ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: svahnström skrivet 24 september 2011 kl. 20:25:20

Titel: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: svahnström skrivet 24 september 2011 kl. 20:25:20
Hej, undrar bara om det går bra att köra med 27" däck utan att höja/modda sin KQ 750. Suzuki säljer ju ett paket med 27" som standard så tycker det borde gå. Står i valet eller kvalet om det blir 26" eller 27". Men vissa 26 är ju stora som 27 så kan ju vara bra att veta. Mvh Victor
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: storsveden skrivet 24 september 2011 kl. 20:39:49
Skulle satsa på 27 or
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: negertwin skrivet 25 september 2011 kl. 10:46:53
ja har 27" på min o det funkar utmärkt ()p
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Svezon™ skrivet 25 september 2011 kl. 14:16:18
27:or inget problem. Vet flera som åker med Itp Mud Light 28 och det tar inte i någonstans.
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: svahnström skrivet 26 september 2011 kl. 20:39:32
Okej, men går det använda orginalfälgar eller måste jag byta till andra som breddar mer utåt? Så det går helt fritt vid fullt styrutslag. Vill inte montera breda spacers så det blir onödigt brett.
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: extruder skrivet 27 september 2011 kl. 13:34:48
Mina Wanda mudcat 27" tog i fotstegsinfästningen men bara vid kraftig acceleration eller lite högre farter. Förmodligen så kastades väl gummit utåt av centrifugalkraften. Jag sågade av hörnen på fotstegsinfästningen så var problemet ur världen.

//Extruder
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Vikarn skrivet 27 september 2011 kl. 20:58:00
Jag har Bronco 12" fälgar med Maxxis BigHorn 27x9 fram, 27x12 bak å d funkar utan problem..... :headbang:


//Vikarn
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: svahnström skrivet 27 september 2011 kl. 22:10:48
Blir nog en uppsättning GBC Gator 27". Rejält mudmönster men goda landsvägsegenskaper (kör knappt nåt på vägen).
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Wideqvist skrivet 5 oktober 2011 kl. 19:30:05
Har du fått på dina däck och tar det emot nånstans?

Funderar på samma däck till min..
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: svahnström skrivet 6 oktober 2011 kl. 21:13:24
Nej, det kan nog dröja ett tag innan jag handlar däck. Blir ett snöblad först och främst.
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: skinnpaj skrivet 6 november 2011 kl. 22:57:49
Sticker in med en liten undran...
Behöver man ett variatorkit om man monterar 27:or?
Tänkte på kopplings-slir....
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Svezon™ skrivet 8 november 2011 kl. 19:33:18
Sticker in med en liten undran...
Behöver man ett variatorkit om man monterar 27:or?
Tänkte på kopplings-slir....
Nej det behövs inte då remmen alltid ligger spänd pga av slir kopplingen.
Däremot kan jag rekommendera att shimsa om primär variatorn så den växlas ner lite. Man tappar lite i toppfart men krypkörningen blir mycket bättre. Jag har shimsat två mm vilket är max.

Kolla den här tråden om du är intresserad. Hur man gör framgår av länken.

http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=36302.msg319162#msg319162
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: extruder skrivet 12 november 2011 kl. 16:34:51
Jag shimsade ut min variator 2mm och det gjorde faktiskt skillnad för krypkörningen, fast det blir inte samma drag i maskinen som när man körde på originalsulorna,men det spelar mig inte så stor roll.

//Extruder
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: rmkungen skrivet 1 december 2011 kl. 20:20:19
skit i schimsningen och köp ett riktigt variatorkit, den skillnaden e som natt och dag ! jag hade schims men enligt mig e de bara skit så de gick bort
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Svezon™ skrivet 2 december 2011 kl. 13:26:13
skit i schimsningen och köp ett riktigt variatorkit, den skillnaden e som natt och dag ! jag hade schims men enligt mig e de bara skit så de gick bort

Varför tyckte du det var skit?
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: rmkungen skrivet 2 december 2011 kl. 18:07:31
för att de enda som hände va att jag fick lite högre tillslag i och med att skivorna hamnade lite mer ifrån varandra min rem hamnade inte längre ner än innan,,, och de lilla ni påstår att de ska göra på utväxlingen handlar ju enbart dom absolut första varven, inget slår ett riktigt variatorkitt, att bara schimsa är onödigt slöseri med skruvning, då kan man lika gärna göra de riktigt på en gång, vikterna kostar ca 60kr st och en lite hårdare sekundärfjäder går på ca 300, att kombinera 64grams vikter och 62grams gjorde en fruktansvärt skillnad på min, drar fullt vedlass på låga varv i elendig terräng hur bra som hellst jämfört med innan,  :headbang:
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: Svezon™ skrivet 4 december 2011 kl. 17:51:29
för att de enda som hände va att jag fick lite högre tillslag i och med att skivorna hamnade lite mer ifrån varandra min rem hamnade inte längre ner än innan,,, och de lilla ni påstår att de ska göra på utväxlingen handlar ju enbart dom absolut första varven, inget slår ett riktigt variatorkitt, att bara schimsa är onödigt slöseri med skruvning, då kan man lika gärna göra de riktigt på en gång, vikterna kostar ca 60kr st och en lite hårdare sekundärfjäder går på ca 300, att kombinera 64grams vikter och 62grams gjorde en fruktansvärt skillnad på min, drar fullt vedlass på låga varv i elendig terräng hur bra som hellst jämfört med innan,  :headbang:

Efter jag shimsade min så kröp remmen längre ner på primärvariatorn, vilket gjorde att utväxlingen sjönk så att jag kan köra i 2-3 km/h med utan att den den ligger på slirkoppling och drar. Högre tillslagsvarv är inget jag har märkt iaf. Hade en Arctic förut och nu är KQ nästan lika lågt växlad som den var.   
Titel: SV: 27" på org KQ 750 -10
Skrivet av: rmkungen skrivet 4 december 2011 kl. 23:43:40
bra att de funkar, jag drar mycke med min och lättare vikter och hårdare fjäder gjorde min mycke starkare, så frågan är ju då om man e ute efter att kunna köra i 2-3 km/h eller om man vill ha en stark maskin som orkar dra när de krävs, för de måste du ju hålla med om att när du kommer över 3km/h så har du förbrukat nyttan med schimset, vill man ha bättre drag i maskin i hela registret så finns de bara en sak som hjälper,