ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Skogsper skrivet 30 september 2011 kl. 10:41:51

Titel: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 30 september 2011 kl. 10:41:51
Hejsan, har suttit och dreglat över detta forum i många timmar men nu börjar det dra ihop sig på riktigt så jag registrerade mig.
Ok. Jag har alltid varit sugen på MC men det blir bara inte av att ta kortet, och nu börjar man dessutom närma sig 40- strecket. Men sedan ATVs började gå att köpa vägreggade har jag siktat på en sådan istället, och i vinter smäller det.

Vad jag vill ha av min ATV är: Framförallt asfaltkörning, allt från halvmilspendla på jobbet året runt till långresor (80+ mil). Mycket körning på grusväg, men jag är inte speciellt gasglad. Skogskörning, bana och grustag är inte speciellt intressant, däremot äventyrsstuket, exempelvis ta ett tält och fiskegrejor/gevär och dra ut i vildmarken. Eller glida runt i Norge / wherever.
Jag är dessutom ingen lättviktare, så jag behöver något som inte säckar ihop av mig+packning (men det går ju att skjutsa på dom flesta så...)

De pengar jag tänker lägga ut är 35000-40000 så jag är inne på en beg smc wildcat racing edition alt. widewheel. På denna tänker jag mig bagagerack, extraljus, rullgas, och t.o.m motorvärmare om det går att montera. Dubbdäck för vinterkörning såklart. Jag har läst här att RE är ganska högt drevad, men jag vill förmodligen ha ännu högre för att få lägre varvtal om den orkar med det.

Som ni hör är jag ganska säker på vad jag vill ha, men jag skulle verkligen uppskatta om ni kan komma med tips och funderingar kring mitt kommande köp!

TL;DR Wildcat för allt utom lek.

/Per
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: jonny800 skrivet 30 september 2011 kl. 11:26:57
för allt utom bus... tror yamaha raptor 700 skulle passa dig bättre då... har aldrig kört en smc wildcat men vad jag förståt är den rätt extrem vilket brukar betyda extrema service intervaller vet inte vad 450-500cc hjulingarna har för service intervall men jag körde tidigare en honda crf 450 och den skulle ha ny olja var 5e timme ventiljusteringvar 10-15 timme man märkte när den vart svår startad ;D åter till yaman  den har sjukt lång service intervall stor kubik relativt lite effekt dock ungefär samma som wildcaten... kan ju vara svårare att hitta väg reggad men dom finns

jag sågar inte wildcaten men just det du skrev för allt utom bus

lycka till
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 30 september 2011 kl. 11:45:24
Jag vänder på frågan, vad är det för speciellt med just Vildkatten som fått dig sugen?
Den är knappast extrem, serviceintervallen känner jag inte till i detalj men extrem är den inte.
Raptor 700 är ett bättre val om man del är lite större som person och dels vill åka långt med tanke på varvtal och serviceintervaller.
Du kanske även skall ta en kik på Kawasaki KFX 700, vet inte om de finns i din budget riktigt men där får du tvåcylindrigt med allt vad det innebär, tex mjukare gång osv.
Dock är alla fyrhjulingar rätt dyra i drift, om man tex jämför med en mc.
För 40 000 får du både körkort och en vettig tvåhjulig mc, som med lätthet klarar dina krav på långfärd osv.
...och till under halva driftskostnaden.

Detta med att köra runt med gevär är väl dock lite speciellt, men det känner du säkert till.

Första tanken är dock faktiskt att du borde köpa en maskin som är lite mer avsedd för detta, tex bagagerack osv.
Det GÅR på en Vildkatt, men då hamnar ju tyngdpunken väldigt långt bak, särskilt om man som förare är rätt stabil...
De där quadsen är liksom rätt korta!

Ta och åka och prova en så ser du att det inte är så där enorm plats över för en veckas packning med tält osv.

