ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Buggy skrivet 20 november 2011 kl. 12:49:50

Titel: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Buggy skrivet 20 november 2011 kl. 12:49:50
Ni som monterat pulleykoppling knackar era motorer, min knackar lite på tomgång å gasar jag så knackar det ännu värre. Låter som att den ska rasa närsomhelst.
Titel: SV: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Rickard J skrivet 20 november 2011 kl. 12:55:06
Ni som monterat pulleykoppling knackar era motorer, min knackar lite på tomgång å gasar jag så knackar det ännu värre. Låter som att den ska rasa närsomhelst.

Knackar den även när du kör?? Den kopplingen kanckar mer än vad original gör.
Titel: SV: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Buggy skrivet 20 november 2011 kl. 13:02:38
Knackar den även när du kör?? Den kopplingen kanckar mer än vad original gör.
Har inte kört mer än lite grann men den knackar då me. Kanske ska prova att köra lite mer å kanske belasta den lite grann.
Titel: SV: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Rickard J skrivet 20 november 2011 kl. 13:08:20
Har inte kört mer än lite grann men den knackar då me. Kanske ska prova att köra lite mer å kanske belasta den lite grann.

Testa det. Den kopplingen har ju ett "löst" centrum, vilket gör att den "glappar" lite gran på tomgång å låg fart. När du får belastning på den så den greppar ordentligt, så finns det inget "löst" kvar, å den slutar knacka.
Titel: SV: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Miko skrivet 20 november 2011 kl. 21:35:43
Min knackar och det har den gjort hela tiden, gör det även lite under belastning i jämförelse med ordinal. Men det är normalt, kör på  ()p
Titel: SV: Knackar med pulleykoppling monterad
Skrivet av: Oskar P skrivet 20 november 2011 kl. 21:43:33
ja, som konstruktionen ser ut så är det normalt att den knackar på tomgång, just pga det lösa centrumet som acclereras vid varje arbetstakt i cylindern, vilket får till följd att glappet minskar på "drivsidan" och ökar på "bromssidan" när motorn sen ska göra en kompressionstakt så decelereras kopplingen och centrumet som är "löst" kommer eftersläpande och glappet flyttas från bromssidan till drivsidan, alla som har en fordson major diesel förstår nog hur jag menar, bakelitkopplingen mellan motor&insprutningspump på dom glappar lite med tiden, vilket skapar det här "klack, klack, klack" ljudet.

sen när man belastar kopplingen hårdare så ska ljudet givetvis upphöra, eftersom drivsidan då är ansatt hela tiden, så stå i en uppförsbacke och acclerera halv gas på högväxel, då ska det inte knacka.

hörs ganska tydligt på denna video: http://www.youtube.com/watch?v=10zMqqB3EIs&feature=related
på vänster sida (Avgasrörssidan) är det bara vanligt tändknack
men när han filmar på höger sida så hörs kopplingens klack klack ljud, och när han varvar upp motorn så hörs det inte längre eftersom kopplingen belastas lite mer, det är på tomgång som fram&tillbakasvängningarna är som störst.