ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Oskar P skrivet 6 oktober 2011 kl. 21:38:58

Titel: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 oktober 2011 kl. 21:38:58
När det finns vägreggade arctic cat 425 för 67 tusen?
såg en annons på sista sidan i senaste ATV-quad tidningen som kom idag.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Hydro skrivet 6 oktober 2011 kl. 21:58:16
...eller en Polaris 800-twin för 85?
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris_800_EFI_1_165___MANAD_36478768.htm?ca=21&w=3

(terrängreggad ja, men även de maskinerna har runda hjul och kan köras)
  ()p
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: jaas skrivet 6 oktober 2011 kl. 22:29:32
Nu vet jag inte hur det är med Arctic Cat 425, men är du helt 100 på att det är en "kvalitetsmaskin"?

Min AC 366 är ju egentligen en Kymco 400, så är den bättre kvalle bara för det står AC på plasten istället för Kymco?  ;)

Efter lite sökning kan jag med 99% säga att 425 är VÄLDIGT lik min 366 i chassit, och eftersom min i princip delar allt utom plasten med Kymco 400 är alltså Arctic Cat 425 en Kymco 400 med några flera CC :rtfm:

Men det är klart, kvaliteten ökar ju drastiskt för att det står Arctic Cat på tanken :help:
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Oskar P skrivet 6 oktober 2011 kl. 23:10:16
det är inte bara det som avgör, det brukar ju vara betydligt bättre garantier och ÅF som är lättare att ha att göra med när det gäller märkesmaskiner, och värdetappet är inte lika stort på ett känt märke heller.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: jaas skrivet 6 oktober 2011 kl. 23:32:26
Om återförsäljaren är bra eller inte har väll inte ett skit med vilket märke han säljer, har träffat många trevliga som säljer "kinamaskiner".....Och du behöver ju inte leta länge här på forumet för att hitta folk som gnällt över tillexempel Can-am återförsäljare.

Vad det gäller garantier så har tillexempel Kymco 3år medan Arctic Cat har 2. Reservdelar till min maskin, är billigare om jag köper av kymco iställer för Arctic Cat fast det är EXAKT samma pryl!
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Ironman skrivet 7 oktober 2011 kl. 08:15:49
Om återförsäljaren är bra eller inte har väll inte ett skit med vilket märke han säljer, har träffat många trevliga som säljer "kinamaskiner".....Och du behöver ju inte leta länge här på forumet för att hitta folk som gnällt över tillexempel Can-am återförsäljare.

Vad det gäller garantier så har tillexempel Kymco 3år medan Arctic Cat har 2. Reservdelar till min maskin, är billigare om jag köper av kymco iställer för Arctic Cat fast det är EXAKT samma pryl!



 ()p ()p ()p ()p ()p ()p
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: IceMannen skrivet 7 oktober 2011 kl. 08:39:44
jag tycker dom här bilderna beskriver mycket

(http://www.atvriders.com/images/arcticcat/2011-atv-utv/arctic-cat-2011-atv-utility-425-red-300.jpg)
(http://www.kymco.se/img/4h-mxu400irs4wd-terrang/1.jpg)
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: TAZ™ skrivet 7 oktober 2011 kl. 17:31:46
...ni får gärna försvara kymcon kan hända att det är samma maskin, men jag är 97% säker på att ACn är betydligt billigare än kymcon om man kollar vad den totalt kostat dig den dag du säljer den! dessutom har den ju 25cc mer :)

tycker själv att alla som inte köpt polaris 500 utan ist valt en kina maskin har gjort bort sig...men är min åsikt
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: jaas skrivet 7 oktober 2011 kl. 18:28:22
Jag försvarar inte Kymco, tycker bara det var kul när Oskar "kastade skit" och hyllade samma maskin fast det nästan bara är olika dekaler på tanken.

Visst kan det vara så att Kissen har ett större andrahandsvärde fast det beror bara på att köparen tror de får en bättre maskin för det står AC på tanken. Om AC ägaren köper delar av AC så har han väldigt snabbt ätit upp de kronor han vinner vid försäljning.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: vespa skrivet 7 oktober 2011 kl. 22:33:10
Samma maskin men lite komiskt att Artic cat kallar den 425 när den har 443cc. Kymco Ljuger lite åt andra hållet och kallar sin 450. Här är en länk om ni vill läsa vad lite amerikanare tycker om det.

http://www.arcticchat.com/forum/general-atv-discussion/299104-350-425-whos-engine.html
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: t1an skrivet 7 oktober 2011 kl. 23:35:33
Men visst blir man lite svettig när tex Polaris krossar sina axlar på löpande band, Arctic Cat som knappt håller ihop ifrån fabriken, Kawasaki som bryter axlar som en annan byter kalsonger.

