ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: caroline skrivet 17 november 2011 kl. 11:24:24
-
Jag står i begrepp att köpa/välja en ATV och inser att det är en djungel. Mina behov är att den ska fungera i stallverksamhet, sladda ridvolt, ploga gårdsplan samt kunna hänga på en betesputs. Kvalité får kosta men jag vill inte köpa en Merca om det räcker med en Volvo....
-
Kör can am och pratar gärna mig varm för det märket. Men som bruksmaskin skulle jag säga polaris.
Dock ej någon kina maskin vad folk än säger.
-
Hej Caroline och välkommen hit!
Det som kostar är ofta kubik och effekt, men till dina sysslor så behövs det inga muskelmaskiner, så ni lär kunna komma rätt billigt undan även om ni fokuserar på kvalitétsmaskiner!
Kolla tex Yamaha Grizzly 450 och kanske 550 samt Honda 420/500.
Även Suzuki har fina fyrhjulingar av bra kvalité, kolla tex deras 500!
Du kommer säkert mötas av folk som tycker att servo är ett krav, men prova någon maskin utan servo och skapa dig en egen uppfattning. ()p
-
Hej Caroline och välkommen hit!
Det som kostar är ofta kubik och effekt, men till dina sysslor så behövs det inga muskelmaskiner, så ni lär kunna komma rätt billigt undan även om ni fokuserar på kvalitétsmaskiner!
Kolla tex Yamaha Grizzly 450 och kanske 550 samt Honda 420/500.
Även Suzuki har fina fyrhjulingar av bra kvalité, kolla tex deras 500!
Du kommer säkert mötas av folk som tycker att servo är ett krav, men prova någon maskin utan servo och skapa dig en egen uppfattning. ()p
Precis!! Nu säljer ju många ÅF ut sina lagermaskiner årgång 2011 så kolla med dina närmaste atv handlare..
Lycka till..
-
Hejsan.
Over the years and hard traveling with all types of atv in the highlands in Island.
I can say Suzuki has been the best atv on the market.
And they are easy to live with in terms of servis.
the highlight are 50/50 power on the drives & lock. Motor bracke going down a step hill.
You sitt like in a chair.The belt drive has the lowest brake down of all ATV´s
The cylinder is the strongest in any atv and does last.
And last but not least the most stock under carrage clearence Of japanese/Polaris/Can AM atv´s
I dont know about the Chinese atv ?
McFury.
-
Till det du skriver kan du gott använda dig av en manskin tillverkad i Kina (oavsett vad Micce och annat folk än säger). Det finns säkert 4-5 olika märken att välja på och som är av fullgod kvalité.
Välj även återförsäljare med omsorg. Man får inte samma service från t.ex. ÖB som från en inriktad ATV butik (inget illa om ÖB).
Planera även för om du vill ha vägregistrerad eller om terrängregistrerad räcker.
-
Jag vill hävda att oavsett märke räcker det som Hydro var inne på med en maskin på runt 500kubik.
Servo eller inte? Köper du en beg idag utan servo kan du få mycket för pengarna prova en med och en utan och fundera på vad du vill ha/behöver.
Sedan valet av märke,
Fundera på vad den ska användas till som du nu börjat speca och välj sedan ut ett par olika märken som verkar falla dig i smaken enligt kravspecen. Jag vill också hävda att du ska satsa på en "märkesmaskin", såsom Yamaha,Honda, Polaris eller Can-am.
Har själv en Can-Am outlander 500 som inte har servo, den funkar fin fint till "gårdssysslor", kör mest ved,timmer och plogar snö med min. Skulle jag byta idag vore dock Yamaha,Honda klara alternativ för min del även om jag är sjukt förtjust i Can-Am. Har personligen svårt för Polaris men så är det, vissa gillar Volvo andra föredrar Toyota.
Men oavsett vad jag eller andra säger så åk runt och prova ett par olika märken, köp sedan den som känns bäst och faller er i smaken.
Man ångrar i regel aldrig det köpet man känner för, sedan en sak man köper som är kul och man gillar att använda finner man bara mer och mer användningsområden till. Det kommer ni märka, lycka till med valet av maskin.
-
Jag tackar för de goda råd som strömmar in, jag har redan kommit ett snäpp längre i min beslutsprocess. :)
-
Ganska viktigt i sammanhanget speciellt om du väljer ny maskin är ju närhet till en BRA ÅF för service/garantijobb, om du avslöjar var du bor kanske folk från trakten kan tipsa om bra ÅF för att sedan kolla vad den saluför och läsa på lite mer om de märkena om nåt passar syftet
-
Läs inte FÖR mycket om massa olika drivsystem, märkliga fel osv osv... åk och provkör så du får lite referenser!
...och ställ därefter eventuellt fler frågor... :djump:
Är det sen så att du vill fördjupa dig i hur olika system fungerar så finns det massor att läsa här på forumet, men problemet med ett forum är att det dels kommer upp saker till ytan som kanske inte alltid är så varken vanligt eller normalt, för mycket handlar även om användaren och var man kör.
