ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: buffelhorn skrivet 20 oktober 2011 kl. 18:35:51

Titel: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: buffelhorn skrivet 20 oktober 2011 kl. 18:35:51
Hoppas att vi kan diskutera en Cdi box som Rickard J har köpt och så många är intresserasde av. Ställ frågor och ge svar om denna Cdi box.
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 20 oktober 2011 kl. 19:17:15
Varför detta hamnade under företag å annonsörer förstår jag inte. Om nån tror att JAG e nåt företag eller nån som tjänar något på att rekommendera denna pryl, så tror ni fel. Jag e en helt vanlig människa som inte kan låta bli att trimma allt som går på bensin. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter.
Kan nån som vet förklara varför denna tråd hamnade här?
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: jonny800 skrivet 20 oktober 2011 kl. 21:35:33
Det tror inte jag iaf  :) hade varit kul att höra dina erfarenheter om boxen bara :headbang:
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 20 oktober 2011 kl. 22:10:31
Ja, fråga på bara :)
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: jonny800 skrivet 21 oktober 2011 kl. 08:36:27
Är det svårt att justera? Kan man ställa in den i maskinen alltsånär maskinen går? Dum fråga kanske men har inte provat ställa en cdi tändning förut bara äldre bilar.
Är det plug and play eller ska det skarvas kablar?
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 21 oktober 2011 kl. 08:59:41
Är det svårt att justera? Kan man ställa in den i maskinen alltsånär maskinen går? Dum fråga kanske men har inte provat ställa en cdi tändning förut bara äldre bilar.
Är det plug and play eller ska det skarvas kablar?

Det e plug n play. Inga kablar bevöver skarvas eller klippas.
Tändningen interpolerar som det heter, vilket innebär att om du sätter 10 grader på 1500 varv och 40 på 8000 varv, så gör den tändningen linjärt högre från 10 till 40 grader genom hela registret. Från att du kopplat in datorn så tar den 1 minut att få den att gå bra. Jag har bara kört 2 kolumner från 10 till 41 grader. Sagt till den vilken pickup jag har. Sen e det bara attbstarta å köra. Testade att köra lite olika tändningar på olika varvtal med 500 varvs steg, men den gick klart bäst när jag körde den linjärt från 10 till 41.
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 21 oktober 2011 kl. 09:06:31
Inställningar
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: jonny800 skrivet 21 oktober 2011 kl. 09:06:40
Ok  :) verkar ganska lätt  :) finns det bara en box till en cylindriga  två osv tyckte sidan såg lite svårförståd ut kanske bara jag som E trög :lol:
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: jonny800 skrivet 21 oktober 2011 kl. 09:07:59
Fint
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 21 oktober 2011 kl. 09:12:19
Ok  :) verkar ganska lätt  :) finns det bara en box till en cylindriga  två osv tyckte sidan såg lite svårförståd ut kanske bara jag som E trög :lol:

Du kan köra med flera cylindrar på samma tändning. Bara att ställa in.
Denna CDI box e ju en universal pryl, som jag bad dom sätta på en plug n play kontakt på, så det e inget som e custom made för just cf moto 500.
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: jonny800 skrivet 21 oktober 2011 kl. 09:37:41
Va bra det var just det jag var rädd för att man skulle få beställa specifikt för maskin om det är nå andra kontakter för tex min dinli kan dom skicka med det isåfall tänkte få slippa klippa i original kablaget :)
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: rotax skrivet 25 oktober 2011 kl. 21:30:32
Det e plug n play. Inga kablar bevöver skarvas eller klippas.
Tändningen interpolerar som det heter, vilket innebär att om du sätter 10 grader på 1500 varv och 40 på 8000 varv, så gör den tändningen linjärt högre från 10 till 40 grader genom hela registret. Från att du kopplat in datorn så tar den 1 minut att få den att gå bra. Jag har bara kört 2 kolumner från 10 till 41 grader. Sagt till den vilken pickup jag har. Sen e det bara attbstarta å köra. Testade att köra lite olika tändningar på olika varvtal med 500 varvs steg, men den gick klart bäst när jag körde den linjärt från 10 till 41.
hur är din tändning justerat gemfört med orginal?
tänkte på om du har ställt på täningen lika mycket från början till slutet kontra org täningen?
eller är det mest på högvarv du har inriktat dig på

/micke
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 26 oktober 2011 kl. 07:03:26
hur är din tändning justerat gemfört med orginal?
tänkte på om du har ställt på täningen lika mycket från början till slutet kontra org täningen?
eller är det mest på högvarv du har inriktat dig på

/micke

Jag har ingen aning om hur tändningen ser ut original. Jag har bara testat mig fram å kör nu på det som jag fick ut mest kännbar effekt av. Dvs. 10 grader på tomgång och 41 vid 7500.
Det går naturligtvis att finslipa tändningen, men då måste den upp i bromsbänk för att se skillnaden.
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: rotax skrivet 26 oktober 2011 kl. 15:46:10
Jag har ingen aning om hur tändningen ser ut original. Jag har bara testat mig fram å kör nu på det som jag fick ut mest kännbar effekt av. Dvs. 10 grader på tomgång och 41 vid 7500.
Det går naturligtvis att finslipa tändningen, men då måste den upp i bromsbänk för att se skillnaden.

ok
är själv i tankarna på att införskaffa en offsett krysskil
(vanligt på snöskotrar)
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 26 oktober 2011 kl. 15:50:47
ok
är själv i tankarna på att införskaffa en offsett krysskil
(vanligt på snöskotrar)

Det framgår inte, men kör du med en cf moto 500?
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: rotax skrivet 26 oktober 2011 kl. 18:32:02
Det framgår inte, men kör du med en cf moto 500?
japp en lång BE -12
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 26 oktober 2011 kl. 20:26:27
Ok. Jag kollade hur krångligt det skulle vara att flytta pick-upen för att ställa om tändningen, men det var för mycket krångel å jobb, så en programmerbar cdi box kändes enklare...
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: atviggesund skrivet 30 oktober 2011 kl. 14:51:06
Har fått en ny maskin :). Betydligt rappare blev den. Tyckte t o m att avgaserna luktade bättre :).
Stort tack till Rickard J som hjälpt mig och stått ut med mina frågor :)
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 30 oktober 2011 kl. 15:37:18
Har fått en ny maskin :). Betydligt rappare blev den. Tyckte t o m att avgaserna luktade bättre :).
Stort tack till Rickard J som hjälpt mig och stått ut med mina frågor :)

Det var så lite så. Bara kul å hjälpa till :) Hur går den då? bättre bottendrag? varvar den ut mer nu? drog du kabeln som jag sa under sadeln?
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: atviggesund skrivet 30 oktober 2011 kl. 15:43:16
Ja bättre bottendrag och varvade ur lättare :). Jo jag drog kabeln så som du sa. Riktigt smart måste jag säga. Ska fixa luftburken och munstycket i morgon
Titel: SV: Cdi box till en encylinders maskin.
Skrivet av: Rickard J skrivet 30 oktober 2011 kl. 18:25:53
Kul att höra att du tyckte den gick bättre. Men fixa luftburken och munstycket och ställ om tändningen som jag sa, så ska du få se på grejer ;) Hör av dig efter det å berätta :)