ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: Decson skrivet 30 oktober 2011 kl. 22:21:53
-
Har snöat in på att byta ut hillbillytrucken (Taro) mot en atv för att kunna förena nytta med nöje. Har suttit i några veckor och läst i märkesavdelningarna bland goes, cf, dinli osv men har fastnat för tgb, verkar vara hållbara maskiner även om det inte är marknadens rappaste, att man sen får två stycken till priset av en can-am gör ju inte saken sämre :) Dessutom är dom ju nästsnyggast av alla atv jag sett efter 800xmr!
Vad är skillnaderna mellan 525 och 550? Stel axel på 525 vet jag men är det nå mer? Samma motor på 503cc?
Hjulingen ska användas till korvgrillning/hajk, sista minuten shopping, plogning, och vara slitvarg i hästhagen, frakta torvbalar, gödselsäckar, hösäckar/småbalar, gravid sambo.. enklare jobb alltså och inga dränkningar i surhål
ÅF ligger väl nästintill nästgårds och han har tgb av alla modeller hemma, beggad 525 och nya 550 förg./efi
2009 525 190mil med packväska och plog 60'000
ny 550 inkl plog 75000
ny 550 inkl plog och mindre enaxlad trädgårdsvagn 80000
ny 550 efi inkl plog 80000
sök på tommysmotor på blocket om ni vill se och läsa om dom aktuella maskinerna
Vilken modell skulle ni som har lite erfarenhet av maskinerna valt?
525 är ju billigare men begagnad och äldre, nyare=bättre?
efi är ju lockande, men är det värt det? dessutom nytt och obeprövat
trädgårdsvagnen är ju helt klart lockande, lerigt vid utfodringen så man kan kasta på höet och köra in det i skogen där det är mindre söndertrampat. Dock 20'000 dyrare än 525an, för 20000 får man en rejäl boggivagn och ett par hundra liter bensin..
samtliga 550 kan fås med 5års garanti för 3750:-
Kom med lite input, fördelar nackdelar, saker ni upptäckt i efterhand som ni gärna hade vetat vid valet och kvalet osv, hur dom känns mot andra maskiner i samma prisklass osv osv.
Mvh David
-
Hjulingen ska användas till korvgrillning/hajk, sista minuten shopping, plogning, och vara slitvarg i hästhagen, frakta torvbalar, gödselsäckar, hösäckar/småbalar, gravid sambo.. enklare jobb alltså och inga dränkningar i surhål
Mvh David
Har du en gravid hustru rekomenderas en annan hjuling för tgb 525 gör ca 90 på mätaren men ca 70 i verkligheten dvs ca crousing fart vid 2/3 gas 55-60 km/h :nono: annars är det nog en bra maskin.men det vore ju synd att behöva förlösa barnet på nya hjulingen :help:
-
Tja jag skulle satsat på 550EFI då har du en bra och trevlig maskin! ()p
-
Har du en gravid hustru rekomenderas en annan hjuling för tgb 525 gör ca 90 på mätaren men ca 70 i verkligheten dvs ca crousing fart vid 2/3 gas 55-60 km/h :nono: annars är det nog en bra maskin.men det vore ju synd att behöva förlösa barnet på nya hjulingen :help:
Haha ja.. :) Nej men ärligt så förstår jag mig inte på toppfartshysterin riktigt, ska man åka fort får man väl köpa en Hayabusa, ska hon få värkar i hästhagen får hon tukta dom 500m på fullgas hem till bilen vi kommer ha varm till BB =)
Hittade förresten vagn snarlik den som ingick med nypris 4500 så alternativet 550+vagn kan vi stryka.
stefanland, har du godkänt alla modellerna? Några förbättringar som kommit med åren/modellerna du lagt märke till?
-
Ja, ska man åka fort så ska man naturligtvis åka annat än fyrhjuling. Lika om man jagar bränsleförbrukning.
Men fyrhjuling är ju roligt och praktiskt ibland.
Jag var lite sugen på tgb 550 förut, tyckte den såg riktigt bra ut och var skön att köra. Dock blev jag lite besviken på effekten, kändes väldigt snäll. Variatordriften drog jämnt och fint hela vägen på det ex jag körde, så man fick aldrig någon känsla av att det drog iväg på ett roligt sätt.
Jag skulle byta upp mig från en Kymco mxu300, men kände inte att 550in räckte till för att motivera det stora hålet i plånboken. Så jag "snålade" och slog till på en beg 800a istället som gladde både gastummen och plånboken.
