ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 2 december 2011 kl. 13:01:07
-
Om man kikar på bilden nedan, så ser man att frontstrålkastarna är igenklistrade på bägge dessa Polaris fyrhjulingar. Varför?
Undrar om det redan är en reflektorinsats bakom förseglingstejpen? Ser dessutom ut som det redan är en höjdjusteringsskruv på plats dessutom?
Undrar över nyttan med en sådan här extra strålkastare fram, fördelen är att den följer med styret förstås. Det negativa är att det blir ytterligare en energiförbrukare på fyrhjulingen, så att man riskerar att stå med ett tömt batteri i vinter.
Är det någon som rivit bort tejpen och monterat in en lampa i frontstrålkastaren (upper headlight) på en Polaris? Hur kopplas i så fall dessa in. Via en extra säkring, extra relä, extra diod? Hur mycket är förberett från fabrik?
-
På vägreggade modeller gör Polaris så, lampan kanske inte är E-märkt?
Läs mer tex här:
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39142.msg344953#msg344953
-
Ja, det kan stämma för den ena av fyrhjulingarna, eftersom X2 modellen på bilden faktiskt är vägreggad. Dock är inte den främre XP modellen vägreggad och det är på den ATV'n vi funderar på att koppla in en frontstrålkastare.
-
Jag har gjort det på min. Allt är klart, bara att ta bort den svarta folien, leta igen kabeln (den var dubbelvikt i "lamphuset") och plugga in den i lampan som också fanns på plats. Fattar inte varför dom gör så där, vägregad eller inte, den lyser ju bara på hellyset och enda förklaringen jag ser är att den inte är E-godkänd. På min lyser den för högt även om jag skruvar ner den max men visst, det är bra att den följer styret. :)
-
Det är ju lysande, bara att ansluta den befintliga kabeln alltså!?
- Är säkringen redan anpassad till den större förbrukningen som blir följden?
- Ser en (liten) nackdel med att extra-strålkastaten på styret vid påslaget helljus lyser in i packningen framtill, om sådan surrats fast där. Får väl köra på halvljus enbart i så fall. Alternativt att montera en vippströmbryrare för inkoppling av strålkastaren vid behov, liknande den för handtagsvärmarna.
-
koppla in bara, jag var ute ca 3 timmar i skogen för några dagar sedan, körde med heljus på konstant och i en fart på ca 12-15 km/h och batteriet var det inget problem med, och skillnaden med lampan är otroligt stor, du ser ALLT framför dig om du jämför med hel/halv som är originalmonterad, så sluta fundera och riv bort plasten i stället! ()p
-
Det är ju lysande, bara att ansluta den befintliga kabeln alltså!?
- Är säkringen redan anpassad till den större förbrukningen som blir följden?
- Ser en (liten) nackdel med att extra-strålkastaten på styret vid påslaget helljus lyser in i packningen framtill, om sådan surrats fast där. Får väl köra på halvljus enbart i så fall. Alternativt att montera en vippströmbryrare för inkoppling av strålkastaren vid behov, liknande den för handtagsvärmarna.
Du kan ha rätt om det där med packningen så sätt en strömbrytare, aldrig fel att kunna styra hur många lampor som lyser och JA säkringarna är nog stora.
Jag har ju monterat 2 extraljus (55W), små och halvtaskig spridning på ljuset men då jag har dom på (har en microbrytare på styret) hjälper det knappt att jag slår på originalljusen, dom tillför som inte så mycket...
Har tänkt byta ut extraljusen mot LED arbetslampor senare. Mitt råd är att du monterar 2-3 LED arbetslampor som du kan köra tillsammans med positionsljusen, mycket ljus och liten förbrukning då man viker av vägen! :)
-
Det är ju lysande, bara att ansluta den befintliga kabeln alltså!?
- Är säkringen redan anpassad till den större förbrukningen som blir följden?
- Ser en (liten) nackdel med att extra-strålkastaten på styret vid påslaget helljus lyser in i packningen framtill, om sådan surrats fast där. Får väl köra på halvljus enbart i så fall. Alternativt att montera en vippströmbryrare för inkoppling av strålkastaren vid behov, liknande den för handtagsvärmarna.
Sätt ett xenonkit när du ändå är där å skruvar ;)
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=7178&grp=984194
-
Undrar vad lampan heter i podden på polaris 850 xp? Är deta h8 eller i dem nedre är det h4 men vill veta i podden?
-
Undrar vad lampan heter i podden på polaris 850 xp? Är deta h8 eller i dem nedre är det h4 men vill veta i podden?
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=39078.0
-
Du kan ha rätt om det där med packningen så sätt en strömbrytare, aldrig fel att kunna styra hur många lampor som lyser och JA säkringarna är nog stora.
