ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Antton skrivet 18 november 2011 kl. 13:39:17
-
Tjena! Slänger upp en ny tråd med hopp om att bli övertygad av vilken hjuling jag ska köpa! Kan lägga runt 35-40 loppor men vet fortfarande inte vilken jag ska köpa!? Ska köra lite grusgropar/grusvägar/skogsvägar/landsväg och eventuellt en och en annan cross bana :) men vet inte
Vilken som pallar och inte pallar.. Är lite inne på en ltr 450 men har hört att den inte är så bra att åka landsväg med men allt annat är den ju tydligen kanon till så finns det fler alternativ???? Tacksam för svar :)
-
Så fort du nämde crossbana så faller många bort.
Ska det ska vara vägreggat faller också många bort. (pga priset)
Men duger terrängreggat så funkar honda trx 450, yamma yfz450, Suzuki ltr450 (även ltz400), Canam ds450, Polaris 500/450. (predator/outlaw)
Kan du kompromissa så ökar utbudet kraftigt
-
Aa jo jag förstår det! Men tänkte lite på Ltz 400? Är det en maskin som duger? Jag skiter just i toppfarten vill bara att det ska vara ett bra klipp från noll! Så då är ju frågan om en 400 har det?? Skiljer ju drygt 10hk på ltr och Ltz om jag har fått rätt information !
-
Problemet är att du får inte allt, hur du än väljer. Och detta forum gör det heller inte lättare med alla dessa råd hit och dit. (ingen maskin är bäst på allt)
Man måste nästan sätta upp en lista på vad man prioriterar och sedan kompromissa eller bygga/förbättra det köp man gör, för att få en maskin som kanske helt uppfyller kraven till sist.
Läs mellan raderna, och se vad du får ut i olika köprådstrådar.
Men en ltz funkar som allround utan problem, om du nu inte har en mycket viktig prio på effekt, då måste du trimma den. (finns bigbore till den)
Jag har åkt tillsammans med många olika modeller/märken på många olika ställen även crossbanor.
Ingen blir efter, om du nu inte har en svag motor, typ under 350. (Har sett yamma 350 som inte riktigt orkar på de tyngsta ställena, är inget problem heller, oftast går det att ta annan väg)
Går ju nästan göra en sån här lista
Pris under 40000 (ltz400 dinli450/smc500, yamma 350, polaris pred 500)
Effekt (ltr450, yamma 450, dinli 450/smc500,Yamma 700 mm)
Crossbana (Ltz400, yamma 450, ltr450 mm..)
Asfaltvägar(ltz400, dinli450/smc500, Yamma 350/700, polaris 450/500...)
Grusvägar/stigar (ltz400, dinli450/smc500, Yamma 350/450/700, polaris 450/500...)
Sandtag(ltz400, dinli450/smc500, Yamma 450/700, polaris 450/500...)
Endurospår(ltz400, dinli450/smc500,Yamma 350/450/700, polaris 450/500...)
Skoterspår(ltz400, dinli450/smc500,Yamma 350/450/700, polaris 450/500...)
Myrmarker(ltz400, dinli450/smc500, Yamma 350/450/700, polaris 450/500...)
mm...
-
Får tacka för det där! Nu är jag faktiskt lite inne på en smc wildcat? Men har lite funderingar över polaris outlaw, hur är det med delad bakaxel? För eller nackdel? Och vad väger en sån rackare? :)
-
Bakfjädringen är underbar! Enda quad jag hellre skulle ha är Honda TRX 700XX. Skulle jag bara köra asfalt eller crossbana finns det andra men vill man köra terräng, piska små grusvägar osv så är Outlaw mycket trevlig! Nackdelen är att den är lite tyngre men som jag gillade att köra den spelade det inte så stor roll. http://www.polarisindustries.com/en-us/ATV/2007Models/HighPerformance/Outlaw500/Specifications.htm http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=azhxCcFjIE4 Reklam, javisst! :)
-
Delad axel är inte alls dumt men jag var tvungen att montera en grövre krängare på min TRX!
Var väldigt skeptisk till den i början men nu har man vant sig och det funkar riktigt bra.
Jag hade satsat på LTZ.
-
Okej men är det inte för slött med en ltz???
-
Jag har haft DR350s(23hk) och DRZ400sm(40hk) och på dom var det grym skillnad på motorn.
Jag hde ju bestämt mig för att best en ny LTZ 400 2010:a från 4by4 men dom sänkte ju TRXen så det bara skillde 6000:- och då kunde jag inte låta bli.
http://www.youtube.com/watch?v=DRCYb7wRjqw&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=141&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=UbGI-OxeFMs&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=136&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=EumZlEMZd90&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=144&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=5upagK8MF_E&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=147&feature=plpp_video
http://www.youtube.com/watch?v=zEZv0l9QhWU&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=148&feature=plpp_video
-
http://www.youtube.com/watch?v=xBNz7V2LOAw&list=FLMuK9mn8kv7cf6Ry4FH1njA&index=143&feature=plpp_video
Där har du ett gäng av den gamla mod som smiskar gata!
Den nya LTZan ska tydligen vara tyngre än den äldre gen.
Har dock insprutning.
-
Tycker som föregående talare att en LTZ är ett riktigt bra alternativ (även om hondan är grym). Det finns ju mycket kul att köpa till en ltz både bling bling och riktiga race prylar och sen håller maskinen hög kvalitet!!
Mycket prisvärd!! ()p
-
Och räcker inte effekten orginal så är den lätt att skrämma upp.
Större förgasare
Effekt system
Luftfilter
Finns en lång tråd om DRZ400 och trim på SOE.se där du kan läsa vilka grejer som är bra.
http://forum.soe.se/showthread.php?21398-Suzuki-DRZ400-E-S-SM-SMR
-
Okej jag tackar så mycket för all info! Blir nog en Ltz eller en Ltr ! :) får se om det ligger någon bra ute till helgen :)
-
Är det värt att köpa en Ltz 400 som gått 700 mil och servad var 100de mil, men han visste inte om ventilerna var justerade..? Är det värt eller??
-
Beror ju självklart på skick och pris, men lite mycket mil kanske för min smak iallafall. Men är den jätte fin och bra pris så kanske!!
-
Såg det här och kom att tänka på dig då!! ()p
http://www.youtube.com/watch?v=hkBcqGdYR6w&feature=related
-
okej jo det är sant men tycker själv att 700 mil är lite väl mycket och han visste inte om ventilerna var kollade någon gång men såg fin ut på bild men han skulle ha 35 ! så avstår nästan , men funderar så mycket så man blir tokig men är nog lite mer inne på en ltr istället för ltz och om det är bra vet jag inte men tycker dom ser så jävla mycket fetare ut och så går dom ju aningen bättre! nog för att service intervallerna är tätare men det det kan det nog vara värt? eller vad tycker ni?????
-
700mil är väl inte mycket jag har ju kört 400mil sen december förra året.
Vad är det för årsmodel?
Dom LTZ som jag sett på blocket har varit borta ganska fort så priset är väl där efter.