ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 30 november 2011 kl. 11:56:29
-
Håller på att höja å bredda maskinen. Har börjat bak än så länge. Tänkte lägga upp lite bilder för dom som e intresserade :)
-
Övre stötdämpar fästet.
-
Kul projekt.. ()p Hur tänker du göra med drivaxlarna?
-
Kul projekt.. ()p Hur tänker du göra med drivaxlarna?
Jag lämnar in dom till en verkstad som förlänger dom med 5,5 cm. Precis så långt som jag breddat maskinen :)
När jag e färdig med allt så kommer den vara runt 10-11 cm bredare och ungefär 5 cm högre ':)
-
Kul, kommer följa detta med spänning.. ()p
-
Ett sånt höjningskitt borde någon firma ta fram,borde ju inte behöva bli så dyrt att tillverka :)
-
Ett sånt höjningskitt borde någon firma ta fram,borde ju inte behöva bli så dyrt att tillverka :)
nej själva höjningen skulle ju gå att få tillverkad för 1500-2000kr, men förlängningen av axlarna blir betydligt dyrare, ett alternativ skulle ju vara att ta fram nya längre axlar, om man kan återanvända knutarna, dvs om axeln har splines i bägge ändar, som går in i knutarna, då går det ju att svarva fram lösa axlar hos en mekanisk verkstad, antagligen skulle det gå på runt 3-4000kr beroende på materialvalet.
-
men det blir väl fortfarande problem med vinkeln på knutarna om du höjjer?
-
men det blir väl fortfarande problem med vinkeln på knutarna om du höjjer?
Nä. Jag fick 3,5 cm bara genom att förlänga fästena. Iom. att dom är vinklade neråt, så blir maskinen högre när man gör fästena längre. Sen flyttade jag stötdämparfästet så den blev ytterligare 1,5 cm högre. Sån liten höjning ger nästan ingen vinkelskillnad alls. Sen blir ju vinkeln automatiskt "snällare" när jag förlänger drivaxeln. 1 cm höjdskillnad på 1 decimeter stång ger kraftigare vinkel än 1 cm höjdskillnad på 1 meter. Ja, du fattar kanske vad jag menar. E lite trött nu å kommer inte på hur jag ska förklara det ;)
-
precis, det fina med detta är ju att vinkeln blir ju oförändrad!
-
Lite dålig bild kanske, Får skylla på mobilkameran ;) Jag har bara gjort höger bak än så länge. Man ser en viss skillnad. Bilden gör det tyvärr inte rättvist. Det ser bättre ut i verkligheten.
-
Ser ju ut att vara ganska stor skillnad ! , fan va smutt :headbang:
-
Rickard J. Hur går det med bräddningen som du håller på med?
-
Rickard J. Hur går det med bräddningen som du håller på med?
Det ligger lite på is. Har haft lite mycket annat att göra. Men jag ska snart ta tag i det. Lägger upp bilder så fort jag kan :)
-
Kanon. Är mycket intresserad av ditt bygge.
-
Nu har jag precis varit ute i garaget å kollat lite mer på bygget. Vid närmare kontroll, visar det sig att anledningen till att man inte kan höja dom är att drivaxlarna e "för långa" Dom bottnar i hubbarna. Sen tar drivaxeln i kanten längst ut på hubben Om man flyttar ut hjulupphängningen 2cm så kommer drivaxeln längre ut i den inre hubben, vilket medför att man kan ha en kraftigare vinkel på den. Jag har bara testat detta i garaget, men det ser mycket lovande ut. Har höjt den ungefär 4,5 cm och breddat den 2 cm på varje sida.
Genom att bara förlänga hjulupphängningen 2 cm behöver man heller inte förlänga drivaxlarna :)
-
Mycket intressant, föjer med spänning ()p :djump:
Nu är inget provkört osv ännu, men just nu med lite nämare efterforskning så kan man med hjälp av att enbart flytta ut hjulupphängningen 2cm höja maskinen ca 4-5 cm? Eller får man även flytta stötdämparfästena för att uppnå 4-5cm i höjning?
