ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 21 november 2011 kl. 13:53:49

Titel: Motor renovering/trimning
Skrivet av: Rickard J skrivet 21 november 2011 kl. 13:53:49
Japp, då har man råkat ut för ett ras efter 50 mil... ;) Ett av knasterna hade lossnat. (Kan säga att det e vanliga segelsäkringar) Detta medförde att kolvbulten åkt ut å dragit en lång djup repa i cylindern, samt att kolvbulten skurit i vevstaks lagret. Så det som behövs fixas nytt är: ett nytt vevparti, ny cylinder, ny kolv. Kunde blivit hur dyrt som helst, med tanke på att jag "pillat" lite med diverse. Men WHEELS4YOU med sitt trevliga bemötande lovade att fixa detta på garanti  :)

Jag rev själv ner motorn för att se vad som hade hänt. Det hela började nämligen med att motorn började knacka. Då såg jag att det inte sitter nån kolvbults bussning i vevstaken. Det ska det inte göra på dessa motorer. Men om man vill kunna få ut effekt å varva med motorn, så, skall inte säga krävs, men nästan att man kör med en brons bussning. Alla bilar har det bla. Så jag pratade med Wheels4youå kollade om dom hade nån invändning på att jag satte dit en bussning innan dom satte ihop motorn igen. Det hade dom som tur var inte. Så när det nya vevpartiet kommer ska jag lämna in det på en motorrenoverings firma som tar isär hela vevpartiet, fräser upp kolvbults hålet, pressar i en bussning å sätter ihop å balanserar det igen. Sen lämnar jag det till Wheels4you igen så dom kan sätta ihop motorn. (Verkar lite krångligt med växellådan, samt att man behöver pressverktyg för att få ur å i vev lagerna) Ska naturligtvis byta till andra knaster... Passar även på att porta toppen när den ändå e nere, och stoppar i ett par shims för att öka ventilfjädertrycket så ventilerna hänger med  ()p Ska bli spännande å se hur den går sen  :D