En mer lämpad maskin för detta är Can-Am Outlander, men de platsar inte i din budget tyvärr...

MEN, man kan ju även lösa problemet genom att köpa en Vildkatt nu, det är ju höstpriser... och kör och prova lite... sen går den ju att sälja på våren om det inte funkade!
...om du faller för den vid provkörningen alltså.
 
(och sen i vinter kan du läsa teori och sen fixar du A-behörigheten innan majs utgång)
 
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: jonny800 skrivet 30 september 2011 kl. 12:51:03
Menar inte att den är mer extrem än vilken vätskekyld 450-500 av valfritt märke
men dom är extrema i den meningen att dom har korta intervaller och kanske inte direkt passar sig för lång körning
ska vi prata extrem så kan vi ju ta en turbomatad 1000cc yakahosu
försökte bara informera om servicen inte så kul att behöva justera ventilerna mitt ute i skogen för att maskinen inte vill starta när man kört 80-100 mil som han ovan beskriver han planerar
men som sagt åk runt och prova olika maskiner och kolla även vad maskinen kräver för service
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 30 september 2011 kl. 12:54:43
Blanda inte in denna motor med crossmaskinernas 450, 525 osv... de har ofta extrema serviceintervall.
Detta är en "svenssonmotor" med normala intervall.

...men jämfört med en mc så är det tätt tätt tätt ändå...
 
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Ejan skrivet 30 september 2011 kl. 12:58:52
Kort svar: jag tycker inte en Wildcat RE låter som maskinen för dig faktiskt,,det låter som nån sort av ATV är ett bättre val än en Quad.


EDIT: Serviceintervallen på Wildcat är 30,100 och 300mil  sen är det 200mil mellan varje service så nån Extrem maskin är den inte
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: jonny800 skrivet 30 september 2011 kl. 13:05:27
Ja då hade jag helt fel där :banghead: det var ju riktigt lång intervall...
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 30 september 2011 kl. 13:13:14
Tack för svaren. Jo, raptorn har jag tittat en hel del på. Det jobbiga med den är att en -06 verkar kosta mer än en ny wildcat.
MC är ju kul (har haft några småhojar i ungdomen)  ;) men just nu är det en fyrhjuling jag är sugen på.
Jag tror (måste dubbelkollas) att man får frakta gevär till jakt precis som om det är en MC. Är den terrängreggad är det strängt förbjudet.

Och det som fick mig intresserad av wildcat är främst att många skriver om den pålitliga motorn. Dessutom finns det gott om breddade (RE) som jag skulle föredra. Att den sedan i mina ögon är den snyggaste quaden överhuvudtaget hjälper ju till även om det inte alls är avgörande. Den verkar dessutom ha en lite lägre, mer avslappnad sittställning än raptorn.

När jag kommer hem från norrbotten om en månad ska jag åka till Tommys motor i borlänge och se lite närmare på den och kanske någon mer modell.

Fler synpunkter tack!
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 30 september 2011 kl. 13:59:57
(http://www.atv.si/photos/albums/userpics/abu-dhabi-desert-challenge-smc-ram-520-02.jpg)

(http://www.atv.si/photos/albums/userpics/abu-dhabi-desert-challenge-smc-ram-520-01.jpg)

(http://www.atv.si/photos/albums/userpics/abu-dhabi-desert-challenge-smc-ram-520-03.jpg)

Duger SMC till att köra öken tävlingar så borde det väl gå att åka en och annan äventyrs resa med den. ()p

RE varianten kanske har lite dålig markfrigång dock.

Tror det är enda alternativet i din prisklass om du inte hittar en Raptor 700 för ett vrakpris.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 30 september 2011 kl. 16:36:23
Nu är det ju iofs RÄTT stor skillnad på en ökentävling och en äventyrsresa.

De maskinerna som används i öknen är troligtvis inte så mycket original, men framför allt åker de ju knappast runt med tält och övrig packning för en vecka.

