ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kazuma/Viarelli/Titan => Ämnet startat av: Matsw skrivet 28 september 2011 kl. 16:15:35
-
Hej.
Nybliven ägare till en Jagga. Är min första stora fyrhjuling. Skall användas till
Plogning och lek i skogen och som dragfordon på dragrace tävlingar.
Har dock ett problem. Den knackar som bara den. Är inte bortkommen
med motorer då jag har byggt några mc dragrace motorer och jobbat lite som mek.
Detta är dock min första stånka och tillika Kines. Tänkte mest höra
om någon annan haft detta missljud och kan tala om vade det är.
Skulle vara skönt att slippa riva hela motorn.
Ventilerna är kollade kamkedjan är kollad och spänd. Ljudet kommer bara när
den är varm så kolvlnack tror jag inte på. Låter mer när man släpper gasen. Tystnar på högre varv...Kolvbultsknack? Lager? Eller vad tror ni? Är det kedjedriven balansaxel på dessa motorer?
Tack..
Mvh
Mats
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=h39rkkeoxPE[/youtube]
-
Hej hur har du ställt ventilerna det kan vara lite känsligt, enligt förståsigpåare så blir dom svårstartad (svårt för startmotorn att dra runt) om dom står fel.
Det är någon slags auto pys mekanik, kan säkert låta om den ligger fel.
Det låter inte så bra på filmen, ett tips motorn i Kazuman är känslig för höga varv, min har i alla fall gått 250 mil mest i skogen på lågen och låter än så länge bra.
Har även fått ventilspelinformation som ja läste tidigare ngnstans, den ska vara:
avgas......0,08-0.10 absolut inget mera än 0,10!
insug......0,10, kan vara lite mer.
Han tipsade även om att man ska använda 0/40w olja till motor osv, så gör dom i USA iaf för att oljan ska smörja allt kring kammen vid -10 grader celcius!
Trånga olje kanaler. Kör med 5/40 själv.
-
Hej.
Tack för svaret.
Ventilerna är ställda 0,10 in och avg. Det verkar som de har kopierat Polaris (ö)kända dekompressions system. Kulan verkar ligga 0.6 mm utanpå kamhälen så större spel än så o man får bekymmer.:) min är väldigt lättstartad och går mycket bra. Har plockat bort strypning och moddad emulitionsrör och nålprofil. Ger nästan 95 på glädjemätaren, men har inte vågat testa mer än en gång, så det får man ta med en nypa salt.:)
Jag kör på spectro 0w40, men har ingen aning vad tidigare ägare kört på.
Den har gått 95 mil så slut borde den inte vara. Tycker det lilla jag sett i motorn att det verkar vara en mycket bra motor. Det är väl tyvärr bara att riva ner och kolla vad det är som är fel. Hade bara en liten förhoppning om att någon haft samma ljud och tipsat om vilket enkelt strunt fel det var så jag slapp riva ner den i bitar..:)
Mvh
Mats
-
Ursäkta sena svaret, jag har haft samma läte i min maskin ett tag. Vet inte vad det är, o har inte försökt kolla upp vad det är!
Säg gärna till om du får reda på vad det är! :)
-
Hej Hej.
Jo jag kan tala om vad det var.
Kolvbult,,,eller iaf halva..=)
Det var lilländan på vevstaken som glappat upp sig på höger sida!??!
Vänster sida var rund o fin..0,04 i spel men höger sida var oval med 0,17 mm i spel. Det resullterade i att kolven vicka och och orsaka det något udda knacket. Vad jag kan se så verkar motorn i övrigt vara en mycket bra kopia. Faktiskt riktigt imponerad av bearbetning och gjutning av detaljerna. Största problemet verkar vara ihopmonteringen av motorn. Tror att kineserna haft lite brådis när de skruva ihop dom.
