ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Evertsson skrivet 28 september 2011 kl. 16:53:03
-
Som rubriken lyder, vad tror ni om det?
Mvh Peter.
-
T ex. Dessa.
http://www.jula.se/svangbara-transporthjul-gummi-plat-80-mm-2-pack-322050
-
Det finns ju en variant där man sätter hjulet lutandes, så att när man backar så snurrar det runt och lyfter plogen. Ser ut som ett stödhjul till släpvagn.
Vill man inte ha den funktionen så vet jag inte varför man skulle hellre vilja ha hjul.
-
Plogen rullar istället för att släpar fram, hörs mindre, slits mindre.
Någon som provat?
-
Plogen rullar istället för att släpar fram, hörs mindre, slits mindre.
Någon som provat?
Meningen med plog är väll att den ska göra rent underlaget alltså ligga mot underlaget? Och man har väll slitstål på plogen för att det ska slita ()p ? Det första jag gjorde med min plog va att ta bort tassarna och hängde på lite vikt så den skrapar ordentligt. ()p
-
Plogen rullar istället för att släpar fram, hörs mindre, slits mindre.
Någon som provat?
Jag har haft samma funderingar.
Blir nog att prova detta i vinter.
-
Släpskor eller hjul behöver du bara om det är okälat grus under snön, eller om du av någon annan anledning vill lämna ett lager snö.Visst hjul låter mindre än släpskor, men det känns som något väldigt onödigt i praktiken.
Mvh Anders
-
Släpskor eller hjul behöver du bara om det är okälat grus under snön, eller om du av någon annan anledning vill lämna ett lager snö.Visst hjul låter mindre än släpskor, men det känns som något väldigt onödigt i praktiken.
Mvh Anders
för min del så hoppas jag det funkar bra pga jag har en bit med snötäckt singel att skotta i vinter.
-
På mark med tjäle eller på asfalt osv används inte några släpskor, de skall användas precis som någon här ovan skrev vid de tillfällen då skäret annars skär ner och förstör underlaget mm.
En lutande infästning av svivlande hjul är däremot precis som Pv544 säger ett smart sätt att få bladet att lyftas per automatik när man backar.
Edit: Det kanske bör tilläggas att jag aldrig kört snö med fyrhjuling, däremot har jag nog lågt räknat typ 1000 timmar bakom mig inom snöröjning, fast då med andra fordon, mestadels traktor på fem ton. Principen borde dock vara densamma... mitt snöblad väger strax under ett ton, men där är släpskorna upphissade större delen av tiden.
-
Jag kör alltid med släpskor, så kan man ställa upp bladet en cm, marken är ju aldrig helt plan och jag vill inte slita ner stålet genom att karva asfalt varenda gång jag plogar.
Jag körde med hjul på ett av mina tidigare blad och det funkade bra, men när det var kramsnö så frös svängfunktionen på hjulen ibland..
-
Tack för alla snabba svar!
Låter som det får bli både skor och hjul, så man kan byta och testa.
Jag håller på för fullt med mitt snöblad och hoppas på en vit vinter!!
-
Tack för alla snabba svar!
Låter som det får bli både skor och hjul, så man kan byta och testa.
Jag håller på för fullt med mitt snöblad och hoppas på en vit vinter!!
Riktig gammal tråd men jag öppnar den igen :)
Hur gick det för dig?
Jag är riktigt trött på att byta släpskor hela tiden pga dom slits ned så hjul hade varit grymt.