ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: mellanmjölk skrivet 6 november 2011 kl. 17:05:15
-
Jahaja...då var fyrhjulingen hämtad och man hoppas ju att den lätt begagnade plogen/leksaken ska göra skäl för pengarna MEN den rullar knappt i friläge. Man får ta i satan för att den ska rullas framåt eller bakåt...eller ja kanske inte som satan men man får ta i rätt ordentligt.
Originaldäcken sitter på och dom är ju grova men hur mycket motstånd ska det egentligen vara?
Det känns lite som att en handbroms ligger på om det nu går att förstå hur jag menar...
Kan någon vänlig själ förbarma sig och ge en lika objektiv som subjektiv bedömning? :)
-
Antingen käkar du lite dunderhonung eller testar att lyfta upp och rulla hjulen för hand. Då bör du väl märka om bromsen ligger på. :)
-
Tjena! vad ha du för modell då? tänkte om det är en x5, om jag inte minns fel nu så finns de väl en liten handbroms på x5:an som man viker över gasen! men då kan du ju inte gasa heller:P men är nog lättast som han säger här ovan att lyfta upp han och snurra på hjulen!
-
Antingen käkar du lite dunderhonung eller testar att lyfta upp och rulla hjulen för hand. Då bör du väl märka om bromsen ligger på. :)
Dunderhonung!? Ska prova det imorgon och se om det är det det hänger på! Ha :)
Var bort till en kompis och passade på att visa honom men då rullade maskinen precis som den skulle...enbart tyngden som motstånd...förmodligen en kärvande broms som legat på. :-\
Tack för era svar! Det är f ö en BE med alufälgarna...
-
Kan det inte vara så enkelt att du hadde en växel i då du provade att flytta den, eller bromsen då :hmmm:
-
Kan det inte vara så enkelt att du hadde en växel i då du provade att flytta den, eller bromsen då :hmmm:
Näe...det var det första jag uteslöt...hade jag kommit fram till att det var just det hade jag slagit mig själv blodig mot närmaste sten ;)
Har inte känt av det mer så det måste varit fotbromsen som kärvat. Dom får väl kolla på det på servicen.
Tack för tipset iallafall!
-
Det kan inte ha varit så att du försöktre styra tvärt samtidigt som du knuffade?
För då rullar det tungt på grund av att bakaxeln saknar diffrential.
-
Det kan inte ha varit så att du försöktre styra tvärt samtidigt som du knuffade?
För då rullar det tungt på grund av att bakaxeln saknar diffrential.
Nixelipix. Stod med raka hjul på en plan grusad uppfart...
-
Jag har en Black Edition som just nu har gått exakt 10 mil. Jag känner också att den kan gå tungt ibland att rulla i friläge. Ibland går den lätt att rulla och ibland går den betydligt tyngre. Jag tror att det har med variatorn att göra, hur remmen ligger där inne när man precis har stannat. Men detta är bara en ren gissning. Säg att den går tungt att rulla, och sen startar jag motorn och kör en sväng och därefter rullar den lätt igen, så händer det att det fungerar på min maskin i alla fall. Sen är det ju så att eftersom det inte finns någon differential så rullar den tyngre om man svänger och inte rullar rakt framåt eller rakt bakåt.
-
Jag har en Black Edition som just nu har gått exakt 10 mil. Jag känner också att den kan gå tungt ibland att rulla i friläge. Ibland går den lätt att rulla och ibland går den betydligt tyngre. Jag tror att det har med variatorn att göra, hur remmen ligger där inne när man precis har stannat. Men detta är bara en ren gissning. Säg att den går tungt att rulla, och sen startar jag motorn och kör en sväng och därefter rullar den lätt igen, så händer det att det fungerar på min maskin i alla fall. Sen är det ju så att eftersom det inte finns någon differential så rullar den tyngre om man svänger och inte rullar rakt framåt eller rakt bakåt.
Det där lät ju klokt. Å andra sidan är det ju inte så värst ofta man (jag) hamnar i det läget att hjulingen behöver rullas fram eller bak halvannan meter. ()p