ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Terränghjulingar => Ämnet startat av: sssozze skrivet 7 december 2011 kl. 07:17:27
-
Hej, har en terrängreggad Polaris men funderar över hur man ska få den att "Se ut" som en vägreggad för att inte dra polisens blickar ute på vägarna.... Jag kör nämligen ganska mycket på allmän väg.
Vad har jag gjort hittils?
* Monterat backspeglar
* Monterat handtagsskydd (vindavvisare)
Vad jag funderar på att göra:
* Beställa en regplåt och sätta upp längst bak med belysning och allt.
* Eftermontera blinkers.
Vad tror ni? Är jag helt ute och cyklar?
Jag är fullt medveten om att om jag skulle bli stoppad kommer ovanstående inte rädda mig utan jag bara försöker minska risken att bli stoppad :)
Tips/råd mottages tacksamt ()p
-
Byta till en vägreggad är inte på tal? :hmmm:
om inte så är det väl blinkers å plåt bak som gäller
-
Byta till en vägreggad är inte på tal? :hmmm:
om inte så är det väl blinkers å plåt bak som gäller
Nej, det är inte tal på vägreggat eftersom jag även har en gård och använder min maskin i verksamheten.
Tack för svaret!
Fler synpunkter?
-
Tror det är bättre att du bara kör som den är. Visst speglar o blinkers kan man ju sätta dit men någon fejkad reg skylt eller liknande gör bara saken värre och pinsammare om du nu skulle bli stoppad.. Tänk även på att det kan hända olyckor i trafiken som du kan vara vållande till och då har du skapat dig stora bekymmer.. Behöver du åka mycket väg och brukar maskinen i arbetet så köp en Traktor reggad..
Det är vad jag tycker iallafall..
Mvh
-
Tror det är bättre att du bara kör som den är. Visst speglar o blinkers kan man ju sätta dit men någon fejkad reg skylt eller liknande gör bara saken värre och pinsammare om du nu skulle bli stoppad.. Tänk även på att det kan hända olyckor i trafiken som du kan vara vållande till och då har du skapat dig stora bekymmer.. Behöver du åka mycket väg och brukar maskinen i arbetet så köp en Traktor reggad..
Det är vad jag tycker iallafall..
Mvh
Tycker jag är en viktig synpunkt om man åker terrängreggat i trafik...var det så smart att vara snål då? Det finns ju en anledning till att det finns vägregistrerat och terrängregisterat.
-
Terrängregistrerade maskiner har oftast trafikförsäkring, så är man vållande till en olycka i trafiken så täcker den det.
-
Terrängregistrerade maskiner har oftast trafikförsäkring, så är man vållande till en olycka i trafiken så täcker den det.
...fast det försvarar ju inte olyckan i sig...
-
Lite huggarutrustning på både dig och hjuling :sunny:.Själv har jag avsiktligt åkt genom två snutkontroller för att se vad dom skulle säga, dom tittade inte ens på mig, visserligen hade jag timmervagnen efter :dntknow:.Slutsatsen är väl att inte se alltför "sportig" ut, hellre lite "bonnadräng" :headbang:
-
Terrängregistrerade maskiner har oftast trafikförsäkring, så är man vållande till en olycka i trafiken så täcker den det.
Om man är vållande till olycka så ska man ochså kunna påvisa att man lagligt fick framföra sin maskin just där och då.. Trafikförsäkringen hjälper dig bara om du själv hållt dig till reglerna...
-
Vilka skillnader i påföljder är det med avstrypt 500+cc lv-reggad, "originalåterställd" traktorreggad och terrängreggat med rätt effekt i papperna? Ingen går ju lagligt på vägen
-
Traktorreggad får ha alla hästar, det är väl farten som är strypt på dom!!?
-
Vägreggad maskin får inte användas i skogsbruk alls tyvärr..
Jag pratar inte om att tillverka en fejkad nummerplåt utan beställa en sån som sportbilsägare köper och sätter fram på sina bilar med låg front.
Alltså en skylt med rätt bokstäver och siffror på. Vad jag är ute efter är inte att ljuga för någon utan bara att dom ska titta åt ett annat håll i första hand :)
Att jag kör på allmän väg beror på att jag bor ca. 1mil från gården och jag vågar inte ha min atv där för stöldrisken. Den är helt ny så jag är fortfarande rädd om den. Därför kör jag på allmän väg.