Om du känner att en 500cc räcker till åt dig så tror jag att tgb är ett bra val, men provkör lite olika maskiner så känner du själv vad som är lämpligt.
Kollar du runt i forumet så är det väldigt många som jagar mer effekt, från 50-1000cc så vill många ha ut lite extra. Så det finns alltid en risk för ökad törst.
Ang toppfart så är det inte direkt toppfarten som är intressant, det är nog få arbetsmaskiner som är bekväma att åka med i farter över 80-90km/h. Dock så är det ju skönt med en maskin som man kan åka med i den farten utan att ligga på max.
Tgb är rätt snygga tycker jag med, och det är ju bra däck som sitter på från början. Fast jag förstår inte vitsen med 14" fälg.
att man sen får två stycken till priset av en can-am gör ju inte saken sämre :)
Nja, nu jämför du ju med en 800 eller 1000. Går du ner till 500 så hamnar du väl runt 100 för en vägreggad. Och då får du en cylinder till och servo med i priset.
Men ta det lugnt och provkör olika, både märken och storlekar. Kanske även duger med en tgb 460.
Har du kompisar som kör så prova deras och även i terräng och grusväg. Det är roligare än man tror att lorta ner sig lite lagomt. Och snart är det vinter, då blir det ju ännu roligare att vara barnslig och leka i snön!
-
Haha ja.. :) Nej men ärligt så förstår jag mig inte på toppfartshysterin riktigt, ska man åka fort får man väl köpa en Hayabusa, ska hon få värkar i hästhagen får hon tukta dom 500m på fullgas hem till bilen vi kommer ha varm till BB =)
Hittade förresten vagn snarlik den som ingick med nypris 4500 så alternativet 550+vagn kan vi stryka.
stefanland, har du godkänt alla modellerna? Några förbättringar som kommit med åren/modellerna du lagt märke till?
Tja det har ju tillkommit elektisk inkoppling av 4wd semat IRS från de första maskinerna annars är det mest mindre förbättringar. Diffen fram är oxå förbättrad sedan första 425:an.
Blev klart bättre montering efter att franska armen valt dessa till sitt tjänstefordon så det är inge dåliga maskiner en bruksmaskin.
Har kört en 425 som testrigg för diverse extrautrustning i snart 3 år och den har fått gå tufft men utan problem efter att den gamla diffen sprack och byttes ut.
Så jag skulle utan tvekan köpa en maskin igen ()p
-
Tackar för svaren som kommit än så länge, hoppas fler ägare tar sig tid och skriver nån rad om hur dom upplever dom också :)
Har svarat och skrivit lite med fet stil i citatet för att det ska vara förståeligt vad jag svamlar om.
Ja, ska man åka fort så ska man naturligtvis åka annat än fyrhjuling. Lika om man jagar bränsleförbrukning.
Men fyrhjuling är ju roligt och praktiskt ibland.
Precis, säljer man den mycket praktiska Taron för 30kkr och lägger pengarna på en praktisk fyrhjuling, då kostar nöjet bara 50kkr om hela maskin ligger på 80000 :)
Jag var lite sugen på tgb 550 förut, tyckte den såg riktigt bra ut och var skön att köra. Dock blev jag lite besviken på effekten, kändes väldigt snäll. Variatordriften drog jämnt och fint hela vägen på det ex jag körde, så man fick aldrig någon känsla av att det drog iväg på ett roligt sätt.
Om man då jämför två 500cc med ca 40hk, blir tgb'n avhängd eller hänger den på bara det att den har sån jämn effektkurva så det aldrig blir någon woweffekt?
Att den är snäll är nog bra på sitt sätt, jag har ju ingen tidigare erfarenhet av atv och om sambon provar och får upp ögonen, istället för blir skrämd av nån ettrig bålgeting kanske det blir en var ()p
Jag skulle byta upp mig från en Kymco mxu300, men kände inte att 550in räckte till för att motivera det stora hålet i plånboken. Så jag "snålade" och slog till på en beg 800a istället som gladde både gastummen och plånboken.
Om du känner att en 500cc räcker till åt dig så tror jag att tgb är ett bra val, men provkör lite olika maskiner så känner du själv vad som är lämpligt.
Har kikat lite hos de ÅF som finns i närheten, märkena som finns är canam, polaris, goes, cf, dinli, cektek, tgb och tws. Canam verkar vara lite extremare, mer trimmad maskin som kräver mer service och en hel del bekymmerstrådar med knack servoproblem osv, visserligen många användare också så procentuellt kanske det jämnar ut sig, polaris är säkert bra grejer men sån plastig front! goes/cf/dinli/cektek verkar alla ha sin beskärda del av problem, i övrigt så är det första fyrhjulingen så det jag märker under en provtur är typ att den fungerar..