-
Mycket intressant, föjer med spänning ()p :djump:
Nu är inget provkört osv ännu, men just nu med lite nämare efterforskning så kan man med hjälp av att enbart flytta ut hjulupphängningen 2cm höja maskinen ca 4-5 cm? Eller får man även flytta stötdämparfästena för att uppnå 4-5cm i höjning?
Ska se om det går utan att behöva modifiera stötdämpar infästningen. Just nu sitter jag bara å väntar på att sonen ska somna, så jag kan gå ut i garaget å kolla vidare :)
Återkommer med mer info. så snart som möjligt :)
-
Då kommer jag med tråkiga nyheter. Höger bak är drivaxeln nästan helt ihoptryckt, vilket gör att man kan flytta ut fästena och på så vis även höja maskinen. På vänster sida däremot är drivaxeln nästan helt utdragen. Vilket iof. gör att man kan höja den sidan en bit utan att det skall hända något. Problemet e bara att man kommer få köra med maskinen 2 cm bredare på höger sida. Visst kan man sätta en spacer på vänster sida för att kompensera detta, men det känns inte helt 100. Känns lite FÖR mycket bonna meck. Lutar nog åt att förlänga drivaxlarna å gå hela vägen så att säga. Visst, man kan flytta ut fästena 1 cm på varje sida, å på så vis höja maskinen ungefär 2 cm. Men det känns som för mycket jobb för förlite höjning.
-
Jag får lära mig att kontrollera fakta innan jag skriver här ;)
Det ska gå att bredda mellan 1-1,5 cm på varje sida. Det gör att man kan höja den runt 3-3,5 cm. Jobbar på en lösning...
-
Japp. Då har man varit ute i kallgaraget. Brrr :(
Har nu flyttat ut fästena vid hjulet 1,5 cm, och ändrat stötdämpar fästet. Nu fick jag höjt den 4 cm och då även breddat den 1,5 cm bak.
Fram har jag inte kollat än.
Bilder kommer imon :)
-
Japp. Då har man varit ute i kallgaraget. Brrr :(
Har nu flyttat ut fästena vid hjulet 1,5 cm, och ändrat stötdämpar fästet. Nu fick jag höjt den 4 cm och då även breddat den 1,5 cm bak.
Fram har jag inte kollat än.
Bilder kommer imon :)
Jag är intreserad av ditt bygge och hoppas på lite bilder. :headbang:
-
Har inte haft tid att vara i garaget på ett tag, men jag lägger upp lite bilder på bygget så länge å uppdaterar så fort jag gjort nåt nytt :)
-
Nu e det färdigt bak :)
Har lackat om stagen med hammarlack.
-
Tyvärr har jag ingen "före" bild :(
-
Slutresultatet blev 4 cm högre och 3 cm bredare. Och det utan att behöva förlänga drivaxlarna :)
-
Snyggt jobbat :)
/Benny
-
Snyggt jobbat :)
/Benny
Tackar :)
Nu e det bara fram kvar ;) Och få tillbaka motorn... :(
-
Fan rena fabrikslooken :). Bra gjort ()p
-
Fan rena fabrikslooken :). Bra gjort ()p
Tackar ;D
-
Djävlar vad det gnistrar om länkarmar med fler. Snyggt. :headbang:
-
Djävlar vad det gnistrar om länkarmar med fler. Snyggt. :headbang:
Tack :)
Svart hammarlack is the shit ;)
-
Har precis kommit in från garaget efter att ha kollat möjligheterna att höja maskinen fram. Det verkar som att det är spindellederna som tar emot vid för kraftig vinkel å inte drivknutarna. Tyvärr han jag inte få loss allt innan sonen vaknade å ville ha uppmärksamhet. Vora goda vänner kineserna har varit så snälla å satt den främre bulten i den undre bärarmen fram, framifrån. Vilket gör att man måste plocka ner hela fronten med alla rör å stag. Hela främre 4 hjulingen alltså. Får såga av bult hel__tet... >:(
Återkommer med mer info så fort jag får en lucka :)
-
Japp. Då har jag fått loss bulten å kollat vad som går att göra. Det e den undre spindelleden som tar emot. Vinkeln blir för kraftig på den. Om man sänker ner ram fästet på den undre bärarmen några cm och bygger om stötdämpar fästet i den övre bärarmen så kan man höja maskinen med 3-4 cm fram. Troligtvis bara 3 cm pga. att den vänstra drivaxeln e så satans kort. Men maskinen kommer iallafall bli högre än med 27" hjul :)
Bygget fortsätter...
