ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: snajdarn skrivet 16 november 2011 kl. 13:44:34
-
Hej.
Jag köpte en Kasea Skyhawk 250 för nån månad sen... en -05 som jag tyckte att jag fick till ett vettigt pris.
Men jag hade ingen aning att det var skillnad på årsmodellerna så jag har ju ingen back på min :(
Visste inte att det fanns på dom senare förrän efter jag köpt min.
Det kitet för att montera back på min kostar 4200 vilket jag tycker är lite dyrt då det hade blivit billigare att köpa en nyare direkt.
Finns det nåt billigare sätt att få till det med backen?
Eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa det kitet eller att sälja och köpa en nyare SMC? :(
I övrigt är jag nöjd med den.
/Magnus
-
Jag hade kört med dom som den är och senare bytt till något större, typ 450.
-
Håller med.
Du kommer nog som dom flesta andra vilja ha mer effekt och stabilare maskin. Kör denna som en träningsmaskin och byt upp dig när du känner dig redo.
För min del tog det 200 mil, runt 2,5 månader.
Tanten min tog över 250 för träning och jag kör nu 450. Snart är det dax för mer effekt... igen ;)
-
Jag håller med också, anv den så länge du tycker den är rolig, sedan skaffar du värre....
Snart är det dax för mer effekt... igen ;)
Jaha vad blir det nu då? Som är mer än Dinlin :o
-
Inte säker än... Möjligheten är dock stor att det blir hälften så många hjul iaf!
-
Oki
Dinlin är ju så billig så den kan du ju behålla. Nu börjar ju även den roliga tiden med en hjuling med djup snö och roliga leder man kan åka efter.
Då är det iofs bra med en back
-
Ja dinlin blir kvar. Den kommer jag köra. Hon får ta den när jag tar den nya maskinen, vad det nu blir som sagt.
Ett tips om du ska ut i smörjan och inte har back är att ta med ett rep, stropp eller liknande. Mycket lättare att "backa" så i vissa lägen än att slita i moppen.
-
Tack för alla svar! :)
Ja då kör jag såhär ett tag så får vi se hur det blir framöver. Sitter o längtar efter att isen ska lägga sig på sjön så jag kan ut och åka lite sidledes :headbang:
Hur är det med 450... får man köra dom på gata med B-kort? Hade för mig att det var nån slags effektbegränsning på 20hk och jag antar att inte en 450 är strypt till 20hk?!
/Magnus
-
Tack för alla svar! :)
Ja då kör jag såhär ett tag så får vi se hur det blir framöver. Sitter o längtar efter att isen ska lägga sig på sjön så jag kan ut och åka lite sidledes :headbang:
Hur är det med 450... får man köra dom på gata med B-kort? Hade för mig att det var nån slags effektbegränsning på 20hk och jag antar att inte en 450 är strypt till 20hk?!
/Magnus
Strypningen till max 20hk gäller alla mc-reggade(det som kallas vägreggad) fyrhjulingar. Och en motorcykel med fler än två hjul får du ju köra på b-kort.
Men naturligtvis så är det väldigt få som kör maskiner över 300cc som har strypningen kvar, man tappar ju vitsen med en större motor om man ska ha strypningen kvar.
Varför dom har hittat på den dumma regeln med 20hk är inte många som förstår, eller stödjer. Tänk dig en fullstor 800-1000cc fyrhjulsdriven arbetsmaskin, med 20hk.... Lagomt upphetsande!
Men det är ju roligt att det finns maskiner man får köra på vägen, för det är ju ett roligt fordon!
Nu har det kommit lite snöfjun här, och isen ligger på sjön men än för tunn tyvärr. Men det är en bra början! 8)