ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 7 oktober 2011 kl. 18:07:15
-
Hej alla.
Jag satt på HD-fjädring bak.Maskinen blev lite "vingligare" än tidigare, men!! ??? Den blev oerhört lättstyrd :dntknow:.Jämfört med tidigare blev den överstyrd, det känns som det snabbt skulle braka åt helvete O0 om jag skulle stå på lite.En varningstext (typiskt amerikanskt) följde med fjädrarna, där varnas för totalt annorlunda köregenskaper.Ideer någon? :dntknow:
-
Det är väl så att du inte har samma grepp i bakhjulen. Det här på grund av att den inte följer underlaget på samma sätt. Eftersom båda bakhjulen driver lika mycket vill den alltid gå rakt fram om den då greppar sämre svänger den bättre.
-
Visst, geometrin är annorlunda.Bakvagnen är högre än framvagnen.Svara nu Hydro, du kan matematik :djump:Huruvida styrningen kan påverkas av en ändring av hjulingens geometri i horisintalplanet är mer än jag begriper.Vår vän Hydro med sina kunskaper i matematik är den jag satsar på.Inga "smarta" svar från någon "expert" vill jag ha.Hydro, du är vad jag förstått väl bevandrad i matematikens underbara värld.
Mvh Anders
-
Visst, geometrin är annorlunda.Bakvagnen är högre än framvagnen.Svara nu Hydro, du kan matematik :djump:Huruvida styrningen kan påverkas av en ändring av hjulingens geometri i horisintalplanet är mer än jag begriper.Vår vän Hydro med sina kunskaper i matematik är den jag satsar på.Inga "smarta" svar från någon "expert" vill jag ha.Hydro, du är vad jag förstått väl bevandrad i matematikens underbara värld.
Mvh Anders
Har Du bara höjt den bak så har Du ändrat castervinkeln, vilket innebär att Du får den reaktion som Du nämner.
"Castervinkeln är hjulupphängningens lutning på en framvagnsinställning och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen känslig och man får själv vrida mer på ratten för att svänga. Har framvagnsinställning en bra castervinkel för din bil så rättar bilen upp sig själv om man släpper ratten efter en sväng. Däremot har bilen för hög caster, så är risken stor att bilen strävar att åka rakt fram och blir mera tungstyrd vid kurvtagning. Man får använda armmusklerna mer i svängarna, med framvagnsinställning med hög caster."
-
Matematik och trigonometri är väl iofs inte exakt samma sak, även om det finns samband!
Och första tanken är just ändrad styrvinkel, den sk castern, precis som killen ovan skrev.
Kina-quadar har ofta denna på noll och det är en av anledningarna till att de blir jättenervösa och märkliga på väg, även Polaris Predatorn har väl vad jag förstått en rätt brant vinkel.
Kanske även ATV:erna har en redan från början brant vinkel och om man då höjer/styvar upp häcken ja då kanske det blir extra märkbart.
Sen detta med matematik... mina matematiska kunskaper har aldrig varit vassa... när man sedan betänker att det är 20 år sedan man slutade gymnasiet och under dessa år har man inte knappt ens räknat "roten ur" något, ja då inser man nog att man glömt MYCKET!
Typ allt. :dntknow:
-
Ha, ha, Tack pojkar.Visst fan, det borde jag begripigt.Särskilt efter experimentet med en sidvagnscross, som jag tog bort vagnen på :banghead: :banghead:Tja Hydro, dom enda "rötter" jag något så när begriper mig på, är dom man slirar på i skogen : ()p(.
-
om du vill ha svar av en medlem på forumet så kan du ju skicka pm istället...
-
om du vill ha svar av en medlem på forumet så kan du ju skicka pm istället...
KAN MAN ?':) ':) ':) ':) ':) :o :o :-\ :hmmm: :D