-
Efter närmare kontroll visar det sig att man måste flytta ner både övre å undre bärarms fästena på höger sida. Så för att det ska bli lika får man flytta ner samtliga fästen i framvagnen. Jag kommer att flytta ner dom ungefär 3 cm. Här har jag förberett fästena för ena sidan.
-
Sen finns det säkert folk som undrar varför i H-vete jag gör detta... Det e bara för att jag kan ;)
-
Sen finns det säkert folk som undrar varför i H-vete jag gör detta... Det e bara för att jag kan ;)
Fan va skön du e!!! :D
-
Sen finns det säkert folk som undrar varför i H-vete jag gör detta... Det e bara för att jag kan ;)
Rätt inställning! O0
-
Sen finns det säkert folk som undrar varför i H-vete jag gör detta... Det e bara för att jag kan ;)
Jag tror nog att det inte bara är för att du kan. Det är för att du vill själv :D :headbang:
-
Klart jag vill :) . Måste ju ha nåt att pilla med ;)
-
Lite nya bilder på framvagnen.
Sista bilden e på styraxeln som behövde bockas om :)
-
Sådär. Nu var höjningen äntligen klar :) Har precis lackat alla delar som jag svetsat i framvagnen. Imon när det torkat ska det bara sättas ihop å ställa in hjulen. Den blev tillslut 3 cm högre fram :D
-
Sådär. Nu var höjningen äntligen klar :) Har precis lackat alla delar som jag svetsat i framvagnen. Imon när det torkat ska det bara sättas ihop å ställa in hjulen. Den blev tillslut 3 cm högre fram :D
Ska bli kul att få se lite bilder på den då den är färdighöjd ()p
-
varför breddar man??.. de blir ju bara besvärligt i skogen
-
varför breddar man??.. de blir ju bara besvärligt i skogen
för att få en stabilare maskin i sidolutningar, kan vara de centimetrarna som avgör om man välter eller ej.
-
för att få en stabilare maskin i sidolutningar, kan vara de centimetrarna som avgör om man välter eller ej.
´ju bredare maskin ju värre lut!..
-
Jag var tvungen att bredda den för att få rätt vinkel på drivaxlarna.
-
´ju bredare maskin ju värre lut!..
hur menar du nu? kan säga att obreddad x7 är inge kul välter jätte lätt. bultar man på ett par spacers gör det stor skillnad.
-
Jag var tvungen att bredda den för att få rätt vinkel på drivaxlarna.
hur gick det med drivaxlarna fram, behövde de förlängas? tänk på att kolla insticket på drivknuten när du har hjulingen upphissad (max vinkel) och svänger max åt ena hållet, då ska drivaxeln fortfarande gå att röra in/ut ur yttre knuten.
-
hur gick det med drivaxlarna fram, behövde de förlängas? tänk på att kolla insticket på drivknuten när du har hjulingen upphissad (max vinkel) och svänger max åt ena hållet, då ska drivaxeln fortfarande gå att röra in/ut ur yttre knuten.
