ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Honda => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 30 september 2011 kl. 16:48:18

Titel: Skogshonda
Skrivet av: anersimyra skrivet 30 september 2011 kl. 16:48:18
Nu ska min potatis 800 2010 bytas mot en Honda.Potatisen är hittils superb i alla lägen, men jag vill ha stel axel? fem års garanti, hydrauldrivning och superkvalite.Är det femhundran som gäller då?
Mvh Anders
Ps, en bra arbetsmaskin är prio ett, leka är ju kul men inte nödvändigt, fast :hmmm: :hmmm: :-\ :headbang: :whip: ()p
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: storsveden skrivet 30 september 2011 kl. 17:48:24
Honda e kanon men stel axel varför ? Den är väll bättre med delad i terängen bara kört .min tidigare 680
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: anersimyra skrivet 30 september 2011 kl. 18:05:48
Stel axel sjunker inte ihop när du lastar timmervagnen, som ett pisstånd :lol: :lol:
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: Hydro skrivet 30 september 2011 kl. 18:28:59
Har man vettiga fjädrar bak så gör inte en maskin med delad axel det heller.
Polaris är knappast kända för att i detta sammanhang ha vettiga fjädrar... men de har det som tillval/extrautrustning!
Yamaha tex klarar rätt bra kultryck redan i original...
Men Honda är fina grejer och med äkta kvalité, så jag hoppas du följer din nya tankebana!

Gällande garantin, gäller den även för en maskin som används professionellt mer eller mindre dagligen?
 
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: anersimyra skrivet 30 september 2011 kl. 19:37:11
Precis det jag tänker Hydro, jag har köpt förstärkta fjädrar, dom är ännu inte monterade.Polarisen har hittils funkat perfekt förutom igenslagna stift vid två tillfällen, annars är maskinen underbar med sitt 4/WD system.Dock tänker jag på framtiden.Honda har ju som du säger fem år även för oss företagare.Innan jag köpte maskin tittade jag mycket på markfrigång.Jag har nu kört nästan dagligen i skogen under ett års tid.Visst stor markfrigång är ju bra, men en stor markfrigång är inte särskilt viktigt.Det går inte att köra en lastad timmervagn med maximalt utnyttjande av markfrigången.A och O är planering för bästa väg.CVT:n på potatisen funkar perfekt, det går verkligen att smyga.Men nu ska jag sälja en lägenhet och tänker skaffa TOP OF THE LINE :djump: :djump:
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: StefanN skrivet 1 oktober 2011 kl. 07:52:57
21hk är det väl i 500an, finns det servo på fler mod. än 420 nuförtiden?
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: kental skrivet 1 november 2011 kl. 11:35:38
Ser i Hondas broshyr 2012 så kommer 500:an med servostyrning -  man blir klart intresserad  :)
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: jaas skrivet 1 november 2011 kl. 12:38:41
Är ju endel prat om hydralpumpar till timmerkranar i andra trådar. Om man köper en honda med hydrostat borde man väll kunna ta ut olja till kranen också?
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: StefanN skrivet 1 november 2011 kl. 12:40:30
Är ju endel prat om hydralpumpar till timmerkranar i andra trådar. Om man köper en honda med hydrostat borde man väll kunna ta ut olja till kranen också?
Tror du pumpen är så överdim. ?
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: jaas skrivet 1 november 2011 kl. 12:56:33
Men du behöver ju inte driva hjulen samtidigt som du kör kranen, och det borde gå åt mera kapacitet för att driva hjulen än att kranen. Man kanske får bygga om med en större tank för oljan, eftersom kranen varierar mycket i hur mycket olja den vill ha, medans hjulen är konstanta.

Någon skrev att 500 var på 21hk och det är ju dubbla mot vad de lösa bensinpumparna brukar vara på, och flödet borde vara högre för att driva hjulen än kranen.
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: StefanN skrivet 1 november 2011 kl. 12:58:39
Men du behöver ju inte driva hjulen samtidigt som du kör kranen, och det borde gå åt mera kapacitet för att driva hjulen än att kranen. Man kanske får bygga om med en större tank för oljan, eftersom kranen varierar mycket i hur mycket olja den vill ha, medans hjulen är konstanta.

Någon skrev att 500 var på 21hk och det är ju dubbla mot vad de lösa bensinpumparna brukar vara på, och flödet borde vara högre för att driva hjulen än kranen.
Sant, men driften av vagnen då?
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: jaas skrivet 1 november 2011 kl. 13:02:04
Hmm ja just ja! Den tänkte jag inte på :-X
Titel: SV: Skogshonda
Skrivet av: Staffan.B skrivet 1 november 2011 kl. 23:57:14
Jag körde TRX 500 i skogen förra vintern & ångrar inte att jag bytte till 850n i år.
Kompisen fick komma me sin 850 å dra ut ur skogen för att Hondan hängde sig bara på snön.
Jag har inga problem me "säckig" fjädring.
Jag flyttar bak vikten så fungkar d bara fint.