Med tanke på att maskinerna nästan kostar 150 000 för dom värre modellerna så undrar man nästan vad man betalar för.

Om man ser på CF Moto nya X8 så ser man verkligen att kineserna lär sig fort vad vi vill ha här uppe i "Norden" och det gäller snart kvaliteten med.

Det är väl Can-Am som verkar vara det märket som håller kvaliteten respektive priset (nästan iaf).

Jag har kört 130 mil med min SMC 700 utan några problem, och det verkar nästan vara "otroligt" om man läser i "märkes" sektionerna.

Visst betalar jag lätt 150 000 för en märkes maskin, men då ska det vara K VA L I T E T  :)

Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Hydro skrivet 7 oktober 2011 kl. 23:55:10
De som råkar ut för diverse problem skulle i många fall fått de problemen med vilken maskin som, då det i många fall faktiskt är ägarrelaterat.
Höjer man maskinen då frestas vinklarna i knutarna.
Monterar man större hjul då frestas både axlar och upphängning, styrning mm.
Monteras sen clutchkit så kommer ofta effekten mer våldsamt.
...och sen om man har dessa attribut, då kör man ofta på lite värre ställen än vad du kanske gjort under dina 130 mil.
Och då får man räkna med ett viss omsättning på delar.

Många med ny värstingfyrhjuling har minimal motorvana/terrängvana och även det är orsak till många stillestånd.

...och sen då detta med att hela tiden dränka sin maskin... kylarna sätts igen och sväller och kylning uteblir, mm, mm... elfel osv...

De som kör standardmaskiner från Kawa, CA mfl, de har rätt få problem.
...även om de kör mycket i skogen.
 
Men visst finns det barnsjukdomar hos de flesta, kanske allra mest hos Polaris... och de BORDE ju faktiskt veta hur man skall konstruera en hållbar och funktionsduglig hjuling, med all den erfarenheten de borde ha... men men...
 
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Jockas skrivet 8 oktober 2011 kl. 01:08:06
Har kört ca 800 mil med min dinli 450 på ca 1.5 år. Och det som hänt på min är inte mycket.
Har bytt hjullager i bakaxeln(handhavande fel av gamla ägarn, inte spänt muttern).
Det jag själv haft sönder är en backspegel,en bakhjulshubb, en bränslenål & en krökt styrstång(som jag riktade)
Sen naturligt vis lite slit delar, belägg, kedja, filter, olja mm

Det var nog allt  8)
Och då rullar den inte bara på vägen!!    ()p

Så kina???? Nääää men Taiwan rockar fett  :headbang:  :headbang:  :headbang:
Och ni som tycker annorlunda.....up ours  :knupple:  :knupple:
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: anersimyra skrivet 8 oktober 2011 kl. 06:58:06
När det finns vägreggade arctic cat 425 för 67 tusen?
såg en annons på sista sidan i senaste ATV-quad tidningen som kom idag.
Vaihelvete :(veryangry):jag fick ingen tidning!  :knupple: :knupple:
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Evertsson skrivet 18 november 2011 kl. 03:58:55
Jag trodde att Kymco tillhörde de så kallade "märkesmaskinerna" ??
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: IceMannen skrivet 19 november 2011 kl. 13:14:40
...ni får gärna försvara kymcon kan hända att det är samma maskin, men jag är 97% säker på att ACn är betydligt billigare än kymcon om man kollar vad den totalt kostat dig den dag du säljer den! dessutom har den ju 25cc mer :)

tycker själv att alla som inte köpt polaris 500 utan ist valt en kina maskin har gjort bort sig...men är min åsikt

för 90 tusen?
om man kan få en annan maskin som gör samma sak och täcker ens behov för 50...
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Stable skrivet 19 november 2011 kl. 17:01:51
Vem har köpt en Polaris 500 för 90 tusen?
Ny kostar den väl 74-nånting, inklusive moms.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Krigar Kaj skrivet 19 november 2011 kl. 18:41:16
Då har jag gjort bort mig då eftersom jag köpte en Goes för 49900:- med plog.
Hittade ingen ny Polaris 500 med fula gäddhållare för dom slantarna.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: IceMannen skrivet 19 november 2011 kl. 19:19:59
Vem har köpt en Polaris 500 för 90 tusen?
Ny kostar den väl 74-nånting, inklusive moms.

