ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: jonny800 skrivet 30 september 2011 kl. 23:25:48
-
har nyss dränkt min dinli 800 tömt olja hält iolja i insuget dragit ur allt vatten först sedan dragit runt olja genom insuget hmm
gärna snabba tips på vad mer man ska göra har inte provat starta höll på att välta på en myr så jag gasade och råkade mata rakt ut på den djupa delen varpå maskinen dog och sjönk så bara styret syntes har dragit runt utan tändstift och inget verkar var krökt.... vad ska man göra!!!!!!!
-
Kanske läge att öppna variatorn och dränera lite där också...?
-
jo det är gjort :) nåt mer ni kommer på?
-
Byt olja i diffarna och töm tanken och slå i ny bensin
-
HAHAHA har du varit ute på roliga myrar idag Jonny :headbang: :headbang: :headbang:
När beställer du snorkel??? :D
Byta olja i diffen behöver han vä'l inte göra?
Men byt soppan kanske
-
HAHAHA har du varit ute på roliga myrar idag Jonny :headbang: :headbang: :headbang:
När beställer du snorkel??? :D
Byta olja i diffen behöver han vä'l inte göra?
Men byt soppan kanske
Det har med all säkerhet kommit in vatten genom avlyftningarna om den har varit dränkt till styret.
-
var helt proppfulltank kört ca 5km diffarna har sluten luftning men blir nog där med för att vara säker....
har lite smyg ångest maskinen har gått 15mil :lol: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: ja du robbo du vet ju hur det brukar vara med skotern :DV är inte mycket smartare på atv,n :banghead: :banghead: :banghead: :banghead: och den jävlaluftburksdjävulenfrånhelvetet har skruvat isär hela maskinen för att lyckas töma och tvätta den SUCK
-
jajja det är ju kul att ha planer för helgen :banghead:
-
när man byt olja första gången hur länge törs man köra på den olja? till den är varm kanske? elle ska man bara vrida runt motorn nåra vändor?
-
när man byt olja första gången hur länge törs man köra på den olja? till den är varm kanske? elle ska man bara vrida runt motorn nåra vändor?
Ut ,med stiften, kör på starten så allt vatten kommer ut.
Köp billig olja, tappa ut oljan, fyll på, kör i 30 sek, töm oljan. Upprepa 6-9 ggr. Sen är det bara att tuta och köra. Kolla stickan, den blir grumlig/mjölkig om du har vatten i motorn.
Vatten i variator märker du, men skadar inte motorn, det viktigaste är att bli kvitt vattnet i motorn.
-
när man byt olja första gången hur länge törs man köra på den olja? till den är varm kanske? elle ska man bara vrida runt motorn nåra vändor?
Ut ,med stiften, kör på starten så allt vatten kommer ut.
Köp billig olja, tappa ut oljan, fyll på, kör i 30 sek, töm oljan. Upprepa 6-9 ggr. Sen är det bara att tuta och köra. Kolla stickan, den blir grumlig/mjölkig om du har vatten i motorn.
Vatten i variator märker du, men skadar inte motorn, det viktigaste är att bli kvitt vattnet i motorn.
6-9ggr :o ?? det lät mycket det.... nå måste väl den skölja igenom på 2-3ggr???
första oljan 30sek
andra bytet 1-2min
osså tredje 5min
skulle jag gjort om jag såg grumligt efter andra bytet
-
[/quote]
6-9ggr :o ?? det lät mycket det.... nå måste väl den skölja igenom på 2-3ggr???
första oljan 30sek
andra bytet 1-2min
osså tredje 5min
skulle jag gjort om jag såg grumligt efter andra bytet
[/quote]
De 2 senaste gångerna vi har dränkt våra maskiner har det krävts oljebyte 6-9 ggr. Delar din uppfattning att man ska köra maskinen i ökande tidsintervaller efter varje oljebyte.
Kan det vara model relaterat, hur många oljebytet som krävs. Skulle vara intressant att veta. De maskiner som ovan gällde är Can am.
-
6 gånger fick jag byta innan oljan såg ren och fräsch ut.
Sen har väl kanske sadeln sugit i sig vatten... Ingen katastrof iofs, men tar en himla tid att torka ur.
