ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Marco Askin skrivet 2 december 2011 kl. 12:35:17
-
Det finns ju flera strypningar på en maskin.
Såsom jag ser det är väl en maskinen strypt även om man bara har en strypning.
Eh, kan inte tänka mig att det står skrivet hur många strypningar man måste ha. Så enl. mig (och några till jag redan frågat) räcker det med att man har den strypt med skruven på handtaget för att den ska anses vara just strypt.
Eller?
Jag som sällan eller aldrig åker fortare än 80 borde väl skruva den där skruven så att maxfart hamnar däromkring, när jag kör väg (och vilket jag självklart har). Då är den ju strypt i alla fall, fast till exakt rätt effekt vet jag ju inte (ingen annan heller för den delen). Strypt är den ju ifall man skulle hamna i en kontroll vid väg. Sen kan man ju skruva upp lite när man ska köra på träff eller liknande.
Man borde kanske strypa (skruva på handtag) till det som står på registreringspappret som maxfart, för mig "Max hastighet, km/h: 70,0".
Åsikter om det här med att det räcker med en strypning för att man ska vara laglig (den är ju faktiskt strypt med bara skruven)?
Här kan man kolla vad ens maskin har för maxhastighet på pappret:
https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaPaAnnatFordon.aspx
-
Strypningen skall göra så du har 20 hästkrafter.
Den säger inget om den hastighet som anges i ditt reggpapper.
Den hastigheten är "konstruktiv" vilket betyder att den är testad av fabrik i den farten och dom ansåg den säker då.
Det ska inte förväxlas med vad du FÅR köra, vilket ju är enl skyltarna.
Maskiner är för övrigt strypta olika, vissa med en vissa med flera. Huruvida det är olagligt eller ej att ändra detta (även om man bibehåller 20 hästar) vet jag inte, det är dock ingen som kan testa den.
Skruvar man in tumgasskruven tycker jag man är säker, den känns strypt och ingen börjar rota i exakt hur den modellen ska vara strypt.
Tycker Benny :)
-
Maxfarten i papperen är helt ointressant, inget du kan få böter för. Däremot om de skulle kunna bevisa (tror aldrig det skett) att du har mer än 20hk så är inte hjulingen godkänd. Men om du tex. drevar den så att den gör 110 km/h så har du ju fortfarande bara 20hk och kör du då på en 110-väg så har du ju inte brutit mot någon lag. Du har bara lyckats trotsa några naturlagar genom att få upp den i 110 knyck.
-
Jag förstod ju att maxfart inte hade med saken att göra men att man kanske kunde använda det som en måttståck till hur mycket man skulle skruva för att känna sig säker, så att man kan säga att den är strypt.
Hästarna är ju sänkta just för att hålla nere farten till en viss hastighet.
Stryper man med skruven kommer man ju inte upp i "fel" mängd hästar (eller för hög fart). Då borde det ju räcka som strypning? Och det var vad jag undrade från början. Så glöm det där med hastigheten :)
-
Men jag fattar inte, varför är du orolig, är det nån här som åkt fast för att strypningarna varit plockade? Tänk dig alla Can-Am 800 som rullar utan strypning. Betydligt vassare maskiner. :hmmm:
-
Lite oro har jag allt, det kan jag inte förneka hehe
Vill väl samtidigt höra vad andra säger, inte bara förlita mig på det jag hört från någon jag frågat tidigare, där det sagts att det allt räcker med strypning på handtaget då det ska ses som att den är strypt.
-
Lagligt sett räcker det inte med strypning i gasen utan du ska ha de strypningar som den är typad med. Däremot så kan det vara ett sätt att få eventuell polis att inte fatta misstankar ( som jag inte tror han får ändå)
-
Lagligt sett räcker det inte med strypning i gasen utan du ska ha de strypningar som den är typad med. Däremot så kan det vara ett sätt att få eventuell polis att inte fatta misstankar ( som jag inte tror han får ändå)
Precis! Klart som tusan att man inte kan plocka bort strypningarna som den är typad med och sen bara begränsa gasen på nåt sätt och tro att det är "lagligt". Gäller bromssystemen på en ATV/Quad också. Då jag hade min Outlaw var den ombyggd i bromsarna så fotbroms tog bara bak och handbromsen bara fram. "Original" för vägregad var fotbroms på alla fyra hjulen och handbromsen på bakhjulen. Idiotiskt då man inte kan variera bromskraften mellan axlarna beroende på underlag men bara att gilla läget. Ändrar man på det typade utförandet så är den inte laglig. Men det betyder ju inte att man åker dit för det...