näär jag köpte min kostade dom 90k...
tyckte dock dom va så satans tråkiga den skulle varit mer nedväxlad
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: vespa skrivet 19 november 2011 kl. 22:10:45
Jag har en Jeep och jag har en Harley Davidson och att snacka om att amerikanska kontinenten skulle vara förknippat med strålande kvalitet och hightech är bara nonsens, däremot så är de bra på att förmedla någon känsla så man luras att tro att de är bra. Är även musiker  och det kan vara intressant att en japanbyggd Fender håller högre kvalitet än en Made in USA. vad gäller canadensisk kvalitet så säger jag bara Tecumseh. Tack gode gud att de la ner tillverkningen.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 20 november 2011 kl. 10:46:41
De som råkar ut för diverse problem skulle i många fall fått de problemen med vilken maskin som, då det i många fall faktiskt är ägarrelaterat.
Höjer man maskinen då frestas vinklarna i knutarna.
Monterar man större hjul då frestas både axlar och upphängning, styrning mm.
Monteras sen clutchkit så kommer ofta effekten mer våldsamt.
...och sen om man har dessa attribut, då kör man ofta på lite värre ställen än vad du kanske gjort under dina 130 mil.
Och då får man räkna med ett viss omsättning på delar.

Många med ny värstingfyrhjuling har minimal motorvana/terrängvana och även det är orsak till många stillestånd.

...och sen då detta med att hela tiden dränka sin maskin... kylarna sätts igen och sväller och kylning uteblir, mm, mm... elfel osv...

De som kör standardmaskiner från Kawa, CA mfl, de har rätt få problem.
...även om de kör mycket i skogen.
 
Men visst finns det barnsjukdomar hos de flesta, kanske allra mest hos Polaris... och de BORDE ju faktiskt veta hur man skall konstruera en hållbar och funktionsduglig hjuling, med all den erfarenheten de borde ha... men men...

Finns mycket vettigt i det du skriver här men det sista vill jag gärna att du utvecklar lite granna tack, har du själv egna erfarenheter av polaris eller bara saker du hört?? Visst finns det några barnsjukdomar på dom men långt ifrån det värsta fabrikatet!!! Vill veta vad du menar för fel!!??
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Hydro skrivet 20 november 2011 kl. 22:59:57
Nej, jag har inga personliga erfarenheter av Polaris problem, bla eftersom de jag känner med Polaris haft problem med sina och därför har jag inte köpt någon sådan.  ()p

Problemen jag menar är alla relaterade till fyrhjulsdriften och dessutom på maskiner med garanti kvar, så visst har allt fixats utan direkta kostnader för ägarna, men som sagt, Polaris borde vid detta laget veta hur man bygger så grejerna håller och funkar.
De jag vet om som fått problem har alla åkt med originalhjul och utan höjning mm.
Tre stycken hade problem med att vid körning i läge TVÅ-hjulsdrift (och lite bus på grusvägar mm) så envisades maskinen med att kasta i fyrhjulsdriften ändå, med följden att det dels blev totalt livsfarligt då ju maskinen uppför sig helt annorlunda med awd än rwd men även med följden att flera kraschade sina framdiffar.
Och visst, är det bra snurr på bakhjulen och sen trycker maskinen själv i fyrhjulsdriften när hastigheten är betydligt lägre än vad bakhjulen faktiskt snurrar, ja då tar grejer stryk.
Vet även två med 850:n som haft ett flertal problem, en blev till och med så trött på grejerna att han bytte tillbaka till en 800.
Även här rör det sig om transmissionsproblem, och framdiffen, men har tyvärr inte exakt koll på vad som hände och varför.
Nu är ju inte RZR:en en ATV, men även här vet jag om folk som haft trassel... med just framdiffen.

