ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Stilo skrivet 15 oktober 2011 kl. 22:24:16
-
Har flyttat till landet så behöver skaffa mig en ATV för att skotta mina 200meter väg.
Snöskottning är väl det jag kommer göra i arbetsväg, sen finns det många fina skogsmaskinsvägar runt om som jag nog kan "låna", och en massa grusvägar.
Har väl funderat på Goes eller andra kinamaskiner, men tror kvaliten är efter priset så det går nog bort.
Sen funderade jag på Taiwan-maskiner typ TGB eller SMC men tror att även här kan kvaliteten vara lite lägre.
Körde dock en Allroad 500 följt av en Kawa 650 och efter det står det ju ganska klart vad som gäller... :P
Funderar nu på följande:
Kawasaki KVF650
Kawasaki KVF750 utan servo
Suzuki KQ750 utan servo
Kom gärna med råd på för o nackdelar, kawans v-twin gick riktigt bra, är suzukin ens jämförbar med sin encylindriga maskin?
Vilken är mest beprövad och håller bäst, vill inte besöka verkstad för annat än service en gång om året, därav att kina och taiwan går bort, och även usa, eller har jag fel där?
-
Gällande snöskottningen så tycker jag att du köper en traktor med sjysta kedjor och en bra plog om du har ett jobb som du känner att du vill komma i tid till eller har barn som du vill kunna köra till sjukhus även om det kommit över en halv meter snö. En gammal ferguson eller nåt för 15000:- är ALLTID bättre för snöskottning än en ATV för 100000:- . Sen tar du resten av pengarna och köper något riktigt roligt att åka på om du har intresset för fyrhjuling och där har säkert andra bättre svar än mig på vad du ska köpa.
-
Gällande snöskottningen så tycker jag att du köper en traktor med sjysta kedjor och en bra plog .
Det där är lite intressant, jag är själv lite osäker på om en atv fixar snöskottningen och har ställt frågan på alla ställen jag tittat på atv hos och alla försäkrar att atv duger gott för snöskottning.
Hur är det, kommer ATV:n funka för snön? Kommer ytterst sällan några halvmeter här i halland.
-
ATV duger ja, men du kan inte flytta gamla vallar, alltså tex bredda en väg som du plogat hela vintern... men här i södra Sverige ligger sällan samma snö kvar hela vintern, den töar undan och ny kommer.
Fördelen med en ATV jämfört med en gammal bakhjulsdriven traktor är flera, bla snabbheten att skotta.
En sådan traktor med snöblad är ovanlig, bakblad möjligtvis men då är det inte så smidigt...
Då blir det med skopa, men inte ens det är vanligt för 15 000.
...och har man skottat med skopa så vet man att blad i alla former alltid är bättre än skopa.
Dessutom kan man (om man vågar) köra atv:n snabbare och då kastas snön undan bättre, så det är sällan man behöver bredda vägen/flytta ut vallar.
För övrigt verkar nya Kawwan nice... :whip:
-
I våra trakter är det vanligaste frontblad med balk och styrning via trepunkten och det ihop med rejäla kedjor slår alltid fyrhjuling oberoende av antal drivhjul, och det beror på vikten, det vet du med Hydro även om du är lite grälsjuk ikväll. Pris ligger runt 15k. Om det inte vore för de senaste två vintrarna så hade jag hållit med om att det räcker med fyrhjuling. Ett alternativ är en trevlig granne med traktor eller bättre som kan hjälpa dig om det kommer mer snö än vad som är brukligt på våra breddgrader.
PS. bakblad är värdelöst.
-
Det är inga problem att ploga med en atv ()p visst det är lättare med en traktor men hur roligt är det.
Om jag handskottar gården tar det 1 till 2 timmar beroende på hur mycket snö det har kommit men det tar bara 15 minuter med hjulingen :headbang:
Jag har plogat banor på sjön som vi lekt med bilar på och det var inga problem att ploga.
Köp en plog som man sätter fast frampå maskin och inte under. Jag har en som man fäster under men ska bygga om den.
Kawa750 är en pigg och rolig maskin. Det som är dåligt på den är bussningarna i framvagnen och styrstången och packboxen till utgående kardan men det är inga dyra grejor att byta.
Framdiffen är klen på den men kör man rätt och försiktigt och inte har för stora däck så håller den. Min har rullat ca 1100mil
Suzukin är en fin maskin som håller bra.
Kolla även in en grizzly700 den bästa om man inte ska ha den snabbaste och starkaste hjulingen på marknaden.
-
Skall definitivt kika på Grizzly 700.
Hur står sig Can-am outlander 500 i sammanhanget, den är ju rätt effektstark med endast en 500cc twin
-
I våra trakter är det vanligaste frontblad med balk och styrning via trepunkten och det ihop med rejäla kedjor slår alltid fyrhjuling oberoende av antal drivhjul, och det beror på vikten, det vet du med Hydro även om du är lite grälsjuk ikväll. Pris ligger runt 15k. Om det inte vore för de senaste två vintrarna så hade jag hållit med om att det räcker med fyrhjuling. Ett alternativ är en trevlig granne med traktor eller bättre som kan hjälpa dig om det kommer mer snö än vad som är brukligt på våra breddgrader.
