ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Fribban skrivet 10 november 2011 kl. 21:00:15
-
Hejsan,
Jag är Grön inom allt med fyrhjulingar, Så jag har en liten fråga.
Varför har man olika bredd på fram och bakdäck? tänkte sätta på störra däck på min hjuling nu, typ 28-9-14 och 28-11-14.
Eller tjänar man på att köra 28-11-14 runt om?
Tackar på förhand ()p
Niclas
-
Det blir ju mer tungstyrt med breda framdäck och sen kan det bli lite "svampigt", alltså blir lite konstig känsla i styrningen.
-
Denne kille verkar köra samma maskin som dig och han säljer här sina 10-tums framdäck för att uppgradera till 12:or... så kolla med honom!
()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=38849.0
-
På Polaris har det med utväxlingen att göra och du bör hålla dig till olika dimensioner fram och bak..
-
Bredden påverkar nog inte utväxlingen ens på en Polaris.
-
Det är olika bredd på fälgarna fram o bak och tex ett bakdäck på en framfälg får högre rullomkrets..!!
Det blir inget bra. :nono:
Fyrhjulsdriften kommer inte riktigt fatta vad som händer när framdäcket är större än bak.
-
...om man vill fortsätta med originalfälgarna ja.
Det går visserligen att kompensera med hjälp av lufttrycket om man nu vill åka på dem.
-
Ja ja visst men lite onödigt att hålla på så tycker jag.. Tycker vi rekomenderar denna nybörjare (Fribban) att hålla sig till olika dimensioner fram o bak så får han inga skumma överaskningar med driften på maskinen... ()p
-
Det är olika bredd på fälgarna fram o bak och tex ett bakdäck på en framfälg får högre rullomkrets..!!
Det blir inget bra. :nono:
Fyrhjulsdriften kommer inte riktigt fatta vad som händer när framdäcket är större än bak.
På min sportsman måste jag ha olika lufttryck bak annars drar den snett. Har ca 1 hg mer i höger hjul då går den rakt och alltså borde dom däcken ha samma diameter då. Så det är ju inte bara dim som påverkar diametern.
Men om man tex går från 25x8 och 25x11 till 26x9 och 26x12 så borde det ju bli samma förhållande mellan fram och bak? Eller tänker jag fel då? :hmmm:
-
Till att börja med så ska inte din maskin dra snett när du har lika tryck i alla däcken. Självklart kan man öka/minska rullomkretsen med att justera lufttrycket. 26/9 och 26/12 blir en bra kombination för dig..
-
Har jag lika tryck i båda bak, säg 0,4 kg så ser jag att vänster däck är smalare, mäter jag så är det lite större (kommer inte ihåg just nu skillnaden) och det känns direkt på asfalt (har tagit med i testen att vägen lutar "utåt", så det är inte det). I skogen märker jag inget. Har tänkt påpeka det vid garantiservicen.
-
Skumt det där. Hoppas dom löser det åt dig.. Det är riktigt jobbigt med en maskin som drar snett..
-
En bekant hade samma problem på sin Outlander XT 500-10. Han fick ett nytt däck sen vart det bra. Jag har mätat bakhjulen och pumpat efter det så det är inget problem just nu. :)
-
Jag kör med 28.5x12-14" runt om på min polaris med 14x7" fälgar runt om och han klagar inte :sunny:
-
Fyrhjulsdriften kommer inte riktigt fatta vad som händer när framdäcket är större än bak.
Du menar tvärt om va ;)
-
Vad jag försöker säga är att denna killen som startade denna tråd som säger att han är helt grön på fyrhjulingar bör ju hålla sig till den däck kombination som en polaris ska ha.. Förstår inte varför ni tycker han ska laborera med olika lufttryck och bredder på däck.. :hmmm:
-
Varför man har smalare däck fram är ju för att slippa spårkänslighet, trögstyrdhet samt så tar bredare däck som sitter på "svängande" axel mer plats än smalare = lättare att täcka med skärmar mm.
-
Tror inte riktigt att det är alla tillverkare som tänkt på detta med rullomkretsen.
På min Can-Am är det helt klart att de olika storlekarna fram och bak innebär att de får olika rullomkrets - vilket Cam-Am inte tagit hänsyn till.
Kör jag med samma lufttryck fram och bak blir den VÄLDIGT slingrig på vinterväglag, jag måste tappa ur rejält med luft bak, och pumpa hårt fram (typ 0.25 bak och 0.7 fram) för att rullomkretsen skall bli densamma fram och bak och maskinen skall uppträda som man förväntar sig på vägen. (Med fyrhjulsdriften ilagd vill säga)
-
Tror inte riktigt att det är alla tillverkare som tänkt på detta med rullomkretsen.
På min Can-Am är det helt klart att de olika storlekarna fram och bak innebär att de får olika rullomkrets - vilket Cam-Am inte tagit hänsyn till.
Kör jag med samma lufttryck fram och bak blir den VÄLDIGT slingrig på vinterväglag, jag måste tappa ur rejält med luft bak, och pumpa hårt fram (typ 0.25 bak och 0.7 fram) för att rullomkretsen skall bli densamma fram och bak och maskinen skall uppträda som man förväntar sig på vägen. (Med fyrhjulsdriften ilagd vill säga)
Det där med rullomkretsen är säkert olika mellan olika system. På den här videon http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE syns det ju tydligt hur Polaris system fungerar. Ändrar man rullomkretsförhållandet mellan fram och bakhjul så borde ju systemet fungera på ett annat(felaktigt) sätt. Eller nåt :hmmm: En sak är då helt säkert och det är att köregenskaperna förändras mycket beroende på lufttrycket i däcken! :)
Det är olika bredd på fälgarna fram o bak och tex ett bakdäck på en framfälg får högre rullomkrets..!!
