ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: traktorz skrivet 22 november 2011 kl. 09:56:11

Titel: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: traktorz skrivet 22 november 2011 kl. 09:56:11

1. Hur fungerar en bandsats till en Polaris XP 850?
2. Fundrar på en bandsats från antingen Camoplast Tatou 4S som Duells säljer, alternativt någon av de två modeller som Garage24 säljer, eller Polaris original Prospector Pro-S Track.

3. Är utväxlingen mer optimalt anpassad om man väljer ett orginal från Polaris?
4. Hur stämmer hastighets- & vägmätarens visning med orginal bandsats från Polaris?
5. Är tredjepartare mer vidareutvecklade, eftersom de kanske säljer större volymer till flertalet tillverkare?

6. Vilken bandsats är bäst och mest tillförlitlig till en Polaris XP 850?

■ 287 8059 Prospector Track monteringskit för XP550/850 (7424 kr)
■ 287 7539 Prospector Pro-S bandsats för Sportsman XP 09-11 (42695 kr)

■ 6622-05-5585 Camoplast Tatou 4S för Sportsman XP850 (47490 kr)

■ 230-0900-11 MONTERINGSSATS COMMANDER        8395:-
■ 230-0900-00 BANDSATS COMMANDER WIDE TRACK  40000:-
■ 230-0901-25 BANDSATS COMMANDER TREX 2.0    40000:-

Visserligen ingen snö här ännu, men syftet med att införskaffa en bandsats till fyrhjulingen är att köra ut vedgallring alt. störar och roar till fabrikation av traditionell gärdesgård. Vi ska ut på ett hygge efter vinteravverkningen som efterlämnat höga stubbar och en allmänt svårkörd terräng.

Tack på förhand för alla synpunkter!

Ref:
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 22 november 2011 kl. 14:30:10
Polaris egna har jag monterat ett gäng och dom funkar jätte fint, och stämmer helt med utväxling och hastighetsmätare.. Dom andra kanske ochså är bra men har ej testat dom.
Det är iallafall min åsikt!! ()p
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: StefanN skrivet 23 november 2011 kl. 12:18:44
Polaris egna har jag monterat ett gäng och dom funkar jätte fint, och stämmer helt med utväxling och hastighetsmätare..
Vad menas med stämmer helt med utväxlingen? Eftersom utväxlingen inte skall stämma med hjulingens för att aktivera fyrhjulsdriften. Eller menar du att den precis aktiverar och inte överdriver!?
Hoppas någon här inne kan berätta om man känner skillnad på Tatous å Polaris system under färd.
 
Hur löser man hastighetsmätaren?
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 23 november 2011 kl. 14:12:08
Vad menas med stämmer helt med utväxlingen? Eftersom utväxlingen inte skall stämma med hjulingens för att aktivera fyrhjulsdriften. Eller menar du att den precis aktiverar och inte överdriver.?

Bandsatsen är utväxlad så att bak banden snurrar lite snabbare än fram så du har i stort sett konstant fyrhjulsdrift på den.. Band med lika utväxling runt om gör att du måste få bakbanden att spinna en del för att aktivera 4-hjulsdrift och det är inte lätt då banden har bra fäste och antagligen mest trycker maskinen framåt när du tex vill svänga o vill ha fyrjulsdrift...
Hoppas du förstår hur jag menar..
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: StefanN skrivet 23 november 2011 kl. 23:18:47
Jo jag vet hur de fungerar, med Tatou tar man ju bara och går ner ett kugg på bakre drivhjulen för att få samma effekt. Men kanske inte lika exakt som Polaris "skillnad"
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: StefanN skrivet 23 november 2011 kl. 23:19:22
Hur löser man hastighetsmätaren?
?
Titel: Hur löser man hastighetsmätaren?
Skrivet av: traktorz skrivet 27 november 2011 kl. 17:13:07
?
Förmodligen med någon elektronisk modul, som räknar om givarens pulser.
Så här kanske: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.msg230093#msg230093
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: traktorz skrivet 27 november 2011 kl. 17:19:21
Det finns ett flertal alternativ till Polaris orginal - har kikat på tre alternativ på webben, men hittills bara provkört Polaris original. Har ingen möjlighet att avgöra vilken som är bättre, så letar efter inlägg med erfarenheter från andra.

Letade också efter "XGEN bandsats", och hittade dessa av *fjädrande* typ på blocket från Power Machine Service Sweden AB:
http://www.blocket.se/varmland/TJD_XGen_Bandsats_Inkl__M_kit_34708695.htm?ca=7&w=1
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: StefanN skrivet 28 november 2011 kl. 16:37:47
Förmodligen med någon elektronisk modul, som räknar om givarens pulser.
Så här kanske: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26378.msg230093#msg230093
Att Can am har vet jag, visste dock inte att Polaris hade  ;)
Titel: ATV med bandsats blir för bred för vår släpvagn
Skrivet av: traktorz skrivet 11 december 2011 kl. 06:46:02
Vår ATV blir 145 x 260 cm med Polaris orginal bandsats!
Tyvärr är vår Fritidsvagn för liten, med flakmåttet 137 x 250 x 27 cm, så vi har för tillfället lagt inköp av en bandsats på is...

Däremot ATV med hjul enligt spec: 121 x 211 cm går dock ledigt på vagnen, med en hemmabyggd ramp körs den lätt upp.

Hmm, får kanske ta några lastpallar och bygga upp ett 'podium', så att en ATV med bandsats kan lastas, trots att den är litet bredare än vår bilsläpvagn.

Men än så länge, trots det nyligen ymniga snöfallet, så går det att köra i skogen med orginaldäcken på, se bilden.
Titel: SV: Bandsats till Polaris - orginal eller tredjepart
Skrivet av: StefanN skrivet 11 december 2011 kl. 22:09:11
Min är ~145 bred med 12" breda däck runt om
Vår ATV blir 145 x 260 cm med Polaris orginal bandsats!
Tyvärr är vår Fritidsvagn för liten, med flakmåttet 137 x 250 x 27 cm, så vi har för tillfället lagt inköp av en bandsats på is...
Blocket kryllar ju av beggade släp ;)
Titel: Sladda till vinterväg med ett traktordäck på släp
Skrivet av: traktorz skrivet 16 december 2011 kl. 22:12:36
Har man ingen bandsats, så får man planera vintervägen så gott det går. Som här släpandes ett gammalt traktordäck efter fyrhjulingen. Förhoppningsvis fryser då även myrmarkerna till lättare, efter att vi sladdat vinter-basvägen. Eventuellt kan vi här köra ut ved på timmerkärran så småningom.