ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jpson67 skrivet 6 oktober 2011 kl. 10:52:46
-
Sitter och tittar runt på olika ATV hjulingar och vad jag läser här på forumet så verkar Can Am maskiner va nått extra att äga, och det är klart att man skulle vilja äga en sådan maskin, men hur har man råd undrar jag, har ni sparat så mycket pengar eller hur löser ni kostnaden. :hmmm: Nyfiken....
-
Allt handlar ju om priorinteringar.
Lite bättre rubrik vore ju inte fel :whip:
-
Detta med kostnad/inköpspris och finansiering har varit uppe flera gånger förr och varje gång förvånas man över hur lite folk verkar förstå.
Inköpspris och kostnad är INTE samma sak och oftast inte ens något som hänger ihop.
Och sen hur man finansierar inköp och ägande är ytterligare en helt annan sak som tex beror bla på prioriteringar.
-
Ok dum tråd då med andra ord ;)
-
Nej nej, ingen dum tråd. Du har ju inte svaret själv, och då ska man fråga! ()p
Jag kör CF-moto, köpte den för 65kkr förra hösten. Var såklart tvungen att låna till den, så det är bankens.
Amorterar på rätt bra, så nu är lånet nere på 23kkr. Säljer jag den så får jag nånting sånt. ~"Förlorat" 40kkr på leksaken på ett år.
Hade jag köpt en Can-Am eller liknande, så hade nog kalkylen sett likadan ut i slutänden, men med skillnad att lånet varit det dubbla. Men man har ju ett högre andrahandsvärde med mera.
Pris för reparation/service och sånt lär ju var rätt lika de två första åren i och med garantier och så.
Så svaret är: Det kostar ungefär lika. Det är bara andra siffror.
-
Ok intressant
-
Den största kostnaden är ju första värdetappet på en ny maskin.
Och där tappar nog dom dyraste maskinerna mer i värde om man räknar kronor.
Men många är ju märkligt rädda för begagnat tycker jag, det är ju inte som att en fyrhjuling har en livslängd på 500 mil i normalfallet. Och i de fall man lägger 130k+ på en ny maskin så inbillar jag mig att man kanske ser till att sköta om den bättre än många av dom som köper budgetmaskiner på 40-50k.
Och sen har du ändå skillnaden i kvalitet på grejerna.
En sak som jag är nyfiken på är hur ni ser på bilar?
Är det samma sak där, att det helst ska vara nytt eftersom man inte vet hur dom kört bilen?
Eller sitter ni er Kia och sneglar efter BMW:n?
Jag är glad att det finns så många som törs öppna plånboken och köpa nytt, så det finns både gamla bilar och fyrhjulingar åt en annan. Åker Passat med 41k på mätaren och Outlander med snart 3k på mätaren, så jag är i slutet av näringskedjan.... :)
Man ska försöka köpa det man vill ha, ska man vara ekonomisk så bör man inte ha något fordon alls (kanske en cykel).
-
Först vill man ju ha kvalite, Tycker inte det finns så mycket begagnat om man nu kollar på Can Am tex, som anses vara bäst?
-
Visst tappar alla nya maskiner en del i värde men de större "kvalitets" märkena står sig bättre i andrahandsvärde än de billigare vill jag mena.
Finns många faktorer/aspekter att väga in vid ett köp.
*inköpspris
*andrahandsvärde vid ev försäljning
*Service intervall och kostnad för dessa
*Finns det kända brister på modellen som medför större slitage på vissa delar som bör bytas oftare än andra modeller
*funkar hjulingen som standard utförande eller behöver den kompletteras med ytterligare utrustning/tillbehör och vad kostar då dessa?
Som med bilköp stannar inte kostnaden vid inköpspriset, det kan nog alla här inne skriva på :hmmm:
Anser att man först ser till att speca vad man ska ha maskinen till och sedan leta ut ett par modeller/märken som håller specen.
Därefter är det inte fel att göra en plus/minus lista på de olika modellerna och sedan ta den som känns/verkar bäst utifrån de kraven och ekonomiska förutsättningar man har.
-
Först vill man ju ha kvalite, Tycker inte det finns så mycket begagnat om man nu kollar på Can Am tex, som anses vara bäst?
Vill man ha ha en vägreggad så minskar ju utbudet en del, dom är rätt populära.