Men som sagt, köp en och prova, du får kul och du får erfarenhet och en beggad WC som köps på hösten bör man inte förlora något på om man är trött på den till våren...
  ()p
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Pv544 skrivet 30 september 2011 kl. 19:58:54
Ska du åka året runt och lite äventyr så tycker jag helt klart du ska fundera på en 4x4 istället.
Det går ju bra på grusväg, och även när man svänger av vägen så blir det ännu roligare. Finns en klar risk att man hittar på nya roliga äventyr alldeles runt knuten också.

Det är en av dom bästa sakerna med fyrhjuling tycker jag, att man kan utforska mycket kring där man bor.
Åker man mc så blir det ju gärna lite långvändor, nu kan man ha skitroligt och upptäcka saker bara en kvart hemifrån.

På vintern är det ju kalas med 4wd, om du vill iväg och fiska på sjön eller kanske bara ut och finåka lite. En quad är nog också riktigt skoj, men känns mer som en lekmaskin (helst vintertid).

Om du höjer budgeten lite så kanske en Tgb blade kan vara nått.
http://www.blocket.se/dalarna/TGB_450_4x4_Begagnad_36217239.htm?ca=6&w=3

Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 30 september 2011 kl. 23:04:51
Tack för all feedback!
En 4x4... ja, jag vet inte. Kör en del med en lite äldre 350 där vi har stugan, och man blir ju helt matt efter att man brottats med den i ett par kilometer. Känns som att man ska välta i 60 knyck också.  :D
Efter allt det här pratet känns det som att jag måste köpa nånting vadsomhelst nu bums. Dom där ökenbilderna såg sjukt roliga ut.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 30 september 2011 kl. 23:08:20
Om du har en gammal Honda/Yamaha/Suzuki i stugan så ger väl iofs inte det rätt bild av dagens atv:er, för precis som flera här sagt så skulle en ATV passa dina krav betydligt bättre än en liten quad.
Men som jag sagt innan, köp och kör och sälj och byt (om det inte passar)!  :headbang:
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: StefanN skrivet 1 oktober 2011 kl. 15:18:53
Köper du en sådandär liten Quad så måste du fota den när veckopackningen sitter på  :)
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 2 oktober 2011 kl. 00:21:23
Går väl få på en del packning på en quad om man monterar bagagerack på den också.
Har även sett nån quad som hade rack både fram och bak.

Prov körde en Bruteforce för några år sen och det var inget trevligt möte.
Efter det så insåg jag att ATV är inget för mig.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: t1an skrivet 2 oktober 2011 kl. 22:34:52
Går väl få på en del packning på en quad om man monterar bagagerack på den också.
Har även sett nån quad som hade rack både fram och bak.

Prov körde en Bruteforce för några år sen och det var inget trevligt möte.
Efter det så insåg jag att ATV är inget för mig.

Varför gillade du inte Bruteforcen  :hmmm:
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 3 oktober 2011 kl. 09:46:24
Var min första provkörning av en ATV och det var en vinglig och skräckblandad upplevelse.
Provkörningen ägde rum i ett villa område i tokholm och det var väl inte optimalt.
Motorn gick som bara den men det var väghållningen som avskräckte mig.
Och i comb med så mycket motor så blev den fan livsfarlig på vägen.
Så när jag kom hem och drog iväg med Raptorn så känndes allt som vanligt.
Kan dock tänka mig att i rätt miljö skulle Bruteforcen vara riktigt grym.
Men jag skulle pendla till jobbet och bara nöjes åka och då är det quad som gäller för mig i alla fall.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 4 oktober 2011 kl. 14:31:28
Mycket att tänka på blir det! Det dröjer nog ett par månader eller så innan jag köper något, måste försöka att inte stressa.
Klart att jag ska lägga upp bilder i sinom tid. Jag tror faktiskt att jag får med mig det jag behöver för lite camping så länge jag klarar mig utan några ölflak, hehe.

