ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: nicke_s skrivet 11 oktober 2011 kl. 21:18:34
-
Hej!
Jag tänkte köpa en 450 quad men vet inte vilken som är bäst, kanske någon har ett par tips?
Jag tänkte lägga max 40000:-
Blir det stor skillnad på draget i maskinen med slip-on och effekt box?
mvh
Nicke_s
-
jag tävlar inom quadcross och tycker många märken har sina fördelar.
KTM stark motor, Can-Am lätt, Yamaha skön ergonomi, bra chassi. Dessa 3 tycker jag är bäst, men dom är bra på olika vis. KTM'en är ju bäst direkt ur lådan, men den är också dyrast
-
Dinli Lightning 450 Dirt/Street inkl. isdäck -12 4-hjuling -12
Svart 0 mil 59.900 kr (47.920 ex moms)
-
....hellre beggagnat än kinesiskt nytt tänker jag. exempel, skulle jag någon gång köpa ATV kommer jag hellre köpa en honda atv från 1998 än en ny dinli....
citat från årets bästa svenska quadcross förare "träffade en kille vid crossbanan med en SMC, tror det var smc iallafall. Hursomhelst, villket JÄVLA SKÄMT den maskinen var" (inefattar även dinli mfl) dom kan vara bra på sitt sätt men i frågan av som är bäst hör dom som tipps inte hemma....
sen är det ändå svårt att säga vad som är bäst...för mig är maskinens ÅF mer och mer viktig för att jag ska anse en maskin som bra. kör jag sönder på söndagen ska jag ha delarna och maskinen kunna vara redo igen till nästa helg, helst tills på onsdag!
utav dom 3 märken narmasil radade upp kan jag bara tänka mig att köpa ktm och canam. anledningen till att jag inte vill ha yamaha är inte för att jag i något avseeende tror det är en sämre quad än dom andra. utan av den anledning att både jag och kompisen försökt handla delar av min "lokala" yamaha och honda återförsäljare till just honda som dom säljer och dom hade fan problem att fixa simpla delar som drev o tändstift. slutade med att jag köpte honda orginal delar genom en canam försäljare för att det var mycket lättare att få delar då! Nu kör jag canam, gillar den som fan. Men vem vet jag kanske hade trivts ännu bättre på yamaha för att det kanske är en bättre maskin. Men en ej fungerande maskin är en dålig maskin och vilken maskin jag än kör kommer delar gå sönder. och om jag då ska ha ett helvete att få dom nya delarna spelar det ingen roll hur bra maskinen är att köra för så länge jag inte kan köra hojen betecknar jag den som kass. och för mig hade då en yamaha fått ansetts som kass i 3-4 veckor meddans jag bara anser att canamen är kass i 2-3 dagar....detta är en anledning till att jag anser att canam är bättre för mig än vad yamaha är...men detta är vad jag tycker, ingen mer fakta bakom:)
-
Som det kan skilja...
Mina Yamaha-återförsäljare har hitintills fixat precis allt jag behövs inom 2-3 dagar.
Nu har det iofs bara handlat om två quads, en atv och en mc... :whip:
Ringer man på måndag så har man prylen senast onsdag.
Detta är ju en av Yamahas affärsidéer, inte alltid så billiga delar, men de FINNS.
Snabbt.
-
Det finns mycket att vara bäst på, så du får nog skriva vilka saker du prioriterar så kommer du få bättre svar. (annars blir det bara en massa märkesfanatiska svar)
-
Självklart förstår man väl att en manuell terrängreggad ktm, yamaha raptor osv spöar en vägreggad CVT smc eller dinli på bana :) men om man bara ska nöjesåka en gång i veckan på stan så tror jag både dinli och smc räcker gott och väl... tänk att alla ska vara så jävla märkeskåta :)
-
På bana spelar förare och chassie större roll än registreringsform och transmissionstyp.
Dock har väl ingen blandat in några maskiner med CVT alls här?
Sen om man tror att det är MÄRKET som avgör på en bana, då tror man fel.
Det är dock ingen tvekan om att de dyrare maskinerna faktiskt har ett helt annat chassie än de billigare, sen får folk tro vad de vill.
De som provat vet.
...men nu gällde väl iofs detta inte nån maskin som mestadels skulle gå just på bana, och då breddas ju utbudet en hel del. ()p
-
Efter polarens bekymmer med sin Access så får jag tyvärr säga.
Köp japanskt det lönar sig.