ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: mittonen skrivet 29 september 2011 kl. 20:12:50
-
hej jag undrar om de finns nån regel eller liknande hur långe de ska ta att få nån del reparerad inom garanti sak.??
lagont skitförbannad över min...
//mitto
-
Mycke text kommer klipp o klistra från konsumentverkets sida:
Konsumentverket säger:
Vad är garanti?
Garanti betyder att säljaren lovar att laga varan om den går sönder inom en viss tid.
Du kan till exempel få en garanti som gäller i ett år.
Säljaren behöver inte lämna garanti.
Om det finns garanti ska du noga läsa vad garantin lovar och hur länge.
Om varan inte följer garantin som lovat har du rätt att be att säljaren
lagar varan,
att du får en annan vara,
att du får ett billigare pris
eller att köpet hävs.
Du kan inte be om allt detta, utan måste välja ett sätt.
Oftast ber man om att laga varan eller att få en ny vara.
Om du vill häva köpet måste det vara ett stort fel på varan.
Du kan även få skadestånd om varans fel har gett dig extra kostnader.
När gäller inte garantin?
Om säljaren vill slippa garantin ska han eller hon kunna visa att:
det har skett en olyckshändelse efter att du fått varan,
att du inte tagit hand om varan på rätt sätt,
att du använt varan på fel sätt
eller att du inte har följt skötselråden eller bruksanvisningen.
Men kom ihåg att Konsumentköplagen alltid gäller.
Den säger att du har rätt att reklamera inom tre år.
Får du en garanti på kortare tid gäller fortfarande tre år för reklamation.
Konsumentköplagen säger:
Garantier eller liknande åtaganden
Garantier eller liknande åtaganden ger dig en särskild fördel genom att säljaren under viss tid åtar sig att svara för varans funktion. Det är emellertid frivilligt för säljaren att lämna en garanti och du har alltid de rättigheter som lagen ger dig (se under föregående
rubrik och ”Dina rättigheter vid fel på varan”).
Varan är felaktig om det under garantitiden uppkommer en försämring som omfattas av garantin. Då har du de rättigheter som gäller vid fel i varan.
Säljaren måste för att bli fri från ansvar för garantin göra sannolikt att försämringen beror på olyckshändelse efter det att du mottagit varan, vanvård, onormalt brukande eller liknande
förhållande, till exempel att du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar.
Bestämmelsen gäller också om annan än säljaren för dennes räkning utställt garantin.
Dina rättigheter vid dröjsmål
Vid dröjsmål har du som köpare följande rättigheter:
l Du kan hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge dig säkerhet för ditt krav på grund av dröjsmålet till exempel för ditt krav på skadestånd.
l Du kan kräva att säljaren fullgör köpet.
l Du kan komma ifrån avtalet genom att häva det, om dröjsmålet är av stor betydelse för dig. Om du har givit säljaren en bestämd, inte orimligt kort, tilläggstid att avlämna varan och säljaren inte håller den tiden får du också häva köpet. Det måste då stå klart när tilläggstiden utgår.
l Du kan kräva ersättning för ekonomisk skada.
Dessa rättigheter kan du inte göra gällande om dröjsmålet
helt beror på dig.
Din rätt till ersättning
Du har rätt till ersättning för de utlägg du haft på grund av reklamationen. Du har också rätt till ersättning för de förluster och mera betydande olägenheter och besvär som beror på fel eller dröjsmål.
Lagen reglerar dock inte ersättning för personskador.
Sådana skador regleras enligt allmänna skadeståndsregler.
För att få ersättning måste du visa att varan är felaktig eller avlämnats för sent och att du verkligen har tillfogats en förlust, om säljaren inte är överens med dig om det.
Säljaren slipper att betala ersättning till dig om han visar
l att det förelåg ett faktiskt hinder utanför hans kontroll att lämna en felfri vara eller lämna varan i tid,
l att han inte rimligtvis kunde ha förväntats räkna med hindret och
l att han rimligtvis inte kunde ha undvikit eller övervunnit följderna.
För att säljaren ska gå fri från ansvar måste alla dessa
krav vara uppfyllda.
Jag vet inte men om en amatör som jag läser regelverket så tycker jag nog att det borde finnas läge för ersättning, men storleken för den är inget jag kan uttala mig om.
-
vart kan man läsa vad brp säger om sina saker har kolla men hittar inget :/
-
Jaa, deras "Legal notice" gjorde ingen glad, handlar om webplatsen.. :/
-
men får väl fråga ÅF men han kommer säga jag vet inte... menmen