Det är till och från skogen. Sågar/vagn hämtar jag upp på gården när jag passerar på väg till skogen så jag har aldrig sånt med mig på allmän väg.
Att köra ostrypt, vägreggat i skog och mark är nog minst lika illa som att köra terrängreggat på väg, tror jag iallafall.
Finns kit att köpa från staterna som gör precis det jag pratar om.
http://www.duxsignalkits.com/
Har snackat med killen som har firman och han vill gärna komma i kontakt med svenska återförsäljare så om det är någon som är sugen/intresserad kan ni ju höra av er till mig så ska jag förmedla kontakt. Kontaktformuläret på hemsidan fungerar tyvärr inte så jag fick snoka reda på killens privata mailadress men det löste sig fint :)
Pris för kittet, 130 USD plus frakt vilket ger ca 180 USD hit till sverige vid köp av ett kit. (1260 sek)
Funderar dock på att köpa lösa delar här i Sverige och göra ett eget.
-
Traktorreggad får ha alla hästar, det är väl farten som är strypt på dom!!?
Jo, jag syftade på att återställa en traktorregistrerad till det skick den lämnade fabriken, rätt dyna, lampor, toppfart osv. ser ju inte kloka ut :)
http://www.blocket.se/blekinge/Dresel_TY_550_cc_4x4_Traktorreggad_Grizzly_30483247.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/blekinge/Dresel_TY_550_cc_4x4_Traktorreggad_Grizzly_30483247.htm?ca=6&w=3)
Någon som vet, eller kan länka till en tråd där det gås igenom straffen för att framföra:
1: Ostrypt 500+cc vägreggad maskin i stan
2: Terrängreggad maskin i stan
3: Återställd enligt ovan traktorreggad maskin i stan
ursäkta för delvis offtopic
-
Titta på http://www.alf-fyrhjuling.se/. Det finns ett dokument som heter "faktabok om fyrhjulingar" under fliken "om oss". Där beskrivs några brott och vad dessa brott innebär i praktiken (i korthet).
Terrängreggat på gata kostar 800-1200 spänn enl. ovanstående dokument.
-
Jo, jag syftade på att återställa en traktorregistrerad till det skick den lämnade fabriken, rätt dyna, lampor, toppfart osv. ser ju inte kloka ut :)
http://www.blocket.se/blekinge/Dresel_TY_550_cc_4x4_Traktorreggad_Grizzly_30483247.htm?ca=6&w=3 (http://www.blocket.se/blekinge/Dresel_TY_550_cc_4x4_Traktorreggad_Grizzly_30483247.htm?ca=6&w=3)
Någon som vet, eller kan länka till en tråd där det gås igenom straffen för att framföra:
1: Ostrypt 500+cc vägreggad maskin i stan
2: Terrängreggad maskin i stan
3: Återställd enligt ovan traktorreggad maskin i stan
ursäkta för delvis offtopic
mkt bra sida :) ()p
-
Även om du har en gård som måste du ju ha kunnat köpt in en vägreggad maskin på gården.
Tycker hela grejen verkar jäkla ologisk
-
Visst får du använda en vägreggad i skogsbruk, något förbud mot detta existerar inte.När du är på väg till skiftet ska det mycket till om du bötfälls för detta, visserligen är det 10 km.Du kan ju hävda att på just det avsnitt du blivit stoppad, där går inte att köra i terräng varför du är tvungen att köra en bit UTEFTER allmän väg.Erkänn aldrig, ta det hellre till rätten så är möjligheten till friande dom avsevärd skulle jag tro
-
Ok, jag tror kanske du menar att du inte har rätt till avdrag på en vägreggad, det kringgår du genom att leasa maskinen ()p
-
Kan du påvisa att du behöver en vägreggad maskin så är det inget problem att dra av en sådan. Du kanske har långt till skogen och vill inte sitta i 20 hela vägen. Eller så ska du ploga längre sträckor på allmän väg.