Men har man en budget kring 70-80k så borde man kunna hitta någon maskin om man håller lite koll på blocket.
Sen får man ju fundera över tillbehör och vad man tycker det är värt. Ibland kan man ju tjäna på att gå upp i budget och få med lite mer i köpet.
Jag var inne på en ny cf 500 black edition, men snubblade då över min outlander. Hasplast, packlåda, tum och handvärme och extra väghjul för 57k. Då hade den ju gått 2500 mil, så naturligtvis drog det ner priset rejält. Men hittils är jag nöjd med det köpet. Hade nog fått lägga på minst 20k för att hitta en likvärdig med mer normala mil.
Sen är väl inte can-am bästa märket, det beror ju på vad man ska ha den till. Men för allroundkörning och mkt lek så är ju can-am i topp med deras elakare motorer.
Ska man jobba eller ha toppkvalitet så är det nog Honda eller Yamaha som ligger bättre till.
-
Själv lekar jag bara till 100% ;D
-
Jag menade absolut inte att tråden var dum, men står ändå fast vid det jag skrev om att man förvånas över att vuxna inte vet skillnaden emellan inköpspris och kostnad.
Därmed inte sagt att du inte vet detta.
Saken har dock varit uppe massvis med gånger förr, sen kanske det är lite svårt att hitta dessa trådar eftersom sökorden knappast är självklara.
Här är dock en tråd och länken går direkt till mitt inlägg om en gammal bil jag hade en gång... och Renegaden... och hur dyra nu dessa grejer var.
Renegaden kostade en tusenlapp i månaden, alltså TOTALT, inklusive ränta och allt, hade fulla lån på den.
Och Vipern kostade knappt hälften, 600 eller vad det nu var.
Lär gärna hela tråden!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=34148.msg301228#msg301228
Skall man köpa NYTT är det dock större tapp, men killen här ovan som förlorat 40 på ett år kan ju jämföra sig med om han istället köpt värsta mudracern, Can Am Outlander 800X MR för 150 000... de hittar man inte under 110 000 nu.
Skall man däremot ta ett lån på 150 000 och betala av det på tre år, ja då blir månadskostnaden 4800 vilket ju är rätt saftigt, men detta är månadskostnaden för LÅNET, inte månadskostnaden för hjulingen.
Som sagt, man måste hålla isär saker och ting.
Sen om man skall busa i snön och i leran osv då är Can-Am 800/1000 svårslaget, skall man däremot busa runt rent allmänt, ja då väljer jag nog faktiskt en QUAD före en atv... och då kan man komma ännu billigare undan.
()p
...och skall man ha en hjuling på en gård för diverse sysslor där, nä inte heller då hade jag valt Can-Am i första hand... Japanerna med Honda i spetsen hade kommit före allesamman.
Så att Can-Am är superjättebäst är en sanning med modifikation.
På vissa saker är de bäst, helt klart, men inte på allt.
Nu har de förvisso fått ner transmissionsljudet en hel del, men om de är på Hondas nivå tex är jag tveksam till.
Förr kunde man åka med fullflödesdämpare med ett våldsamt oväsen, men på landsväg överröstades den av CVT:n.
Honda har ingen rem och CVT, de har hydrostat och fasta växellägen som man kan styra från styret tex.
...men visst, skall man sladda på grusvägar är ju inte Honda det roligaste...
Men som sagt, för den typen av åkning ligger en quad hästlängder före i alla fall.
-
Gillar att läsa olika vinklar på detta, man lär sig alltid nått av det.
-
Detta är inte förbrukningsvaror vi snackar om här, det är investeringar/kapitalvaror.
Köper man en pizza och äter upp den är den värd noll.
Kostnaden och inköpspriset är exakt detsamma.
Och nästan samma sak gäller om man köper ett par jeans eller nån nödvändig handväska..... :tickedoff
Köper man däremot en fyrhjuling och kör en sväng så har den ju förhoppningsvis fortfarande ett visst värde.
Och sen så kommer man troligtvis att sälja den efter några månader/år och det är DÅ man ser vad den faktiskt kostade.
Några olika vinklar på detta kan jag tyvärr inte se.
...jo, om man behandlar sin hjuling som en pizza och inbillar sig att den kostar lika mycket som inköpspriset... men då har man nog ett tufft liv för så kan man ju inte tänka!
