ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: markusb skrivet 29 oktober 2011 kl. 10:17:52
-
Nu har maskinen passerat 1000 mil och jag vet att man ska kontrollera ventilspelet var 500 mil.
Är detta något man ska vara noga med eller märker man på maskinens gång om något har hänt med spelet? Och först då öppnar man och mäter?
Har aldrig rivit i en 4T innan så jag drar mig lite för det. Fast är man lugn och metodisk så är det säkert inga problem.
-
Du ska kontrollera spelet var 100:e mil. Ifall den börjar bli svarstartad pga ventilspel så är det i regel försent. Då krävs oftast renovering med inslipning mm.
Mvh Joe
-
Ofasen, ja då är det dax! Ska kolla på det omgående då.
Tack för svaret.
-
Att kolla varje 100 mil kanske var att ta i men säg 200-300 mil. Fast det är ju klart att mer ofta sakadar ju aldrig.
Det behöver inte betyda att du skadat ventiler bara för att du får den svårstartad om du åtgärdar problemet och inte bara kör vidare.
Har för mig att Dinli själva har ändrat på intervallen för ventilkoll. Men nu har ju din gått mycket längre än 300 mil så då har den ju slitits in och ändrar sig inte lika fort om inget drastiskt händer. (det är ju i början man ska kolla dessa med tätare intervall )
Men kör den inte för snålt och med dåligt luftfilter så slipper man onormalt slitage på ventiler och säten.
-
Tack för det svaret Henke!
Den har inte blivit svårstartad, det var mer en allmän fråga om det behövdes ändå. För jag har läst att fel ventilspel automatiskt ger en svårstartad hoj.
Vet att ventilerna byttes vid 300 mil (insug) av förra ägaren. Det var en trimfirma som gjorde det då dealy inte ville ta det på garantin.
Ang luftfilter så har jag ett uni monterat. Tvättar det var 100 mil ungefär. Kör alltid skälv så ligger aldrig bakom någons damm måln.
Kan passa på att fråga varför hojen verkar ha tappat lite ork i botten. Ligger jag på säg 2an och 1/4 gas och vridet rullen Max så tvekar den precis i början men sen sticker den som den ska. Samma sak när jag växlar upp och vrider igen. Märks mest när den e kall, kanske mellan 2-5min efter en kallstart. Har det med bestyckning och minskad utetemperatur att göra?
-
Kan passa på att fråga varför hojen verkar ha tappat lite ork i botten. Ligger jag på säg 2an och 1/4 gas och vridet rullen Max så tvekar den precis i början men sen sticker den som den ska. Samma sak när jag växlar upp och vrider igen. Märks mest när den e kall, kanske mellan 2-5min efter en kallstart. Har det med bestyckning och minskad utetemperatur att göra?
Ja man ska sköta servicen annars är det svårt att få ut på garantin. (sedan kan det vara lite lömska åf som försöker tjäna dubbelt med att neka garantin och skylla på dealy)
Jag kan se det som 2 saker nu har du vant dig med effekten ;) eller som du säger den vill ha lite mer från botten. (bara justera bränsleskruven och se vad som händer)
Ang ditt luftfilter som hoppas jag du även oljar in det med rätt typ av olja.
-
Det är nog en kombination av det du skriver. Är redo för betydligt mer effekt! Det tog inte lång tid att vänja sig och vilja ha ännu mer.
Jag ska testa bränsleskruven och känna vad det gör. Ska spana in stiftet samtidigt.
Jodå, luftfilterolja använder jag. Kör maximas, har inget att jämföra med förutom luftfilteroljorna till Bajan (RC-bil) och maximas är grymt bra på att fånga skiten!