-
Tack för alla tips har nu sköljt igenom 2 gånger har inte blivit fler idag då den inte har gnista nå mer :(veryangry): misstänker cdin :hmmm: har kollat och byt stift vad annars kan det vara? Startade direkt efter första oljebytet sen ville den inge mer allt annat elektriskt funkar... Går det att fel mäta en cdi? :hmmm: vad kan ha hänt mellan oljebytena :hmmm: så frustrerande
-
Tack för alla tips har nu sköljt igenom 2 gånger har inte blivit fler idag då den inte har gnista nå mer :(veryangry): misstänker cdin :hmmm: har kollat och byt stift vad annars kan det vara? Startade direkt efter första oljebytet sen ville den inge mer allt annat elektriskt funkar... Går det att fel mäta en cdi? :hmmm: vad kan ha hänt mellan oljebytena :hmmm: så frustrerande
Borde ju gå att mäta upp nå värden på den som du säger!?
Helt säker på att det andra stiftet funkar då?
-
:hmmm: relativt säker det är helt nytt :D
-
Kanske det har krypit in fukt någonstans, i tändningslåset eller dödarknappen kanske.
-
Kan det vara så även fast startknappen funkar och motorn går runt? Det är ju bara tändningen jag inte har elle ja gnista....
-
Nu går pärlan igen :djump: kollade allt följed hela kabelhärvan och tillslut hittade jag ett kontaktstycke som precis glidit isär så lite att det inte syntes och kontakten syntes inte fören jag lyft luftburken :banghead: hade nästan satt ihop hela maskinen för att det ända troliga felet var cdin :banghead: jajja nu känner jag till varenda liten skruv i hela madkinen :headbang: har bytt olja 4gånger och den ser riktigt fräch ut ()p ska byta igen imorn bara för att analysera den så man är säker 8) så skönt att den går igen och lika bra som innan så grymt skönt :headbang: tack för alla tips :) hoppas vi syns på POFF träffen i boden Simma lugnt
-
Trevligt att du är igång igen!
Kanske läge att trycka i sånt där vaselinliknande smet i kontakter och sånt?
För du lär väl leka badanka fler gånger? ()p
-
Jo det är gjort nu ()p men kontaken det gälde hade jag inte Sett elker rört utan den måste ha glidit isär när jag plocka isär resten :banghead: ska ringa spop imorn och se hur långt bort deras snorkel kit är läste här nån tråd att det fanns under utvekling :DV går ju inte att hålla sig från lerhålen :DV så sjukt kul
-
Jo det är gjort nu ()p men kontaken det gälde hade jag inte Sett elker rört utan den måste ha glidit isär när jag plocka isär resten :banghead: ska ringa spop imorn och se hur långt bort deras snorkel kit är läste här nån tråd att det fanns under utvekling :DV går ju inte att hålla sig från lerhålen :DV så sjukt kul
jag har precis samma problem, man hamnar på nåt konstigt vis i lerhålen... och helst med lågskor :lol:
-
Jo det är gjort nu ()p men kontaken det gälde hade jag inte Sett elker rört utan den måste ha glidit isär när jag plocka isär resten :banghead: ska ringa spop imorn och se hur långt bort deras snorkel kit är läste här nån tråd att det fanns under utvekling :DV går ju inte att hålla sig från lerhålen :DV så sjukt kul
jag har precis samma problem, man hamnar på nåt konstigt vis i lerhålen... och helst med lågskor :lol:
Heheh känner jag också igen :D.....
-
Ring och fråga hur en marinverkstad gör när någon dränkt en fyrtaktare i sötvatten ()p
-
Ring och fråga hur en marinverkstad gör när någon dränkt en fyrtaktare i sötvatten ()p
Han har hittat felet... Och den går nu
-
Fråga om hur många oljebyten som görs alltså ()p
-
Jo hade varit en ide men oljan ser riktigt fin ut nu efter 4 oljebyten inga missljud och går som den ska verkar ha klarat sig riktigt bra :headbang: rök bara mycket från början efter jag hade spolat olja genom insuget och dragit runt så allt hade fått smörjning var rädd det skulle rosta så jag tog det säkra före och det verkar ha hjälpt :headbang: tror det är väldigt individuelt hur många byten beroende på hur motorn är uppbyggd med olje kanaler och andra skrymslen tror det är bra när oljan ser fin ut 8) hoppas jag :-\