Kollar du runt i forumet så är det väldigt många som jagar mer effekt, från 50-1000cc så vill många ha ut lite extra. Så det finns alltid en risk för ökad törst.
Jo, helt klart, Audin på gården var ju pigg när man köpte den med sina 220hk, nu kikar man på chip och avgassystem :whip:
Ang toppfart så är det inte direkt toppfarten som är intressant, det är nog få arbetsmaskiner som är bekväma att åka med i farter över 80-90km/h. Dock så är det ju skönt med en maskin som man kan åka med i den farten utan att ligga på max.
Sant!
Tgb är rätt snygga tycker jag med, och det är ju bra däck som sitter på från början. Fast jag förstår inte vitsen med 14" fälg.
Nja, nu jämför du ju med en 800 eller 1000.Skyldig Går du ner till 500 så hamnar du väl runt 100 för en vägreggad. Och då får du en cylinder till och servo med i priset. Egentligen tycker jag att det börjar bli för dyrt redan med 80000, men som någon skrev i en annan tråd, hellre helnöjd för 80 än halvnöjd för 50tusen, borde väl kolla mer begagnat men dränkta maskiner utan garanti kan bli mer problem än nöje, lite grisen i säcken känns det som
Men ta det lugnt och provkör olika, både märken och storlekar. Kanske även duger med en tgb 460.
Har du kompisar som kör så prova deras och även i terräng och grusväg. Det är roligare än man tror att lorta ner sig lite lagomt. Och snart är det vinter, då blir det ju ännu roligare att vara barnslig och leka i snön!
Tyvärr är det lite tunt med atv här i byn, det är brorsan som åker cektek och nån gubbe på en äldre grizzly tror jag, men det är ingen panik än, först bli av med taron som sagt..
Tja det har ju tillkommit elektisk inkoppling av 4wd semat IRS från de första maskinerna annars är det mest mindre förbättringar. Diffen fram är oxå förbättrad sedan första 425:an.
Blev klart bättre montering efter att franska armen valt dessa till sitt tjänstefordon så det är inge dåliga maskiner en bruksmaskin.
Har kört en 425 som testrigg för diverse extrautrustning i snart 3 år och den har fått gå tufft men utan problem efter att den gamla diffen sprack och byttes ut.
Så jag skulle utan tvekan köpa en maskin igen ()p
Det låter ju riktigt positivt! ()p ÅF sa något om ny starkare startkrans på 550, något problem du känner till?
Än en gång, tack för svaren och trevlig kväll!
-
Tackar för svaren som kommit än så länge, hoppas fler ägare tar sig tid och skriver nån rad om hur dom upplever dom också :)
Har svarat och skrivit lite med fet stil i citatet för att det ska vara förståeligt vad jag svamlar om.
Det låter ju riktigt positivt! ()p ÅF sa något om ny starkare startkrans på 550, något problem du känner till?
Än en gång, tack för svaren och trevlig kväll!
Nej startkransen är mig veterligen inget vanligt problem men har säkert förekommit!
-
Ang effekt: Jag tror Tgb går rätt likvärdigt mot andra 500cc som kymco, cf och goes. Jämför du mot "märkesmaskiner" så är det nog lite varierat, vissa tar ju ut lite mindre än andra. Och tex can-am vill ju gärna vara värst i varje klass, så där är nog kanske deras 400 mer jämförbar (framförallt när deras 500 är v-twin).
Även cf/goes är väl rätt snälla i effektkurvan, inget som lättar på framhjulen i onödan. Har hört att Kymcon ska kännas lite vassare, men har bara provat en sån litegrann så jag vet inte direkt hur den går jämfört med andra.
Jag började ju med en Kymco 300a, och sen skaffade en Linhai 300 för att det var roligt att ha två maskiner (mest för utflykter med familjen eller åkning med kompis), och jag var sugen på 4x4 också.
När man åkte mer och lite värre körning så blev man sugen på bättre och större maskin.
Och jag kan säga att när jag och tanten åker så kör hon gärna Outlandern, eller om hon åker en vända själv. Hon testar nog inte maxfarten direkt men uppskattar när det rör på sig ändå. Hon hade säkert gillat en 500cc lite mer. Fast skulle jag byta ut Linhaien så skulle jag gärna ha hittat en outlander 400 max, bra med plats för passagerare och förmodligen en rätt lagom andramaskin.