-
Jag läste om argumenten du nämner, enligt myndigheten är det inget skäl för att tillåta avdrag för en vägreggad :dntknow: :cry:
-
Precis... avdraget är ganska viktigt men medger inget undantag, vad man nu än hävdar..
Inte heller stämmer många annonser på Blocket om vägreggade maskiner med avdragbar moms, det är ren bullshit och lögn! Frågan är hur dom ens kan få skriva så? Lyckas du göra avdrag på en sådan beror det på att skatteverket råkade supa den dagen då dina papper kontrollerades. Ingen vägreggad maskin får yrkas avdrag för.
Har jag läst iallafall :)
-
Jag läste om argumenten du nämner, enligt myndigheten är det inget skäl för att tillåta avdrag för en vägreggad :dntknow: :cry:
Var ju något fall i tingsrätten(tror jag) nyligen som fastslog att det inte spelade någon roll vilken registreringsform det var på fordonet, kunde man påvisa att den behövdes skulle det inte vara något problem. Har googlat för att hitta nått om det utan resultat, läste det i någon skogstidning.
Vart kan man läsa myndighetens argument?
-
Jag minns inte var jag läste detta, men det är du eller din revisor som ska hålla koll och göra "rätt".Även den/dom som eventuellt finansierar maskinen ska lägga upp betalningarna på rätt sätt om du är företagare, d.v.s. all moms redovisas vid första betalning, resterande avier/betalningar ska inte innehålla moms.Däremot har jag en polare som tagit sin vägreggade på leasing, han betalar momsen månadsvis på sina avier.Visserligen skulle säkert myndigheten ha synpunkter vid en revision. ()p
-
Vägreggad maskin får inte användas i skogsbruk alls tyvärr..
Jävla skitsnack!!! Oavsett reggning är det terrängkörningslagen som gäller så kom inte med sådana dumma kommentarer! :knupple:
-
Jag tänkte lite som du och gjorde en annan grej. Jag har en äldre fyrhjuling som är terrängreggad och kör (körde) i bland längs vägarna i och omkring den lilla ort jag bodde på. Oftast för att kunna ta mig ut i skogen. För att inte väcka allt för stor uppmärksamhet satte jag på en LGF-skylt bak. Håller låg fart när jag kör på väg och tillsammans med hemmasnickrade verktygslådor som sitter både fram och bak så är det ingen som sagt nåt. Visserligen har jag aldrig stött på nån Polis, men jag tror inte risken är så stor. Varken att bli stoppad eller att få någon påföljd. Kanske en tillsägelse.
Mulen är ju inte ens reggad och kanske något udda i trafiken, men Polisen har både kollat in oss och i bland stannat intill och bytt nåt ord. Men de har inte kommenterat fordonet eller framförandet av detta. Nu ska ju Mulen vara laglig att köra på väg, men eftersom den är aningen udda så kunde man ju tro att Polisen skulle vara lite nyfiken åtminstone.
-
Vägreggad maskin får inte användas i skogsbruk alls tyvärr..
Jävla skitsnack!!! Oavsett reggning är det terrängkörningslagen som gäller så kom inte med sådana dumma kommentarer! :knupple:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Fyrhjuling/
Klicka på Terrängmotorfordon-ATV samt Quadricycle för att läsa mer ingående.
Det var en tolkning från min sida baserad på texter i ovanstående länk.
Under "Terrängmotorfordon-ATV" kan man läsa att "Du får inte köra i terräng på barmark med ett motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk." Dvs, i skogsbruk är det ok.
Under Quadricycle/MC står det istället "Det är normalt inte tillåtet att köra motorcykel i terräng." Detta tolkade jag som att vägmaskiner ej får användas i skogsbruk, Jag kan dock ha tolkat detta fel?
Vad säger ni?
-
Vad jag fått lära mig är att det är princip förbjudet att köra "utanför vägen". Undantagen som i vissa fall medger körning - regleras i terrängkörningslagen. (bl a skogs/lantbruk mm)
Hur fordonet är reggat har - utifrån terrängkörningslagen - ingen betydelse.
-
Kom på att jag kanske skulle tillägga att fordon som framförs skall ju vara reggade och försäkrade. Fordon som inte är det - får i regel bara köras på inhängnat område.