En period hade vissa maskiner elfel, jo de körde ofta i havsvikar... klart det blir problem då ifall man inte förberett maskinen noga.
Någon period hade vissa maskiner problem med kylningen, jag hade själv exakt en sådan då, i tre år dessutom, men hade aldrig några kylproblem!
...det visade sig att folk kört i djup lera och fått in detta kladd i kylaren, klart den inte kan kyla som den skulle då.
Här på forumet finns massa folk, som alla kör olika... och oftast är det mest bara nöjeskörning, vilket ju ger andra fel och andra referenser än rent nyttonyttjande.
Honda är tex ett mycket populärt märke bland bönder och gårdsfolk, men här på forumet är det få som åker just Honda.
Så kolla vad du har för återförsäljare i din närhet och prova någon hjuling som, steg två.
Vilka maskiner jag personligen främst skulle kolla på skrev jag i mitt tidigare inlägg och till detta bör nämnas att det som kan avgöra ett köp är bemötandet hos återförsäljaren och/eller avståndet dit, för det skall ju servas tex, och då kan det vara bättre att åka två mil än 12.
De som förespråkar billigare maskiner brukar ofta även tillägga att man måste självklart kolla skruvar, efterdra, känna och kontrollera än det ena än det andra, efter varje runda...
Det skall man inte alls behöva.
Jag kör rätt mycket, känner aldrig på några skruvar alls, kollar aldrig varken det ena eller det andra, jag bara kör, och det funkar.
Någon gång per år tvättar jag, men inte heller där överdriver jag (jag kör nästan uteslutande i skogen så visst samlas det en del skräp) och sen servas det självklart, men som sagt, inget annat.
Och det är SÅ det skall vara. ()p
-
Läs inte FÖR mycket om massa olika drivsystem, märkliga fel osv osv... åk och provkör så du får lite referenser!
...och ställ därefter eventuellt fler frågor... :djump:
Är det sen så att du vill fördjupa dig i hur olika system fungerar så finns det massor att läsa här på forumet, men problemet med ett forum är att det dels kommer upp saker till ytan som kanske inte alltid är så varken vanligt eller normalt, för mycket handlar även om användaren och var man kör.
En period hade vissa maskiner elfel, jo de körde ofta i havsvikar... klart det blir problem då ifall man inte förberett maskinen noga.
Någon period hade vissa maskiner problem med kylningen, jag hade själv exakt en sådan då, i tre år dessutom, men hade aldrig några kylproblem!
...det visade sig att folk kört i djup lera och fått in detta kladd i kylaren, klart den inte kan kyla som den skulle då.
Här på forumet finns massa folk, som alla kör olika... och oftast är det mest bara nöjeskörning, vilket ju ger andra fel och andra referenser än rent nyttonyttjande.
Honda är tex ett mycket populärt märke bland bönder och gårdsfolk, men här på forumet är det få som åker just Honda.
Så kolla vad du har för återförsäljare i din närhet och prova någon hjuling som, steg två.
Vilka maskiner jag personligen främst skulle kolla på skrev jag i mitt tidigare inlägg och till detta bör nämnas att det som kan avgöra ett köp är bemötandet hos återförsäljaren och/eller avståndet dit, för det skall ju servas tex, och då kan det vara bättre att åka två mil än 12.
De som förespråkar billigare maskiner brukar ofta även tillägga att man måste självklart kolla skruvar, efterdra, känna och kontrollera än det ena än det andra, efter varje runda...
Det skall man inte alls behöva.
Jag kör rätt mycket, känner aldrig på några skruvar alls, kollar aldrig varken det ena eller det andra, jag bara kör, och det funkar.
Någon gång per år tvättar jag, men inte heller där överdriver jag (jag kör nästan uteslutande i skogen så visst samlas det en del skräp) och sen servas det självklart, men som sagt, inget annat.
Och det är SÅ det skall vara. ()p
Så sant som det är sagt!
-
Även jag tycker du skall kolla in Honda om du har en handlare i närheten. Och det fast jag kör Polaris.
Vill du ha en manuell växellåda så finns nog bara Honda vad jag vet (de har både och)
-
Jag hade ungefär samma krav som du när jag jaga maskin. Mitt val blev en beg kawasaki 360. Har funkat kanon till allt jag har använt den till hittils. Fick ett bra pris samt lite tillbehör plus att åf ligger ca 15 min bort. Så jag kan rekomendera kawa 360.
-
allt beror ju på vad de får kosta, men ja skulle rekomendera honda, yamaha och suzuki det är ju bra maskiner som gör sitt jobb
yamaha 450 är ju mkt lätt och smidig och har ju servo nu på dom nya så där kanske man kan göra klipp på icke servomaskiner..
min grizzly 700 som jag har är jag mkt nöjd med och har i stort sett bara tankat servat o kört med den..