Jo, ytterligare ett fel känner jag förresten till, och då på 850:n.
En fick titt som tätt in stenar som fastnade mellan fälgen och bromsen, med följd att antingen fälgen eller bromsen till slut blev skadad.
Om detta är löst numera vet jag inte, men vet att han valde 850:n just för att få 14-fälgar original men när det sen visade sig att just detta blev ett problem så sjönk intresset för hans åkande en hel del.

Det kunde vara intressant att få lite statistik på vilka maskiner som har mest garantifel, och isf vad.

Ingen som åker Can-Am eller Yamaha häromkring har haft ens i närheten av dessa problem, varken på nya eller på begagnade maskiner... därav mitt val att inte välja just dem.


Sen vill jag bara säga att jag håller med vespa i delar av det han skriver med en reservation på det där med "upplevd kvalité", för är tveksam till var den finns isf... Jag har haft ett gäng amerikanska bilar (pickis, Corvetter, Viper mm) men någon finish eller detaljkvalité har jag inte noterat, ej heller någon äkta kvalité... har bytt tre växellådor och en bakaxel och lag ut ytterligare sexsiffriga belopp på diverse annat i reparationer på de där bilarna... utan att någon var varken gammal eller långmilad.
Gällande HD kan jag tyvärr inte uttala mig då jag faktiskt inte ens provat någon.
Har bara kört japanskt, tyskt och österrikiskt.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 21 november 2011 kl. 01:25:13
Ganska kul att så fort man inte ägt en maskin så får man absolut inte snacka negativt om den.
För man har ju enligt många inga erfarenheter från den då.
Men om man tex kör ihop med en som har en Raptor och man delar garage tex.
Man kör/servar/mekar/lagar ihop i garaget är inte det att räkna som erfarenhet?  :hmmm:
Man ser ju brister fel lika bra som ägaren gör, då man ofta får vara med och rätta till skiten.
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 21 november 2011 kl. 08:02:45
Ganska kul att så fort man inte ägt en maskin så får man absolut inte snacka negativt om den.
För man har ju enligt många inga erfarenheter från den då.
Men om man tex kör ihop med en som har en Raptor och man delar garage tex.
Man kör/servar/mekar/lagar ihop i garaget är inte det att räkna som erfarenhet?  :hmmm:
Man ser ju brister fel lika bra som ägaren gör, då man ofta får vara med och rätta till skiten.

Snälla du ta inte allt så negativt.. Jag ställde den frågan av eget intresse för jag jobbar en hel del med dessa maskiner och kör en såndan själv ochså. Alltid bra o veta vad som hänt vissa modeller så man kan slå ett extra öga på detta vid tex en service..
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: StefanN skrivet 21 november 2011 kl. 13:02:37
Nej, jag har inga personliga erfarenheter av Polaris problem, bla eftersom de jag känner med Polaris haft problem med sina
Framklumparna verkar hålla nuförtiden, lika så verkar de ha fixat den sjukt hög soppaförbrukning (till viss mån, Polaris leder fortfarande förbrukningsligan tror jag).

Nu är det mer främre drivaxlar å olja i luftburken...

Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 21 november 2011 kl. 17:35:39
För man har ju enligt många inga erfarenheter från den då.

Det är ju viss skillnad på en och alla maskiner ;)
Tänkte att om man går ut och skriver att man har erfarenheter av ett visst märke/modell och skriver att jag har hört att si eller så. Eller jag har sett en maskin som hade fel på de och de , så är det ju stor skillnad.

Ser ju att du tappat förtroendet för access nu också pga att en har strulat (den var ju en riktig favorit hos dig tidigare) :whip:
Titel: SV: varför köpa lågprismärke?
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 21 november 2011 kl. 22:07:23
Det är ju viss skillnad på en och alla maskiner ;)
Tänkte att om man går ut och skriver att man har erfarenheter av ett visst märke/modell och skriver att jag har hört att si eller så. Eller jag har sett en maskin som hade fel på de och de , så är det ju stor skillnad.

Ser ju att du tappat förtroendet för access nu också pga att en har strulat (den var ju en riktig favorit hos dig tidigare) :whip:

Kände du dig träffad eller?  ;)

Accessen är fortfarande grymt fin och verkar riktigt nice men svår startad. :lol:
Vi får se vad som händer på den fronten.