängde runt inne i verkstaden så rev man ju sönder betonggolvet och dels för att greppet blev för bra... på vintern skall det vara lite halt! ()p
(plus att jag inte åker isbana)
-
mina bighorn funkade mycket bra i snö får jag säga, som drivhjul, dock sämre som styrhjul, därför kommer jag sätta annan typ av däck fram på maskinen, men behålla bighorn bak
Det verkar som om styrförmågan även på is är aningen i underkant. :whip:
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0814.jpg)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36545.msg347593#msg347593
-
Det verkar som om styrförmågan även på is är aningen i underkant. :whip:
(http://i73.photobucket.com/albums/i221/_chevrolet_/Foto0814jpg)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36545.msg347593#msg347593
ja det kan jag lungt skriva under på, spelar väl iofs ingen roll vilka däck jag sätter på den kossan, den går rakt ändå...