ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: hedghog skrivet 22 juli 2006 kl. 23:12:50

Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: hedghog skrivet 22 juli 2006 kl. 23:12:50
Har mekat som ett svin i 2 dagar nu och blir inte klok på variatorn. Har gjort följande:

Bytt till Wileyco helsystem
Nytt KN luftfilter
130 Munstycke

Borrat ur / lättat orginal vikterna i varitatorn till 11gr styck = 88gr för alla 8st

Bytt till hårdare tryckfjäder på bakre variator-skivan.


Nu är den så seg och orkes-lös i starten att den nästan inte orkar iväg. Den driver på "direkt" ifrån start och varvar inte upp något innan inkopplingen sker. När man väl har lite fart så går den bra på lite högre varv??+ Vad göra.

Har provat att sätta dit orginal fjädern i bak-variatorn men samma skit.
Titel: Re: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: Barossa 250 skrivet 23 juli 2006 kl. 00:21:49
:?:
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: Hanen skrivet 23 juli 2006 kl. 00:24:04
Förmodligen ligger vikterna på sniskan, samma sak hände mej. Rikta upp vikterna så blir det nog bra.
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: hedghog skrivet 23 juli 2006 kl. 08:36:02
Jag har haft i sär främre igen för att kolla vikterna och det var så att vikterna låg huler om buller!!! Blev glad och satte dom rätt igen men samma skit när allt var iihop plockat...

Men ska det vara så satans mycket fett i variatorn med rullarna. Dom kan ju inte rulla i sina banor utan... Hur mycket fett inkladdat som helst.
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: benring skrivet 23 juli 2006 kl. 12:19:52
Du skriver:

"Borrat ur / lättat orginal vikterna i varitatorn till 11gr styck = 88gr för alla 8st "

Borrat ur, kan det påverka? Spånar bara.
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: hedghog skrivet 23 juli 2006 kl. 21:22:01
fick till det... vikt-hel__etena låg huller om buller... tur att dom höll ihop. Hade missat att skuta fram "distansen" som gör att plattan som håller vikterna på plats lägger sig rätt.. . :-)


Nu går den iaf så bra en linhai kan... Utan  större mod.
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: Haschi skrivet 31 juli 2006 kl. 13:27:21
HUR bra går den? Tycker du det var värt pengarna?
Jag antar att den inte går fortare (toppfart) men blivit rejält starkare!??

Då jag väger en del ( :oops: tyngste Linhaiföraren på forumet?) så går den inte så snabbt när det blir uppförsbacke!


// Haschi
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: benring skrivet 31 juli 2006 kl. 14:00:41
Jag är oxå intresserad av mer detaljerad redogörelse för HUR bra den går:)

Har du varvstoppet borta?


/B
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: Rohnny skrivet 31 juli 2006 kl. 15:32:38
Med viktor på ca 90gr, gør den 80km på bar bakke og 70km upfor bakke.
Ved och ta bort varvstoppet så går den øver 80 och bort skruen.
Det hjelper stort och få ny avgass. Avgass brukes från en 650ccm motorcycle og sveisat øvergang til avgassrøret på linhai.

Forlåt min svenska, en jag er norsk och prøver ;)
Titel: Problem efter variator-mek. Hjälp behövs!
Skrivet av: benring skrivet 31 juli 2006 kl. 15:57:22
Det är så olika svar man får, den ena säger "det gör knappt skillnad" och den andre säger "stor skillnad".

Tror nog man får göra sig en egen uppfattning genom att köpa och göra dessa ändringar då jag tror att effekten på detta skiljer sig från person till person och på hur man ser på saken.

Om jag är van att trimma fordon och få ut 50% mer effekt  så är ju 10% inget o prata om... bara ett exempel...

Så trimma på, känn själv om det är bra, om inte, trimma mera:)

Min gör 90-95 på plan mark enligt bilmätning och då har jag orginal förutom varvstoppet.

Edit: Föressten, "den gör 80 uppför" är ju relativt till vilket uppför vi snackar om, eller hur? :roll:  :wink:

/B