Det e i den inre drivknuten den går att röra in/ut, och det går fortfarande :)
Jag har mätt å mätt å kontrollerat å mätt igen. Vill inte göra fel så jag får göra om det igen ;)
Håller på just nu att sätta ihop och tillbaka motorn som kommit tillbaka från renovering. Så nån gång nästa vecka blir det prov körning. (Har inte så mycket tid att mecka på)
-
Vad har hänt med motorn då?
-
Vad har hänt med motorn då?
Ett knaster hade lossnat, så kolvbulten åkte ut å gjorde en djup repa i cylindern. Sen skar kolvbulten fast i kolven och förstörde vevstaken. Så det e nytt vevparti, ny kolv och cylinder på den. Ett tips: Varva inte mer än max 8000 varv ;)
-
Det e i den inre drivknuten den går att röra in/ut, och det går fortfarande :)
Jag har mätt å mätt å kontrollerat å mätt igen. Vill inte göra fel så jag får göra om det igen ;)
Håller på just nu att sätta ihop och tillbaka motorn som kommit tillbaka från renovering. Så nån gång nästa vecka blir det prov körning. (Har inte så mycket tid att mecka på)
aha, på min går det röra in ut i båda knutarna.
hoppas det kommer funka fint!
-
varför breddar man??.. de blir ju bara besvärligt i skogen
Alla breddar finns bara fördelar :sunny:Prova
-
Alla breddar finns bara fördelar :sunny:Prova
finns en nackdel med att bredda på traditionellt vis med spacers eller bredare fälgar, nämligen att maskinen blir tungstyrd, märktes som fan på min när jag monterade fälgar som breddar 1" mer utåt, men i Rickards fall är inte det nåt problem, så det är den bästa hjulupphängningsmodifieringen man kan göra
-
varför breddar man??.. de blir ju bara besvärligt i skogen
I skogen finns det alltid andra vägar att ta. Släpet däremot, de fick bytas när hjulingen klev över 145cm sträcket i bredd :)
-
finns en nackdel med att bredda på traditionellt vis med spacers eller bredare fälgar, nämligen att maskinen blir tungstyrd, märktes som fan på min när jag monterade fälgar som breddar 1" mer utåt, men i Rickards fall är inte det nåt problem, så det är den bästa hjulupphängningsmodifieringen man kan göra
Servostyrning ()p
-
Servostyrning ()p
in my dreams.! ;)
-
Har precis mätt markfri gången bak. 34,5 cm med 4 mm alu-hasplåt på :)
Nån som inte har höjt sin som kan mäta så man har nåt att jämföra med?
-
Har precis mätt markfri gången bak. 34,5 cm med 4 mm alu-hasplåt på :)
Nån som inte har höjt sin som kan mäta så man har nåt att jämföra med?
det var inte illa, jag har för mig jag hade 32 på min kisse, och miko hade lägre på sin X5, 30 kanske?
-
Ska mäta min imorgon, gjorde det för längesedan men kommer inte ihåg siffran. Har ju 27" däck, med orginaldäck blir de nog ännu större skillnad.
Har du orginaldäck Rickard J?
-
Ska mäta min imorgon, gjorde det för längesedan men kommer inte ihåg siffran. Har ju 27" däck, med orginaldäck blir de nog ännu större skillnad.
Har du orginaldäck Rickard J?
Japp. Har original 25" på :)
Väntar med spänning :D
-
Japp. Har original 25" på :)
Väntar med spänning :D
då är det inte alls illa!!