Eller som när Dinli 450 kom och den gick att köpa på avbetalning med under en tusing i månadskostnad på lånet.. ajajaj!
De som köpte på detta vis och sen sålde efter tre-fyra månader, hur gick det för dem?
Den kostade väl typ 65000 ny då, efter fem månader hade de lån på kanske 63 (det mesta var ju ränta som de stackarna betalt) och sålde den för 45 i bästa fall.
Det är detta som är början till en skuldfälla.
TV3 har ett program som heter Lyxfällan, där är det sällan låginkomsttagare som är med.
Vi som är vanliga arbetare och tjänar typ 20 i månaden, vi får faktiskt tänka lite.
Har man 50 i månaden, ja då är det ju bara att peka och handla.
-
finns det verkligen vuxna som gör så? köper man en hjuling med en seriös avis är det ju 20 procent minst i kontant. räknar jag rätt så skulle dem om dem fick 45 ha ett lån kvar på ca 52 och då skulle dem ha en skuld kvar på 7. skulle aldrig köpa på avis utan att lägga en kontantinsats. man förlorar lika mycke pengar men känns ju lite tryggare.
-
Renegaden köpte jag för 105 000 och tog lån på 105 000.
Kände mig inte det minsta otrygg för det, hjulingen hade ju ett värde.
-
Renegaden köpte jag för 105 000 och tog lån på 105 000.
Kände mig inte det minsta otrygg för det, hjulingen hade ju ett värde.
Måste man inte lägga 20% i kontant, hur lång tid tog du på då?
-
Just denna hjuling köpte jag faktiskt av en handlare, men tog INTE lånet där.
Lån tar jag på banken.
Blancolån, utan säkerhet och utan borgenär.
Vad jag sen använder de pengarna till bryr de sig inte det minsta om.
Så om man köper av handlare eller om man köper privat spelar alltså inte heller någon som helst roll.
...vilket ju folk ofta har som argument när de skall handla... måste köpa nytt av handlare för att kunna få finansiering.
Blancolån ger en liiite högre ränta, men i rena pengar blir det inte många tior per månad.
Edit: Amorteringstiden kommer jag inte ihåg, men tro det var fem år... sålde hjulingen efter typ tre år, till ett högre pris än vad lånet låg på då... och tro mig, jag var inte missnöjd en endaste gång med den hjulingen, vare sig prestanda, toppfart, komfort, kvalité eller något annat heller.
Hade dock en del reparationer, tyvärr...
Stannade i en vägkorsning en gång och funderade på om jag skulle köra åt höger eller åt vänster, och då for nån liten Honda 700XX in i min nummerskylt baktill så hållaren fick en spricka!
Föraren hade kollat åt sidan och inte noterat att jag stannat......
Fick förstärka hållaren med en plåt sen på kvällen.
Hatar att meka och skruva!
:(veryangry):
I övrigt var den helt problemfri, och tro mig, den användes.
-
Ok
-
Renegaden köpte jag för 105 000 och tog lån på 105 000.
Kände mig inte det minsta otrygg för det, hjulingen hade ju ett värde.
beggad ja. men ok jag menar om jag går in till en åf och köper en ny dinli för 65 så tycker jag det är bra att lägga minst 20 procent cash för då vet man att hamnar man pyrt till och måste sälja står man inte där med hela nypriset i lån. sen vill man ju gärna amortera av den snabbare än vad den sjunker i värde.
-
Många ÄF har lån dom erbjuder med 0:- i handpenning också!
Var nära att ta ett sådant lån på en Access 450 men det blev inte så som tur var.
-
Skall köpa mig en beggad wildcat nästa vecka när garage kontraktet är klart. Jag har sparat ihop, nu är den inte jätte dyr runt 40-50k men endå.
Jag har även lagt upp det så jag har 10k över i budgeten till diverse saker typ utrustning, reservdelar, service om det skulle behövas, försäkring, garage etc.
Som sagt tror jag det mest handlar om prioriteringar vilket i sin tur hänger ihop med att hålla ner utgifterna. Jag lever efter mottot
att det är inte höga inkomster som gör en rik utan låga utgifter ()p
Skulle jag lånat till en ATV så skulle jag gå till min bank direkt, enligt mina erfarenheter får man fan så mycket bättre deal så än dom där blanko lånen.