ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 4 oktober 2011 kl. 21:30:00
-
Tänkte på en sak när jag var ute å körde nyss med min lilla leksak. Jag har trimmat motorn så mycket det går utan att porta toppen. Den går VÄLDIGT mycket bättre än original. Mycket mer effekt å ax, men den går inte fortare för det. Den vill lixom inte varva ut mer trots att den borde det med mer effekt. 2" kröken glöder rött efter en stunds körning på max. Kanske inte e så konstigt, en funderar på om det inte kan vara så att dom medvetet backat tändningen på höga varv för att den inte ska orka varva ut (gå fortare). Detta medför ju då att den inte orkar varva ur samt att det blir MYCKET varmare avgaser och det medför naturligtvis GLÖDANDE krök. Nån so har någon kommentar till detta?
Har beställt ny programmeringsbar CDI box som bör komma i slutet på nästa vecka, så då får jag svaret. Men tänkte om nån hade nån kommentar så länge :)
-
Just glödande krök är väl rätt vanligt på lite olika maskiner hos olika märken, fast då oftast i originalutförande.
En del kör på ändå, men vissa har väl bytt munstycken, satt dit dial-a-jet eller effektbox för att få i den mer bränsle och få ner avgastempen.
Sök lite på glödande eller glöder, så kanske du hittar något spännande.
Kul med någon som jagar upp en cf 500! ()p
-
Just glödande krök är väl rätt vanligt på lite olika maskiner hos olika märken, fast då oftast i originalutförande.
En del kör på ändå, men vissa har väl bytt munstycken, satt dit dial-a-jet eller effektbox för att få i den mer bränsle och få ner avgastempen.
Sök lite på glödande eller glöder, så kanske du hittar något spännande.
Kul med någon som jagar upp en cf 500! ()p
Jag kör med 170 högfart och 66 lågfart (130/60 original) så soppa får den. själva poängen var väl egentligen varför den inte varvar ur när jag trimat den. Går inte ett dugg fortare. Axar bara väldigt mycket bättre. om man sänker tändningen på höga varv tappar den effekt och orkar inte varva ur samt att att det blir betydligt varmare. Undrar bara om nån har nån annan idé om varför den inte orkar varva ur. Eller om nån tror att jag är på rätt väg.
-
Å resultatet vet vi ju redan, dvs 120 km/h eller hur det nu var :headbang:
-
Å resultatet vet vi ju redan, dvs 120 km/h eller hur det nu var :headbang:
YES ()p
-
Vad är det du "trimmat" då?
-
Vad är det du "trimmat" då?
Förstår inte frågan?
Men egentligen har jag inte trimmat. Bara tagit bort strypningarna å optimerat tändningen.
-
Nåja toppfarten kan ju vara rolig att prova, men är inte det huvudskliga att du får mer effekt och vrid i de register som du använder i skog och lervälling?
-
Nåja toppfarten kan ju vara rolig att prova, men är inte det huvudskliga att du får mer effekt och vrid i de register som du använder i skog och lervälling?
Jo, det e effekten jag vill åt. Toppfarten e bara en bi-effekt.
-
Men ibland så är toppfarten ett pluss, ()p ja om man ska tillpunkt b, eller har brottom hem för att pinka. :djump:
-
Du kör 4-hjuling men kan inte pinka i skogen? :lol:
(Jag skämtar alltså...så att det inte blir några missförstånd :P )
-
Men tänk om du vore i stan då :help:
Ja nu var det nog inte jag som skulle pinka, och ingen annan heller. 8)