Alla märken har ju sina bekymmer, vissa mer än andra. Sen finns ju det massor med olika köpare. Väldigt varierat hur man sköter sin maskin. Och en del som badar med sina maskiner pysslar nog om dom ordentligt också, så att köpa en sån kan säkert vara helt ok också.
Vissa som köper en DYR (enligt köparen) maskin tar nog hand om den riktigt bra, om dom själva anser den vara dyr. Är nog värre som tycker dom köper något billigt som inte behöver samma omtanke. Sen vad maskinen kostar är ju en annan sak....
Men klart att du ska köpa en maskin som du känner för, det är bättre att bli nöjd oavsett vad prislappen blir.
Servicepriser och intervaller varierar ju rätt mkt, kan skilja en hel del bara vad olika handlare tycker och tror. Men just Tgb har nog rätt långt mellan sina serviceintervaller, och det kan man ju tycka borde tyda på att dom tror på sina grejer.
Du får väl göra lite jämförelsekalkyler.
Själv kände jag att jag gärna köpte begagnat för att slippa kravet på service hos speciella verkstäder samt att det i en del fall blir långa och tråkiga väntetider/tvister ang garantier och sånt.
Ska man köpa nytt och dyrt ska det ju funka smidigt tycker jag, och man läser ju om jobbiga fall här och där.
Så skippar man nytt så kan man ju spara 20-30k och då har man ju en rejäl buffert för ev reparationer. Plus att man slipper dom täta servicarna i början och inkörningen.
Min outlander var inkörd i 2500 mil när jag köpte den. ()p
Vet inte vart du bor, men du pratade ju om Tommys motor. Jag har väl 5 mil dit, och köpte min Kymco där. Och är du sugen på att testa en grym Linhai eller en Outlander så är du välkommen på en provtur.
Och blir du riktigt kär i Linhaien så kanske du kan prata bytesaffär med Taron. ;)
-
ATV-forumet och blocket rannsakas dagligen, om man bara kunde bli av med hillbillytrucken och göra slag i saken :)
Man blev ju lite skeptisk när man läste om långa väntetider på reservdelar men det verkar ju inte Tommysmotor lida av, men man hann ju börja snegla åt terrängreggade större maskiner typ brute force och king quad.. men då lär man köpa till winch och plog till en kostnad av?????kr.
Gud Vad jag velar!
Så här går tankarna dag in och dag ut i huvet:
Ny 550 med vinch och plog, 75-80000, det är ju iaf nytt och har garanti om nåt händer måste servas hos åf under garantitiden som är upp till fem år, till synes laglig på väg. Men så tar man bort strypningarna och åker lika olagligt som om den vore terrängreggad, varför ska man då åka vägreggad till en högre kostnad?
Andrahandsvärdet idag på en två år gammal maskin är nästan nere på 50%
Kawasaki kvf 750 -11 ny från biketrade, 87900, två års garanti (lär väl servas hos åf antar jag), terrängreggad, billigare per månad, förmodligen bättre andrahandsvärde.
KVF 750 -11 ny från fordonshandel, 81900, 1 års garanti som täcker det mesta, servas hos godkänd verkstad, i övrigt som ovanstående kvf.
suzuki KQ 750 -11 -12 85-87000 som ovanstående +servo
Beggad tgb 550, från 48000, serva själv, gissningsvis inte lika beprövad som kvf/lta, lite oroväckande att dom ligger ända nere på 48000 utan att bli sålda, nästan halva priset på 2år..
Sådär ungefär går tankarna från det jag vaknar tills jag somnar, ena dagen lutar det åt ena hållet, nästa dag lutar det åt andra hållet. =)
-
Det är väl inga jättedyra plogar eller vinschar följer med original, en liknande vinsch kanske man kan få för 2000:- och en plog kanske man kan få för runt 5000:-.
Men det är ju priser som gäller om du köper löst, handlar du en ny maskin så får ju säkert bättre priser. Eller om man hittar bättre grejer begagnat, kommer ju ut en del ibland som knappt är använt.
Satt och kollade maskiner själv nyss (fast man inte ska handla så är det ju alltid kul att kolla runt).
http://www.blocket.se/gavleborg/Can_Am_Outlander_650_37185895.htm?ca=6&w=2
Den såg ju fin ut, och förmodligen en bättre investering än en ny tgb.
http://www.blocket.se/gavleborg/Kawasaki_bruteforce_750_37443202.htm?ca=6&w=2 plog också.
Har du kollat närmare på dom där biketrade? Tänkte på garantier och sånt, så allt är som det ska. Har inte hört talas om dom förut.