-
Med 27" däck har min 29cm markfrigång :)
-
Med 27" däck har min 29cm markfrigång :)
WOW !! :)
Vart mätte du då någonstans? Jag mätte en liten bit innanför dragkulan. Såg sen att hasplåten går ner en liten bit ungefär vid mitten på hjulingen =( Men om vi mätte på samma ställe så skulle ju min vara 8 !! :o cm högre än din (om du hade haft original hjul)
-
Ett knaster hade lossnat, så kolvbulten åkte ut å gjorde en djup repa i cylindern. Sen skar kolvbulten fast i kolven och förstörde vevstaken. Så det e nytt vevparti, ny kolv och cylinder på den. Ett tips: Varva inte mer än max 8000 varv ;)
Haha ;D 8000rpm på en 500cc enstånkare... kan väl bara gå åt ett håll va? ':)
-
WOW !! :)
Vart mätte du då någonstans? Jag mätte en liten bit innanför dragkulan. Såg sen att hasplåten går ner en liten bit ungefär vid mitten på hjulingen =( Men om vi mätte på samma ställe så skulle ju min vara 8 !! :o cm högre än din (om du hade haft original hjul)
Då min x5a är helt plan under så mätte jag vid fotbaljan, har även hasplåt monterad och den bygger väll 3-4mm. Hade även massa skogsutrustning, som motorsågar, bensindunkar, oljedunkar mm mm, dock tror jag inte det gör jätte mycket.
Men säg att min är 30cm utan något på samt hasplåt medräknad, så är din 7cm högre.
På med 27" däck så tjänar du 2 tum till :headbang:
Hoppas det kommer fungera för dig när du är ute och kör ()p
-
På med 27" däck så tjänar du 2 tum till :headbang:
nej du mohammed, du får allt ta om den mattelektionen!
-
En CF blir nog nästan tre tum högre med 27or, så snart har dom nog halvmeters markfrigång :)
-
Haha ;D 8000rpm på en 500cc enstånkare... kan väl bara gå åt ett håll va? ':)
Nä. Såhär med facit i hand var det inte helt genomtänkt ;)
-
Kanske blir 27" till våren. Men just nu får det duga med 25" så länge :)
Jag har ju inte varit ute å kört än. Saknar en del till variatorn. Men jag hoppas det fungerar å håller :)
-
En CF blir nog nästan tre tum högre med 27or, så snart har dom nog halvmeters markfrigång :)
isåfall sitter det 21" original, och det kan jag knappast tänka mig att det gör?
-
Det var ett skämt Oskar. ;)
-
Sådär. Nu har jag varit ute å provkört. Den upplevs som mycket högre :) Å än så länge håller drivknutarna... Skjuter på riktigt bra sen jag portade toppen :)
Tyvärr upplever jag att den blev lite vinglig fram. Kan det vara så att jag ställt in hjulen fel? Nån som vet om hjulen ska peka inåt, utåt eller helt rakt fram? eller kan den ha blivit så pga. höjningen? Eller kan det vara för att den e lite bredare bak nu? Nån som har någon aning? :)
-
Efter att ha kollat igenom hela verkstads manualen, så hittade jag att det skulle vara TOE in 10 mm. Dvs. dom ska peka inåt lite grann. Får ställa in det imon å se om det blir nån skillnad :)
-
så mycket som 10mm är onödigt, det ökar bara rullmotståndet, jag ställde min toe-in på 5mm trots att det stod 10 i manualen.
-
så mycket som 10mm är onödigt, det ökar bara rullmotståndet, jag ställde min toe-in på 5mm trots att det stod 10 i manualen.
Ok. Då kanske jag kan fråga dig hur du gick tillväga när du ställde in det? :)
-
Enklaste sättet för hemmabruk är väl en bräda med två spikar, lite vit krita som du gör markeringar på däcken med, märk upp med hjälp av brädan med spikarna i läge klockan 9 rulla maskinen så att märkena hamnar i klockan 3 och gör ny mätning. Nu har du fått svar på hur mycket toe in / toe ut du har. Hoppas du förstår?
-
Ok. Då kanske jag kan fråga dig hur du gick tillväga när du ställde in det? :)
mätte med en talmeter från insidan av fälgkanten, mitt för navcentrum, både i framkant och bakkant.