En sak till bara: Det är väl inte så stor tank på wildcat? Hur mycket soppa drar en RE avstrypt om man bara finkör i 100+ på asfalt?
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 4 oktober 2011 kl. 19:28:51
En fyrhjuling är ju inte det minsta aerodynamisk, hjulen är tunga att dra runt och motorn ofta liten så den får slita hårt...
Så "finkörning" i 100+ är det väl inte direkt... då varvar de rätt bra, visst kan man dreva men det krävs ändå ett rätt bra varv annars saknas orken.
Nån exakt siffra kan jag inte ge, det kommer säkert nån annan med den, men skulle gissa på det dubbla mot en mc med typ samma motor och vikt, dvs 0,6-0,7 liter/mil.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Kungtommy skrivet 4 oktober 2011 kl. 19:46:16
Ta en titt på Dinli 450, lika motor som vildkatten, bekvämare körställning och dom går att få till bra pris.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Ejan skrivet 5 oktober 2011 kl. 19:29:33
Skogsper tankvolymen borde ligga på strax under 10liter, Min Wildcat RE drar 0.7  blandad körning med en heldel gasa,,,ligga i 100blås så varvar det som fan och jag tror inte den går under 0.7 då men kan ha fel då jag mestadels kör i 80 om jag ska lägga mil på landsväg.

Kungtommy Det är inte lika motor i Dinli och SMC, 50cc större och en heldel annat som skiljer dom åt.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 5 oktober 2011 kl. 19:41:00
Kungtommy Det är inte lika motor i Dinli och SMC, 50cc större och en heldel annat som skiljer dom åt.

Vad är en hel del?

top, cylle och kolv håller jag med om, men resten vad är det som skiljer?

kan hålla med Kungtommy att det skiljer i sittställnig. utsträckt sittställning på kissen(frammåt lutande sittställning)
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Ejan skrivet 5 oktober 2011 kl. 19:53:32
Onlyhenke Det är väl en heldel om du frågar mig, tidigare inlägg av mig kanske var något dumt formulerat
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 5 oktober 2011 kl. 20:03:06
Ok

Det som är intressant är att det är ett j*kla flöde i dinli toppen som ger den bra med kraft och dessa 50 cc som saknas märks inte mycket.

Har själv testat lite olika fujimotorer och fått jämföra (nu kanske ej dessa var optimalt justerade) och jag tycker min går riktigt bra/bättre i jämförelse.

500:an har däremot lite lite bättre botten vrid
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Kungtommy skrivet 5 oktober 2011 kl. 20:04:15
Ja visst skiljer det 50cc men i grund och botten är det ju samma motor....
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: CALLAHAN skrivet 6 oktober 2011 kl. 01:10:56
Nu får du snart ge dig Henke!
Vi vet att Dinli 450 är världens bästa quad enligt dig. :djump:

Säger som jänkarna "Nothing beats cubic inches"
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 6 oktober 2011 kl. 12:36:28
Nu får du snart ge dig Henke!
Vi vet att Dinli 450 är världens bästa quad enligt dig. :djump:

Säger som jänkarna "Nothing beats cubic inches"

Och vi vet att du hatar dinli och rekommenderar allt annat än dessa, trots att du vet att den duger till det mesta.

Får jag inte skriva vad jag tycker och mina erfarenheter?
Har några års erfarenhet av min och andras fujimotorer.