Vägreggade maskiner ligger ju lite högre i värde, om man nu jämför av samma modeller. Tex can-am finns ju det en del av både terräng och väg. Men kollar du Kawa eller annan japanare så blir det ju rätt glest med vägreggade.
Men, provkör! Så känner du nog direkt vilken storlek på maskin du vill ha.... Det är ju ändå en hel del pengar, så köp rätt direkt.
-
Rannsakade ekonomin lite mer rationellt och beslutade mig för att spara in cirka 20000, åker på söndag och kollar/hämtar en tgb 550 -11 med några få mil på mätaren :djump: Nåt speciellt man ska kolla atv överlag eller tgb specifikt?
-
Det är väl bra att kolla så service är gjort.
Sen skulle nog jag ringt och pratat med verkstaden du tänker anlita för service och ev annat. Dom borde väl ha lite koll på vad man ska tänka på. Är ju ändå rätt lång garanti kvar om du vill sköta den biten.
Annars får du väl glo här inne och leta erfarenheter. Men misstänker att du redan läst en del.
Har den bara gått lite så borde ju det mesta vara bra, men kolla sprickor i plast och fotbaljor. Lätt att ställa till det i skogen....
-
Blev det ett köp?
-
Yepp :headbang: Har än så länge bara hunnit ploga infarten och svurit 511 gånger över plogvinklingen som flaxar likt en kolibri på speed (frontmonterat) Ska läsa igenom instruktionsboken en vända innan man fortsätter så man inte förstör nåt
-
flaxar runt, det ska den ju inte göra. Har du monterat den rätt? Samt satt vinshen rätt?
-
Har inte hunnit rota så mycket i det än, ska försöka hinna kolla på det i kväll, känns som att det borde vara glappt eller feljusterat.
Ska försöka förklara hur det ser ut och beter sig, en V-formad arm från frontfäste med spetsen mot plogen, i den sitter en fjäderbelastad sprint som man drar upp för att kunna vinkla bladet, på bladet sitter det typ en gradskiva med hål för de olika vinkellägena, gradskivan sitter fäst i plogdelen och löper på undersidan av plogarmen från maskinen och bara spetsen på sprinten går igenom hålen, om man sänker plogen i backen för hastigt viker vinklingsleden ner sig (tänk dig hur en traktorskopa kan tiltas uppåt) såpass att gradskivan bryts ut från sprinten med följden att plogen hänger löst.
Allt verkar bara sitta med sprintar så ska kolla om nån lossnat, satts fel eller liknande, annars får esaben lösa det med ett plattjärn som förhindrar tiltningen så man slipper åka med en M12 med mutter och bladet låst
-
Har inte hunnit rota så mycket i det än, ska försöka hinna kolla på det i kväll, känns som att det borde vara glappt eller feljusterat.
Ska försöka förklara hur det ser ut och beter sig, en V-formad arm från frontfäste med spetsen mot plogen, i den sitter en fjäderbelastad sprint som man drar upp för att kunna vinkla bladet, på bladet sitter det typ en gradskiva med hål för de olika vinkellägena, gradskivan sitter fäst i plogdelen och löper på undersidan av plogarmen från maskinen och bara spetsen på sprinten går igenom hålen, om man sänker plogen i backen för hastigt viker vinklingsleden ner sig (tänk dig hur en traktorskopa kan tiltas uppåt) såpass att gradskivan bryts ut från sprinten med följden att plogen hänger löst.
Allt verkar bara sitta med sprintar så ska kolla om nån lossnat, satts fel eller liknande, annars får esaben lösa det med ett plattjärn som förhindrar tiltningen så man slipper åka med en M12 med mutter och bladet låst
är det en warn plog du har? det lät lite konstigt faktiskt
kör själv med en warn och där sitter plattjärnen bultade och kör man stopp så vickat plogen framåt men återgår sen till plattjärnen ( dom man justerar bladet med )
är mkt stadigt och fungerar bra..
-
Nu så blir det nog andra bullar! Bild, beskrivning , samt min åtgärd kommer här. Märke på grejerna minns jag inte i skrivande stund.
Plogramen/fästet tycks vara tiltbart då det är ledat i två steg som en svängdörr, lederna är märkt med #1 och #2 på bilden, hittade två tomma skruvhål(#3) som går igenom de två plåtarna, där kunde man låsa upptiltningsfunktionen, med den låst så sitter sprinten(#5) alltid i det läge(#6) man satt den i och nödvikningen framåt om man kör stutt mot nån kant fungerar fortfarande som den är tänkt att göra.
(http://i1185.photobucket.com/albums/z355/Decson92/Foto0129-1.jpg)