ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: strogg666 skrivet 28 september 2011 kl. 23:15:51

Titel: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: strogg666 skrivet 28 september 2011 kl. 23:15:51
Ett problem som förföljt mig ett tag...
Potatisen ville inte lika ofta/länge som jag >:(
En ny bränslepump skulle lösa problemet konstaterade jag efter
många timmars googlande :) Köpte en ny pump på meca (är samma pump som
sitter i nästan alla 90-tals Saab:ar) pumpen var av märket Scantech dvs
exakt samma pump som sitter i potatisen :-\ fick lite dåliga vibbar när jag
såg detta, det skulle ju vara en Walbropump.  
Monterat och klart, cyckeln fungerade bra i ca 6 timmar?!?!? och så dog den igen
och då lät pumpen VÄLDIGT illa...
Nu har jag köpt en begagnad pump på skroten från en Saab som gått 5000mil
och det är en Walbropump som förhoppningsvis är av bättre kvalite.
Pump problemet verkar vara ett vanligt probem (pga strålvärmen från motorn som värmer upp bränslet i tanken  )  om man läser amerikanska forum...
Återkommer med rapport om Potatisen accepterar den "nya" pumpen...
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: StefanN skrivet 29 september 2011 kl. 04:36:49
pumpar brukar inte gilla soppatorks om du råkat ut för det
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: strogg666 skrivet 30 september 2011 kl. 22:24:38
pumpar brukar inte gilla soppatorks om du råkat ut för det
Jag har vetat om problemet och därför alltid sett till att ha gott om
bränsle... är det ingen annan som känner igen problemet??....
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Aries skrivet 8 oktober 2011 kl. 21:10:36
min gjorde likadant av någon anledning, tog död på nya walbro-pumpen efter liknande antal timmmar, fick ny på garanti o den fungerar än, lustigt fenomen  :hmmm:
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: strogg666 skrivet 22 oktober 2011 kl. 15:20:27
min gjorde likadant av någon anledning, tog död på nya walbro-pumpen efter liknande antal timmmar, fick ny på garanti o den fungerar än, lustigt fenomen  :hmmm:
Det var intresant att höra :) är du säker på att den nya pumpen vart en walbro?? står på den...
tänker på att när jag bestälde min första så stod det på odern att det skulle vara en walbopump men det var det inte...
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Aries skrivet 30 oktober 2011 kl. 02:12:40
kollade inte på pumpen, men kartongen va samma iaf. nu tänkte jag inte riva mer i det  ;)
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: strogg666 skrivet 18 november 2011 kl. 22:59:41
Nu efter några timmars körning, typ 10h verkar det som att det skall fungera :)....dock har jag upptäckt ett nytt fenomen :(...ibland startar den trögt... typ, man får dra på starten i 5-6 sec...det hjälper om man ger den lite gas...någon som vart ute för broblemet??
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Aries skrivet 19 november 2011 kl. 19:43:08
har kanske o göra med yttertempen? min är tjurigare på vintern iaf, plus att mitt batteri nog har gjort sitt oxå  :-\
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Jockegubben skrivet 19 november 2011 kl. 19:56:07
Min 500 efi kan vara segstartad ibland, man får nöta en liten stund.
Detta händer kanske en gång på 50 starter. När den väl startar så går den hur bra som helst igen.
Vette fan vad det kan bero på.
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Honda-Robban skrivet 20 november 2011 kl. 09:40:10
Dom kan vara lite sega att starta ibland men har inget bra svar på varför men samma fenomen finns på helt nya maskiner ochså...
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: Tripod skrivet 20 november 2011 kl. 13:21:48
Ett EFI fenomen?  :(
Titel: SV: Sportsman 800-06 dör när den blir varm...
Skrivet av: strogg666 skrivet 26 november 2011 kl. 12:35:00
Ett EFI fenomen?  :(
[/quote
Jag har haft min cyckel sen den vart nästan ny, så jag känner den... den har aldrig dött när
man startar den kall, det gör den nu+ att den är svårstarad varm... ibland skall tilläggas.
Häromsisten  när vi körde mörkerkörning, startade den inte alls efter en paus, efter lite malande på starten
(typ 20 sec) tröt också batteriet...men startade efter att batteriet återhämtat sig efter typ 5 min...
Det känns som att när man blivit av med ett problem så får man två nya...det tar aldrig slut >:(33