-
Enklaste sättet för hemmabruk är väl en bräda med två spikar, lite vit krita som du gör markeringar på däcken med, märk upp med hjälp av brädan med spikarna i läge klockan 9 rulla maskinen så att märkena hamnar i klockan 3 och gör ny mätning. Nu har du fått svar på hur mycket toe in / toe ut du har. Hoppas du förstår?
Tyvärr förstod jag inte alls ;)
-
Har nu lyckats ställa in hjulen något sånär. Dom pekade utåt båda två. Ganska mycket oxå ;)
Var ute precis på ett kalhygge å körde lite. Fungerar riktigt bra måste jag säga. Å motorn "spinner" som ett lejon. Blev bättre respons,går jämnare å ytterligare lite starkare efter att jag portade toppen. Den är inte helt optimal från början kan jag säga... Just nu väntar jag bara på snön, så jag kan få användning av plogen ;)
-
isåfall sitter det 21" original, och det kan jag knappast tänka mig att det gör?
()p
-
Jaha. Då har man varit ute i garaget å fixat lite. Jag märker att vänster drivknut vill hoppa ur hela tiden :( Detta vet jag många andra som har råkat ut för oxå, å att man ska svarva bort en bit på drivknuten för att få in den i botten. Men vid närmare kontroll så åker hjul å drivaxel mm ut ju längre upp det kommer. Det vill säga att om man kör på en sten hårt så hjulet fjädrar upp, så åker det ut en bit. Det blir så pga. konstruktionen på hjulupphängningen. Inget konstigt med det. Nu till mitt problem. (som att tappa drivaxeln inte e ett problem ;) )
Jag har ju moddat mina stötdämpare genom att byta olja i dom. Dom blev hårdare å mycket stabilare. MEN jag fick även släppa på fjäder trycket till 2 hack från det mjukaste för att det inte skulle kännas som att jag körde med stelsvetsad upphängning. Detta medför att när jag har haft hjulingen upphissad och mäter markfri gången när hjulen precis lämnat marken å sen mäter när jag sänkt ner den helt, utan att nån sitter på eller med någon packning eller annat som väger, så sjunker den ner 9,5 cm :o
Detta e ju INTE bra. Jag måste på något sätt spänna upp fjädern MYCKET för att den inte ska sjunka ihop som en säck potatis. Nu går ju inte detta pga. att jag har bytt olja i dämparna. Men vad jag vill komma fram till e att det borde gå att få hjulingen högre genom att tillverka en distans som man lägger i mellan fjädern och fjäder fästet för att få fjädern hårdare spänd och på så vis få hjulingen högre. Bra va? :)
Så om det finns nån där ute som har ett par original stötdämpare som dom inte behöver å vill skänka :D eller sälja billigt som bara den ;) så e jag väldigt intresserad :)
-
Jaha. Då har man varit ute i garaget å fixat lite. Jag märker att vänster drivknut vill hoppa ur hela tiden :( Detta vet jag många andra som har råkat ut för oxå, å att man ska svarva bort en bit på drivknuten för att få in den i botten. Men vid närmare kontroll så åker hjul å drivaxel mm ut ju längre upp det kommer. Det vill säga att om man kör på en sten hårt så hjulet fjädrar upp, så åker det ut en bit. Det blir så pga. konstruktionen på hjulupphängningen. Inget konstigt med det. Nu till mitt problem. (som att tappa drivaxeln inte e ett problem ;) )
Jag har ju moddat mina stötdämpare genom att byta olja i dom. Dom blev hårdare å mycket stabilare. MEN jag fick även släppa på fjäder trycket till 2 hack från det mjukaste för att det inte skulle kännas som att jag körde med stelsvetsad upphängning. Detta medför att när jag har haft hjulingen upphissad och mäter markfri gången när hjulen precis lämnat marken å sen mäter när jag sänkt ner den helt, utan att nån sitter på eller med någon packning eller annat som väger, så sjunker den ner 9,5 cm :o
Detta e ju INTE bra. Jag måste på något sätt spänna upp fjädern MYCKET för att den inte ska sjunka ihop som en säck potatis. Nu går ju inte detta pga. att jag har bytt olja i dämparna. Men vad jag vill komma fram till e att det borde gå att få hjulingen högre genom att tillverka en distans som man lägger i mellan fjädern och fjäder fästet för att få fjädern hårdare spänd och på så vis få hjulingen högre. Bra va? :)
Så om det finns nån där ute som har ett par original stötdämpare som dom inte behöver å vill skänka :D eller sälja billigt som bara den ;) så e jag väldigt intresserad :)
Jag har 2st ligger som är dåliga,dom kan du få.