Jag har ju monterat 2 extraljus (55W), små och halvtaskig spridning på ljuset men då jag har dom på (har en microbrytare på styret) hjälper det knappt att jag slår på originalljusen, dom tillför som inte så mycket...
Har tänkt byta ut extraljusen mot LED arbetslampor senare. Mitt råd är att du monterar 2-3 LED arbetslampor som du kan köra tillsammans med positionsljusen, mycket ljus och liten förbrukning då man viker av vägen! :)
Funderar också på en flexibel arbetslampa, men den får kopplas in via den röda 50A-kontakten (Anderson power products) baktill på ATVn, (har en grå dito för vinschen, det röda uttaget funkar dessutom för batteriladdning). LED blir nog bra, försöker hålla nere de övriga förbrukarna då elvinschen på timmerkärran är den stora slukaren.
-
koppla in bara, jag var ute ca 3 timmar i skogen för några dagar sedan, körde med heljus på konstant och i en fart på ca 12-15 km/h och batteriet var det inget problem med, och skillnaden med lampan är otroligt stor, du ser ALLT framför dig om du jämför med hel/halv som är originalmonterad, så sluta fundera och riv bort plasten i stället! ()p
Tack för det klara rådet att koppla in styrstrålkastaren!
Körde därför in den snart 4 år gamla X2'an i garaget igår och skruvade ur de tre skruvarna som håller ihop "styr-podden". Mycket riktigt finns där en lampa i den övertejpade strålkastarinsatsen. Ett aber är att den här X2'an är vägreggad, så kanske är det därför vi inte riktigt hittade vad vi sökte.
Hittade snabbt en sladdkontakt med om jag minns rätt två kontaktstift, dock inte med någon kontakt som direkt passade på den vinklade halogenlampan i insatsen.
Plockade fram Volt-metern, men fick inget utslag mellan de två kontaktstiftena på sladdkontakten, varken i läge halvljus eller heljus på systemet. Insåg senare att vi var korkade, när vi förbisåg att mäta mellan vardera stift och jord. Skyller på trötthet efter en tur i snöfallet och viss orutin.
Så vi vet fortfarande inte om det var rätt sladdkontakt vi mätte på. Om det är rätt kontakt, så finns det hopp om bättre lyse, annars kan jag inte se om det överhuvudtaget finns framdraget en strömkabel till den här vägreggade X2'an.
Hoppas på bättre tur med XP850'an.
-
Sätt ett xenonkit när du ändå är där å skruvar ;)
http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=7178&grp=984194
Enligt tidigare inlägg i tråden, så är ju alla bitar mer eller mindre på plats för att lysa upp med den halogenlampa som finns där från leverans. Billigare dessutom, om inget extra behöver köpas till.
Fast för 995 kr får man förstås ett rejält helljus i mörker. Ser att det är 50W i topp-strålkastaren på styret, medan 35W i de dubbla dito bakom kofångaren (förmodar de senare klarar både hel- och halvljus).
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=8429767&grp=984194
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=8431678&grp=984194
EDIT:
Läste nu själv min andra länk, att enbart halvljus är möjligt på de dubbla strålkastarna i frontgrillen!
Ser inte om helljuset i "headlight pod" ingår i det denare "kittet"?
-
På min var lampan i insatsen men kabeln var dubbelvikt och nedstoppad under plast"huven" som sitter rakt under lampan. Där sitter även mina säkringar och en del "lösa" kablar som ligger på tändningsnyckeln och därför kan styra relän till div tillbehör som man kanske vill ha separat strömbrytare till men ändå ska ligga över nyckel. :)
-
Polarisen är en vanlig ombyggd till vägreggad i Italien. de tar inte bort nått bara drar isär och kanske kastar på en krympslang eller liknande på kontaken, lika så är ju hjuling byggd med denna lampa som förbrukare, så där behöver du inte heller oroa dig över att den kommer dra förmycket.
-
■ Har googlat vidare på tipset med Xenon och tror jag hittat tillverkarens sida, artikelnumret HIDPSP1-50W stämmer.
■ Har nu toppstrålkastaren på plats och bilderna visar tänt parkeringsljus, halvljus, samt nytt Xenon-förstärkt helljus.
Ref:
- Polaris ATV HID Kits - eagleeyelights.com (http://www.eagleeyelights.com/catalog2/index.php?main_page=index&cPath=2_18)
- ATV / UTV Installation Instruction - eagleeyelights.com (http://www.eagleeyelights.com/HIDPSP1_HIDPSP2_INSTALLATION_INSTRUCTIONS.pdf)
- 2005-2012 POLARIS SPORTSMAN FITMENT GUIDE - eagleeyelights.com (http://www.eagleeyelights.com/catalog2/APPLICATION_GUIDE_sportsman.pdf)
- Xenon Polaris Sportsman Styre - Go Offroad (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=7178&art=8429767&grp=984194)