ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: minigranis skrivet 27 oktober 2011 kl. 08:37:12

Titel: Ny maskin, några frågor.
Skrivet av: minigranis skrivet 27 oktober 2011 kl. 08:37:12
Sådär ja, igår var jag iväg och hämtade min nya (lätt beggagnade) maskin.
En CF-Moto 500 BE Long -11

(http://themax.se/atv/cfmoto/6600621137.jpg)

(http://themax.se/atv/cfmoto/6694377646.jpg)

Jag har givetvis några frågor till alla erfarna CF ägare.
Hur är det med in/urkoppling av 2wd/4wd/difflock, är generella regeln att ALLTID så still när man skall byta "läge" eller gäller nått annat ?

Om man skall dra tungt (dra upp bryggor) är det då smartast att dra med 4wd och inte med difflock ?
Jag tänker att med 4wd så kan ett hjul spinna och då "sliter" man inte så mycket på diff/variator/rem osv ifall det är för
tungt. Vad är att föredra ?
Titel: SV: Ny maskin, några frågor.
Skrivet av: Marco Askin skrivet 27 oktober 2011 kl. 12:59:42
Grattis och välkommen till "familjen"!

Inte för att jag ser mig själv som så erfaren ännu och därför kan jag inte komma med några tekniska förklaringar till varför, om det var det du ville...

Jag står alltid still på tomgång när jag ändrar till och från 2/4/Di. Om man måste vara still har jag inte ens brytt mig om att fundera på. Har tagit det för givet, typ att det t.ex. är lite därför locket över Diff knappen finns. Ibland måste man ju försöka rulla till lite ändå ifall något inte går i eller ur.

Vad som är smartast, 4wd eller diff, i vissa situationer är lite som att spela kort. Det gäller att välja rätt innan man sitter fast eller kommer på att det är för tungt.

Sen finns det ju de som lever på att tillverka/sälja remmar. När den är sliten köper man en ny... De e barå åk! :)
Titel: SV: Ny maskin, några frågor.
Skrivet av: Miko skrivet 27 oktober 2011 kl. 15:27:22
Sådär ja, igår var jag iväg och hämtade min nya (lätt beggagnade) maskin.
En CF-Moto 500 BE Long -11
Jag har givetvis några frågor till alla erfarna CF ägare.
Hur är det med in/urkoppling av 2wd/4wd/difflock, är generella regeln att ALLTID så still när man skall byta "läge" eller gäller nått annat ?
Välkommen hit och grattis till nya maskinen  ()p

Ska man hård dra det hela så ska man stå still när man växlar mellan 2/4/D, men med det är det inte sagt att det är det bästa och skonsamaste.
Personligen tycker jag det är betydligt smidigare och lättare att växla mellan de tidigare nämnda lägena när hjulingen rullar sakta framåt, utan belstning på drivlinan samtidigt som man lite lätt svänger fram och tillbaka för att underlätta att kuggarna ska gå i/ur varandra, då känner du direkt i styret när 2/4/D går i eller ur.
Men det är inte alltid man står på ställen där det går att ha maskinen i lite rullning, då får man helt enkelt känna sig fram i styret när man ska byta mellan lägena, och ge lätt lätt gas i början när man ska köra vidare, chansen är mindre att något går sönder om man är lätt på gasen om exempelvis diffen inte riktigt gått i. Men när du fått i 2/4/D lägena är det bara att gasa  :)

Ett annat tips, undvik att backa med diffen ikopplad samtidigt som du gör fullt styrutslag, drivknutarna är kännsliga för den "hårda" vinkel som blir. Har sett flera som kört sönder sina knutar på det viset.

Om man skall dra tungt (dra upp bryggor) är det då smartast att dra med 4wd och inte med difflock ?
Jag tänker att med 4wd så kan ett hjul spinna och då "sliter" man inte så mycket på diff/variator/rem osv ifall det är för
tungt. Vad är att föredra ?
Det som är absolut viktigast är att du har i LÅG växel, sen om du har 2wd/4wd eller diff spelar ingen roll. Hjulingen kommer att börja slira på alla fyra om det blir för tungt. Sen handlar det om sunt förnuft, man kan ju inte koppla på hur mycket som helst på hjulingen.
Men försök att undvika att backa förmycket med väldigt tunga laster påkopplat, backväxeln är väldigt högt drevad vilket gör att den slirar på koppling/rem mycket om det går väldigt tungt.

Några tips från mig  ()p
Titel: SV: Ny maskin, några frågor.
Skrivet av: minigranis skrivet 27 oktober 2011 kl. 16:38:32
Toppen tack för tipsen.
Just sånt som kan spara på drivknutar osv är bra att veta  ()p