-
Jag har 2st ligger som är dåliga,dom kan du få.
Mer än gärna :D
Jag Pm:ar dig :)
-
blir ju samma sak om du "schimmsar" fjädern som om du vrider på justeringen ':)
-
blir ju samma sak om du "schimmsar" fjädern som om du vrider på justeringen ':)
Precis. Men jag vill kunna justera mera :)
-
du vill ha den hög men inte hård? då är det längre dämpare du behöver ()p
-
du vill ha den hög men inte hård? då är det längre dämpare du behöver ()p
Helt sant. Men om jag hoppar med hjulingen så får inte hjulupphängningen åka ner mer än vad original dämparen är lång. Då går drivknutarna åt helvete. Så tills jag eller nån annan kommer på en bra idé om hur man får en längre dämpare att inte bli längre än 37 cm, så får jag köra med original.
-
är det inte bättre du börjar i rätt ände om du vill ha den högre då? Större däck alltså :hmmm:
-
Helt sant. Men om jag hoppar med hjulingen så får inte hjulupphängningen åka ner mer än vad original dämparen är lång. Då går drivknutarna åt helvete. Så tills jag eller nån annan kommer på en bra idé om hur man får en längre dämpare att inte bli längre än 37 cm, så får jag köra med original.
Nu har jag inte läst era tidigare resonemang fram och tillbaka, men kan du inte montera en wire från a-arm upp till chassit som gör att dämparen ej kan bli längre än 37cm?
-
är det inte bättre du börjar i rätt ände om du vill ha den högre då? Större däck alltså :hmmm:
Rätt ände kan man ju diskutera. Men Jag har inte lust att lägga 5-8 tusen på nya däck som bara får upp maskinen 2,5-3 cm. Speciellt inte när däcken jag har på bara har gått 55 mil :) Jag ska försöka höja bara maskinen ca 7-8 cm. SEN kan man sätta på större däck ;)
-
Nu har jag inte läst era tidigare resonemang fram och tillbaka, men kan du inte montera en wire från a-arm upp till chassit som gör att dämparen ej kan bli längre än 37cm?
Jag förstår vad du menar. Men det känns krångligt å inte tillförlitligt. Har redan spånat på liknande lösning, fast med nån form av metallstag. Fast än så länge har det inte blivit bra :(
-
Fundera på lösningen en stund till tycker jag. Den enda nackdelen jag kan se med det är att wiren kan trassla in sig i hjul/stötdämpare vid full kompression. Men det är något en bra placering skulle kunna lösa.
Jag vet att detta har använts när man sänker bilar genom att enbart kapa fjädrarna till bakaxeln.
Detta för att fjädrarna ej ska ramla ur fjäderskålarna vid längre rörelse än vad fjädrarna klarar av.
Det är inga egentligen stora krafter som det ska klara av..