Ang jag ska ge mig, så har jag gett mig för länge sedan och orkar inte skriva lika mycket som förr om det inte blir ett väldigt vinklat inlägg. (Kanska ska kalla mig för dinlipolisen)
Över huvudtaget så har jag minskat mitt skrivande kraftigt.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Pv544 skrivet 6 oktober 2011 kl. 13:40:12
Vid nyköp så hade jag nog hellre valt en smc om det stod mellan Dinli 450 och smc, mest då för att den är snyggare.
Men vid begagnat så hade jag nog tagit en Dinli istället, finns fler att välja på och man kan nog hitta en fin maskin till bra pris.
Dinlin är ju en rätt populär maskin, och dom felen som brukar bli kan man nog hitta bra information om här på forumet. Finns trådar om de flesta problem och även om en del förbättringar och egna lösningar, det är bra!  ()p

Det är ju alltid en risk med begagnat, men samtidigt kanske man spar in 20-30k jämfört med en ny maskin. Då känns det lite mindre riskfyllt att köpa, för även om man inte skulle trivas med quad så förlorar man nog inga jättesummor på den om man vill sälja senare.

Vill man ha en stor motor så tycker jag man ska kliva upp till 7-750cc direkt, och inte bara välja smc 500an framför Dinli 450. Men det blir ju en annan prisklass då.

Men i TS fall så röstar jag ändå på en 4x4 maskin, så kan han åka bättre och säkrare på vintern också. Plus att man kommer fram på eländigare ställen än med en quad, plus bättre plats för packning fram och bak.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 30 januari 2012 kl. 10:18:55
Efter många turer har jag nu köpt en kissekatt RE, mycket tack vare Hr. Hydros smarta råd att det inte bör vara någon konst att sälja den med minimal förlust om jag saknar fyrhjulsdrift och skogsklättring för mycket.
Återkommer i bildtråden när jag gubbat ner den ordentligt! Tack än en gång för alla tips.
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Hydro skrivet 30 januari 2012 kl. 21:02:55
Grattis till att du äntligen kommit till skott!
...dock skrev jag ju råden om att köpa till höstpris och sälja till vårpris på just hösten... typ september/oktober... men du kanske fick bra januaripris!
Bilder på en Vildkatt dräller det av här på forumet, men bilder på en touringutrustad Vildkatt är det sämre med, så sätt fart!!!

Denna firma har ALLT, visserligen inte anpassat speciellt till SMC och fyrhjulingar, men massvis med prylar passar ändå... tex GPS:fästen, packlådor, mm... jag har handlat en hel del av dem och servicen är outstanding!
http://www.touratech.se/main/ (http://www.touratech.se/main/)

När du sedan menar ge dig iväg på rundor, glöm inte att hålla oss uppdaterade och sen tar du självklart med kameran!!!

Åker du mot Norge så missa inte Preikestolen!
En lagom liten tur på hundra mil enkel resa från Falun...
Jag funderar på att ta den svängen typ 17-20 maj och ha som försäsongstripp!
Dock krävs ju rätt klart väder om det skall ge nåt... så får se...
(http://2.bp.blogspot.com/_xMg1jxBAoZQ/TRQ8uJ1GWsI/AAAAAAAACAI/7cYCKLyPVdc/s1600/preikestolen-pulpits-rock-from-above.jpg)
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: StefanN skrivet 31 januari 2012 kl. 05:35:19
Halvbrant med atv, för inte går man sista biten när man åkt så långt  ;)
Titel: SV: Speciell wildcatspekulant
Skrivet av: Skogsper skrivet 31 januari 2012 kl. 13:27:46
Haha, gudars skymning jag får svindel bara jag ser det. Kanske startar någon 3dagarstur i norge från särna i sommar, men jag håller mig borta från kanterna!

Jo, inte för att det skiljer många tusen men bäst pris sen jag började spana i höstas. Tyvärr är den ganska repig i plasten trots att den knappt gått 100mil, funderar på en lack så den är söt & fin tills asfalten tittar fram. Verkar bökigt att lacka tanken, måste kolla om den är lätt att ta loss. Känner en grym lackerare som vunnit förstapriser med sina corvetter och han trodde han kunde fixa nåt stadigt som inte krackelerar av vibrationerna.

Tusen tack för länken, blir porrsurfning där när jag kommer hem. Men nu måste jag till jobbet om jag villl behålla det!