Bla; Vipparmsaxeln satt löst och 2 av 3skruvar till kamdrevet var ej dragna. Inga jätte saker men de bidrog nog till oväsendet i motorn.
Åter till problemet. Vevstaken är lagrad i lilländan stål mot stål och med ganska undermåliga smörjhål. Verkar vara den största svagheten på denna motor. Blir att fixa till smörjningen till kolvbulten.
I övrigt så är cyl och kolv i (nästan) japansk kvalitet, bra passform och spel. Mao en bra motor som kräver lite översyn för att bli helt 100. mvh
-
Ursäkta jag glömde.
En detalj som är viktig. Våldför er inte med växelspaken. Skiftgaffeln är dimesionerad för en 50 kubíkare... det var i klenaste laget, så var försiktiga om växlarna kärvar. Trumman är ganska grovt bearbetad så det är nog anledningen till att växlarna kan fastna ibland. En dremmel löster det problemet..=)
Och i övrigt,, stor tung kolv med tight kolvspel kräver varmkörning.
Tänk på det ochjag tror motorn kommer hålla hur bra som helst.
Visst,, river ni motorn av nån anledning så passa på att "notcha" smörjhålen till kolvbulten. Det skadar inte att göra dessa lite större heller.
mvh
-
Jag har samma ljud på min Titan 520 även min jobbarkompis..
Bytte du kolv och bult då eller? vad fick du betala?
Får se om jag får en ny på garanti eller om han är snål återförsäljaren
Mvh:Micke
-
Tjenare.
Det som var felet var att lilländan i vevstaken glappat upp sig på en sida,, mycket märkligt fel som troligtvis beror på krokig vevstake.
Tyvärr så var jag tvungen att byta hela vevaxeln. För det arbetet måste motorn klyvas, köpa nya lager till vevaxeln. Drevet till balansaxeln måste pressas om, för den medföljer inte på nya vevaxeln. Har du samma fel på din så bör man byta kolven med, för den har åxå vickat i cylindern så den är åxå kass.
Delarna är rätt billiga, ca 2000 för allt. Men jobbet är bökigt.
Helt klart ett garantifel om du frågar mig.
mvh
Mats
-
Kolla noga i motorerna för dom äldre fattas det en oljekanal ett polaris fel.
Polaris har samma utförande på vevstake. Men kom på att lägga till en oljekanal
som sprutar på vevaxeln.
-
Kolla noga i motorerna för dom äldre fattas det en oljekanal ett polaris fel.
Polaris har samma utförande på vevstake. Men kom på att lägga till en oljekanal
som sprutar på vevaxeln.
Du verkar ha bra koll på Kazuma, det är inte så att du jobbar med sådana?
Vore skoj med en till handlare här på forumet, varit väldigt tyst kring Kazuma och dess kusiner.
-
Du verkar ha bra koll på Kazuma, det är inte så att du jobbar med sådana?
Vore skoj med en till handlare här på forumet, varit väldigt tyst kring Kazuma och dess kusiner.
Ja ! Hasse Hansson, upplys oss :)
Finns många med oerhörd kunskap på detta forum,
men det finns plats för fler ()p
-
Har en sådan gammal jaguar och haft den i delar och ändrat.
Nu bygger jag om motorn så det blir lite mer knuff.
Fick tag i cylinder med stål foder i stället för bara alu.
Fått i tag andra kamaxlar till den så får man se.
Kazuma är en billig och bra maskin.
Man undrar när man betalar mer för samma sak?
Köper viarelli 550, titan 520 som är samma men dyrare.
Meka får man göra med alla maskiner.
Det värsta är att dom som säljer dessa två sist nämda maskinerna vet inte så mycke om maskinerna?
Jag ringde till en kille (Henrik) som jobbade på ett företag som jag hitta på nätet. www.4wmoto.se (http://www.4wmoto.se).
Han kan kazuma om man vill ha hjälp.
Tror att han jobbar på 4w4u sweden i dag.