ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: goranP skrivet 27 november 2011 kl. 23:12:15
-
Jag köpte för ett tag sedan ett nytt variatorhjul med fjäder, och jag tänkte jag skulle kolla upp mitt gamla.
Det var lite konstigt för det visade sig att dom 4 bussningarna har nötit hål på hylsan för fjäder, dessa 4 bussningar kastas ut av centrifugalkraften och ligger sedan och nöter på hylsan för fjäder.
Det betyder ju att hylsan vid jämna mellanrum måste bytas ut, för nöter bussningarna helt rent så far dom ju ut i variatorkåpan och ställer till elände.
Får hoppas att fjäderhylsan finns som reservdel så man inte behöver byta hela variatorhjulet.
Det här är inget man tänker på för det syns inte så lätt när fjädern är monterad.
Har någon mer uppmärksammat detta, i så fall vad har ni gjort åt det?
Lägger upp en bild som förtydling.
-
Satt och nattsudda och kollade lite på vad det hela handlade om i Technical Service manual :)
Kan det vara det här steget som någon missat vid montering?
Att fetta in enl. bilden nedan alltså (Apply lubricant grease).
Edit: Nej, det var ju ett jäkla hål. Fett hjälper nog inte där.
(http://www.kneso.se/assi-atv/bilder/div/Primary and Secondary Sheave2.jpg)
Nej, jag har ju inte en aning. Fick ju t.o.m. kolla upp vart delarna sitter hehe.
Lägger väl in två bilder till åt alla andra dödliga som inte heller tidigare visste vad det handlade om.
(http://www.kneso.se/assi-atv/bilder/div/Primary and Secondary Sheave3.jpg)
(http://www.kneso.se/assi-atv/bilder/div/Primary and Secondary Sheave.jpg)
-
Ja det är säkert infettat från början, denna variator har visserligen gått över 900mil, men nog blir jag lite förvånad över detta.
Dom 4 "pins" stoppas ju in i axelhålet bara, och dom kommer alltid att kastas ut och nöta på hylsan under färd,det enda som kunde fixa detta vore att dom på något vis låstes och ej kastades ut av centrifugalkraften, kanske med någon form av "superlim" vad vet jag?
Annars får man väl betrakta fjäder hylsan som en slitagedel likadan som drivremmen.
Skall lyssna med Trech vid tillfälle om enbart hylsan finns som reservdel.
-
Ja tyvärr hylsan fanns inte att köpa separat får lov att säga att det är väldigt dålig stil av CF Moto och kineserna, att behöva köpa hela sekundärvariatorn för den skithylsan är rent av bedrövligt.
(tur att jag har en redan) men den hylsan kommer också att bli utsliten med tiden :(veryangry):
-
Snuvade kinesen den här gången på ett nytt variatorhjul jag borrade ett nytt hål i hylsan så "tapparna" nu kan nöta på en oskadad plats på hylsan, nästa gång är det kört för mig då det endast kan göras en gång.
Kineser och reservdelar :knupple:
-
Snuvade kinesen den här gången på ett nytt variatorhjul jag borrade ett nytt hål i hylsan så "tapparna" nu kan nöta på en oskadad plats på hylsan, nästa gång är det kört för mig då det endast kan göras en gång.
Kineser och reservdelar :knupple:(http://goto.glocalnet.net/s4079/vari.jpg)
Men om det e hål igenom, så kommer fettet som ligger innanför spruta ut överallt :o
Alltså, inte det hålet du borrat, utan dom som blivit genom slitage.
-
Nja där finns inga mängder av fett det är väl såpass att det kan glida, och det finns heller inget utrymme för någon mängd av fett.
-
Nja där finns inga mängder av fett det är väl såpass att det kan glida, och det finns heller inget utrymme för någon mängd av fett.
Det var ganska mycket fett i min när jag tog isär den. Min hade iof. bara gått 50 mil när jag tog isär den...
-
Måste väl gå o svarva en ny hylsa om du har den gammla o ta mått på ?? Men då ska man ju känna nån som kan svarva ()p
-
Det var ganska mycket fett i min när jag tog isär den. Min hade iof. bara gått 50 mil när jag tog isär den...
Ja jag har två variatorhjul och ingen av dom har innehållit speciellt mycket fett, men okej och med 50 mil är ju nästan inget.
-
Måste väl gå o svarva en ny hylsa om du har den gammla o ta mått på ?? Men då ska man ju känna nån som kan svarva ()p
Jovisst men jag har varken svarv eller bekantskap som kan fixa detta.
-
Ha ha ha.. Jag kan svarva, fräsa planslipa mm men ni bor ju fel del av sverige... :headbang: eller så är det jag som gör det.. ;) men allvarligt så skulle jag kolla om du inte kan hitta nån bekant som kan svarva fram en ny hylsa till dig tror mera på att du ska byta den när du har det isär. ()p
-
Kanske ringa närmsta gymnasieskola som utbildar verkstadsmekaniker och höra om de inte skulle kunna göra en sån.
De vill säkert tjäna lite slantar till skolresan :)
-
Nja skall jag ha en hylsa svarvad så får jag nog anlita något företag till detta, men misstänker starkt att det blir så dyrt så att jag lika bra kan köpa en ny variator.
Vad jag kan göra själv är att klä hylsan med plåt runt om, svetsas naturligtvis, plåtens tjocklek på 1mm borde få plats.
Just nu gör jag inget av detta då jag inte använder denna variator, jag har en annan monterad.
Men det är inte helt fel att ha lite reservdelar på lager, det har man allt fått lära sig under åren ;D
-
dom brukar inte ta nåt betalt utan gör dom i utbildningssyfte, ev lite fika eller nåt sånt som bet :D Lyssna lite med gymnasium eller andra skolor tror det är ett bra tips. lycka till! ()p
-
dom brukar inte ta nåt betalt utan gör dom i utbildningssyfte, ev lite fika eller nåt sånt som bet :D Lyssna lite med gymnasium eller andra skolor tror det är ett bra tips. lycka till! ()p
Men det är väll klart att dom måste få betalt för materialet i alla fall, ja och lite för mödan med. O0