PS. bakblad är värdelöst.
Jag har ärligt talat inte nån vidare koll på traktorer generellt och absolut inte i denna prisklass, men tycker det känns som ett KAP om man kan få en fungerande traktor med snöblad och kedjor för 15... bara ett diagonalblad brukar väl gå på typ 10, då visserligen med hydraulsväng och klaffar, men ändå.
Att det sen är två olika divisioner är inget att diskutera, för det begriper alla, MEN det är därmed inte alls sagt att det för många användningsområden faktiskt duger alldeles ypperligt med en ATV.
En kille jag känner har en hjullastare med ett diagonalblad på 3,80 och en Polaris ATV med ett blad på typ 1,50 och han skottar oftast av sin plan med Polarisen eftersom den gör jobbet "snabbare och roligare"...
Visserligen är just denna plan cirkulär med verkstaden i centrum, så han kör alltså bara runt runt runt, men jag tror honom, Polarisen skottar ytan snabbare!
...men det klart, kommer det 30 cm blötsnö så får maskinen med styre stå still.
-
Skulle nog inte fundera på något gammalt traktor skrälle när vintern kommer får man ju jobba i en timme innan man får startat den.Då har man ju redan plogat 500m väg med en 4wd hjuling.
-
Det är just det jag menar Hydro, jag tycker inte att det ena förtar det andra men har man som trådskaparen flyttat till landet där det gärna yr ihop stenhårt och bitvis kanske metertjockt och har 200 meter egen väg så hade inte jag enbart förlitat mig på fyrhjuling. Nästan det bästa med Sverige är att det inte finns någon lag på att man inte får ha flera olika maskiner så kan man använda dom när dom passar bäst. Eller så ger man grannen en flaska whiskey när han hjälpt en då fyrhjulingen varit för klen, det finns det i och för sig lag mot men den går visst att skita i har jag hört.
Till HarryH kan jag säga att det är betydligt färre trådar på maskinisten vintertid om gamla traktorer som inte startar än var det är här med fyrhulingarna med klena batterier, fuktkänsliga lås och elektronik och ibland bländande kinesisk ingenjörskonst.
-
Skall definitivt kika på Grizzly 700.
Hur står sig Can-am outlander 500 i sammanhanget, den är ju rätt effektstark med endast en 500cc twin
Har ingen erfarenhet av grizzly men har en can-am 500xt-09(utan servo) som jag plogat med 2 säsonger. Det funkar skitbra kör även en hel del virke med den i skogen så orken finns där.dock skulle jag gärna ha en can-am 650 ;-).
Men grizzly funkar kanske lika bra den med
-
Jag har väl knappast någonstans påstått att en traktor är sämre än en ATV för denna uppgift?
Personligen har jag inte skottat en endaste meter med en ATV, men däremot över tusen timmar med traktorer av olika slag så jag känner till ungeför vad en traktor klarar.
Det jag "hängde upp mig på" var priset 15 000.
För 15 000 får man en liten Grålle med bakblad av trä:
http://www.blocket.se/kristianstad/Gralle_36701981.htm?ca=21&w=3
För 18 500 får man en traktor med en gammal krökt dörr som plog:
http://www.blocket.se/dalarna/Traktor_med_snoblad___tippvagn_Mccormick_IH_d_36674359.htm?ca=21&w=3
För 25 000 får man en traktor i Grållezise, med fjäderbelastat blad
http://www.blocket.se/orebro/Traktor_35919753.htm?ca=21&w=3
...eller en Ursus:
http://www.blocket.se/ostergotland/Ursus_med_snoblad_36429413.htm?ca=21&w=3
Samtliga saknar kedjor vilket kostar 3-4000 till (nya).
-
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_dexta_2000_36640852.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/blekinge/Traktor__slatter__lantbruksmaskiner_35999700.htm?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/varmland/Massey_Ferguson_35_Guldkalv_1957_35518640.htm?ca=17&w=3&last=1
Håller med, lite klent just nu, särskilt med frontmonterat blad då de är mer populära,kan ha med vinterns ankomst att göra men håller man koll så dyker de riktigt bra upp. MF35:an tog jag mest med för att jag var imponerad av den ofantligt fula hytten (kanske en båge någonstans bland all plåt.)
-
Ingen av dessa hade varken frontmonterat diagonalblad eller kedjor... :whip:
Sen gällande hytten så vet jag inte om just DEN stack ut som något fult... tyckte det var rätt fult på samtliga bilder, överallt... typ...
-
Alla tre har det om det är snökedjor vi pratar om,det står om du läser texten och inte bara tittar på de fina bilderna, annars vet jag inte vad för kedjor du menar.Angående frontblad skrev jag det i förra inlägget. Men håller man ögonen öppna så dyker de upp, De som är intressanta säljs ju relativt fort precis som med allt annat men det vet jag att du förstår.