Det blir inget bra. :nono:
Fyrhjulsdriften kommer inte riktigt fatta vad som händer när framdäcket är större än bak.
Precis! :)
-
()p ()p
-
J*klar vilket drag de blev här helt plötsligt då, tackar så hemskt mycke för att ni förklarat hur de ligger till.. Jag har bestämmt mej att de blir smalare fram, :D lättast så!
Tack hejj!
-
om jag tänker rätt ändras väl inte rullomkretsen med olika däcks tryck.
-
Klart den ändras.
Om man skall överdriva så inser du nog att vid noll (=punktering) så är däcket helt ihoptryckt och radien på hjulet är typ en tum mer än fälgens... medan det vid ett kilos tryck har en betydligt större radie.
...och det är ju radien ner mot marken som avgör rullomkretsen.
-
Fyrhjulsdriften kommer inte riktigt fatta vad som händer när framdäcket är större än bak.
Precis! :)
Polaris AWD fungerar tvärt om :whip:
-
Polaris AWD fungerar tvärt om :whip:
Haha, nu fattar jag inte?? :)
-
Nä hydro nu måste du tänka om även fast radien minskar med mindre lufttryck så är omkretsen oförändrad,och om fälgen snurrar ett varv snurrar däcket ett varv alltså åker hjulet lika långt även om däcket nästan är platt nedtill.
mvh
-
Nä hydro nu måste du tänka om även fast radien minskar med mindre lufttryck så är omkretsen oförändrad,och om fälgen snurrar ett varv snurrar däcket ett varv alltså åker hjulet lika långt även om däcket nästan är platt nedtill.
mvh
Du får nog förklara bättre om jag ska tro på det där. Minskar radien minskar självklart omkretsen! :hmmm:
-
Alla som inte förstår detta med ATV däck o lufttryck, ta eran atv och kolla hur erat däck reagerar på olika lufttryck. Tryck i 0,3kg sen gå upp emot 1kg luft och se skillnaden själva..!! Diametern på däcket kan bli flera cm större vid högt tryck!!
Eller ta i 0,3 i ena däcket fram och 1 kg i det andra och maskinen kommer att dra snett som tusan.. Det borde den ju inte göra om det är som du resonerar "seglarkungen" Eller har jag fel??
-
Alla som inte förstår detta med ATV däck o lufttryck, ta eran atv och kolla hur erat däck reagerar på olika lufttryck. Tryck i 0,3kg sen gå upp emot 1kg luft och se skillnaden själva..!! Diametern på däcket kan bli flera cm större vid högt tryck!!
Eller ta i 0,3 i ena däcket fram och 1 kg i det andra och maskinen kommer att dra snett som tusan.. Det borde den ju inte göra om det är som du resonerar "seglarkungen" Eller har jag fel??
Du har helt rätt! :) Atv däck förändras väldigt mycket beroende på trycket. Bara att mäta, pumpa och mäta igen för dom som inte fattar eller misstror.
-
Vad jag förstått så känner Polaris system av hur mycket hjulen snurrar i förhållande till varandra, om bakhjulen snurrar liiite mer än fram, så kastar den i fyrhjulsdriften eftersom maskinen tror att hjulen bak spinner/tappar fäste.
Så om man har större hjul fram, ja då snurrar ju bakhjulen med automatik mer.
Och precis som Robban påpekade här så kan ju olika bredd på fälgar ge just olika däckhöjder.
Stefans teori får han nog förklara.
Seglarens teori förstår jag inte alls, men det är mycket inom segling jag inte fattar........ :whip:
-
Mina bakdäck blir nog typ 30-40 mm lägre (mindre diameter) med 0.25 bar jämför med 0.7 (som jag vill ha om jag har passagerare och kör landsväg)
-
Jo rullomkretsen ändras vid högt tryck.. då sväller hela däcket och blir större, fast det ändras inte så mycket vid låga tryck även fast radien har minskat nere.tänk slitbanan som ett skoterband, knepigt att förklara jag får nog forska lite i detta.
Kanon kul forum det här brukar kolla ganska ofta.
-
Det jag menar är att Polaris AWD system får inte frispel den aktiveras bara.
Precis så Polaris byggt sina bandsatser, drivhjulen bak är lite mindre så bakhjulen snurrar lite fortare och fyrhjulsdriften är aktiv hela tiden och inte först när bakre band tappar fästet.
-
Jo rullomkretsen ändras vid högt tryck.. då sväller hela däcket och blir större, fast det ändras inte så mycket vid låga tryck även fast radien har minskat nere.tänk slitbanan som ett skoterband, knepigt att förklara jag får nog forska lite i detta.
Kanon kul forum det här brukar kolla ganska ofta.
förstår hur du tänker men tänk inte nu att fyrhjulingsdäck är som typ bils däck
dom är väldigt mjuka och påverkas mycket av däcktrycket redan vid låga tryck,
det går inte att jämföra fyrhjulingen däck med bandet på en snöskoter,
prova att köra i mjukt underlag med ett "lågt" däcktryck och mät mönsterts avstånd mellan nabbarna...
gör likadant med "högt" däcktryck så lovar jag att det är större avstånd mellan nabbarna...
man ska inte tror att slitbanan inte är töjbar...