-
Balatarem är nog bättre än wire, användes på Volvo Amazon en gång i tiden ;)
-
vad ska fångremmen göra för nytta? har jag fattat rätt om det är så att du vill spänna fjädern mer så den inte sjunker ihop så mkt men ändå är mjuk fast dämparen inte får bli längre än vad den är? 3 omöjliga kombinationer väl? :hmmm:
-
vad ska fångremmen göra för nytta? har jag fattat rätt om det är så att du vill spänna fjädern mer så den inte sjunker ihop så mkt men ändå är mjuk fast dämparen inte får bli längre än vad den är? 3 omöjliga kombinationer väl? :hmmm:
Helst hade jag velat att dämparen gick å ställa om mellan hård å mjuk dämpning. Men en sån dämpare tillåter inte min budget. Just nu har jag en ganska hård dämpare på. Det gör att jag måste släppa på fjädertrycket for att den inte skall bli för hård. Landsväghållningen blev super bra med denna kombinationen. Men kanske lite för hård i terrängen. Nackdelen e ju nu bara att maskinen sjunker ihop för mycket pga. att fjädertrycket e för lågt. Så jag får gå tillbaka till original dämpare och öka fjädertrycket för att maskinen inte ska sjunka ihop. Jag får helt enkelt finna mig i att den e svampig på asfalt. Det e ju huvudsakligen i skogen jag kör...
-
Okej, ja det är ju en justerbar dämpare du ska ha, org. dämparna år ju som cykelpumpar. Jag har mina fjädrar på det mjukaste läget sen ca 0.25bar i däcken och borttagen krängingshämmare. Man gungar fram fint i skogen kan jag lova =) har inte känt av att den skulle behöva vara högre heller. Har inte lyckats fastna och blivit hängandes iallafall.
-
Okej, ja det är ju en justerbar dämpare du ska ha, org. dämparna år ju som cykelpumpar. Jag har mina fjädrar på det mjukaste läget sen ca 0.25bar i däcken och borttagen krängingshämmare. Man gungar fram fint i skogen kan jag lova =) har inte känt av att den skulle behöva vara högre heller. Har inte lyckats fastna och blivit hängandes iallafall.
Där jag kör behöver den vara högre. E det inte en stock som e i vägen, så e vattenhålet för djupt ;)
Men varför har du tagit bort krängningshämnaren?? Blir den inte väldigt gungig då?
-
kör vid sidan om de värsta hindren då, det brukar funka nästan jämt ()p Jo det är klart den blir gungig, men det är ju det man vill åt i skogen. Krängningshämmaren är ju överdimensionerat något kopiöst. inte ens bilar har så grov i förhållande till den korta längden. Och det gör ju att hjulen inte kan fjädra åt varsit håll.
-
Original dämpare med 3 cm distanser.
-
Original dämpare med 3 cm distanser.
Blev det som du tänkt dig?
-
Blev det som du tänkt dig?
Tror det. Men jag e inte säker... Provkörde första gången idag. Men då var det 15 cm snö överallt, så jag kunde inte riktigt känna efter. Men den sjönk inte alls ihop lika mycket som innan :)
Tack än en gång för dämparna :)
Skulle du hitta 2 till när du städar, så vet du vem som vill ha dom ;)
-
Tror det. Men jag e inte säker... Provkörde första gången idag. Men då var det 15 cm snö överallt, så jag kunde inte riktigt känna efter. Men den sjönk inte alls ihop lika mycket som innan :)
Tack än en gång för dämparna :)
Skulle du hitta 2 till när du städar, så vet du vem som vill ha dom ;)
Uppfattat ()p
-
Här e en kladd över varför det går att höja maskinen mer när du breddar hjul upphängningen. Drivaxeln måste komma längre ut för att tillåta en kraftigare vinkel.
-
Så. Nu har jag varit ute en sväng. Inte i svår terräng, men på en grusväg. Tror det kan bli lite väl hårt med 3 cm distans. Visst fjädrar den, men det e INTE mycket...
Återkommer med mer info så fort jag bytt till 1,5 cm distans.
Ingen mer vänlig själ (förutom BUGGY) som har ett par original dämpare som bara skräpar? :D