ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: Sper skrivet 23 september 2011 kl. 15:47:13
-
Undra vad de kan bero på att maskinen goes 520 blurra när man backar. Vid motstånd så blurra den oxå och hjulspinn uppstår inte vid mycke gas.
-
Hej, va menar du med blurra, är det backspärren du menar? testa och lägg i 4x4lågen och spärra framaxeln och håll inne övre knappen på vänster handtag. slutar det då så är det backspärren du vill ha bort ()p
Det kan du söka om på forumet hur den ska kopplas bort
-
Hej, va menar du med blurra, är det backspärren du menar? testa och lägg i 4x4lågen och spärra framaxeln och håll inne övre knappen på vänster handtag. slutar det då så är det backspärren du vill ha bort ()p
Det kan du söka om på forumet hur den ska kopplas bort
Aha backspärren..... Höll ju knappt på å komma loss i leran för den höll på sådär.
Måste jag fixa
-
Backspärr vad är det? är det funktionen att man måste hålla på bromsen för att få in back och P-läge?
Vad är för och nackdelarna med att avlägsna denna spärr? och hur gör man?
-
Backspärr är fel ord.
Det är en varvtalsbegränsning som finns när backväxeln är ilagd, så att man bara kan köra typ gångfart bakåt.
I vissa fall krävs det dock effekt och varv även bakåt, tex om man kört fast i lera och behöver rensa däcken, då finns ofta en knapp som heter "override" som man kan trycka in och då kopplas varvtalsbegränsningen bort.
-
Backspärr är fel ord.
Det är en varvtalsbegränsning som finns när backväxeln är ilagd, så att man bara kan köra typ gångfart bakåt.
I vissa fall krävs det dock effekt och varv även bakåt, tex om man kört fast i lera och behöver rensa däcken, då finns ofta en knapp som heter "override" som man kan trycka in och då kopplas varvtalsbegränsningen bort.
Jag undra vad demsäger om garantin om man plocka bort den. Jag måste lägga i diff för att varvtalet ska öka. I lera kommer man ingenstans när den spärren går i......
Men måste vara bättre för maskinen att kunna komma loss utan att behöva lägga i diff varje gång man ska backa. Den gör likadant på plan yta och en sten eller stubbe är bakom.....
Jag har inte gett mig på de än för hitta ingen bild på vilken kabel de är. Sidan på trech fattas bild
-
Detta var något nytt... och märkligt...
Sorry om jag kom med osanningar, men på alla andra hjulingar brukar det bara vara en knapp man håller in och på så vis förbikopplas varvstoppet.
Detta med diffspärr mm känns både invecklat och korkat.
-
jag kan backa i 50km/h utan att hålla inne några knappar, helt livsfarligt ju! :D
-
Går din maskin fortare bakåt än framåt??? :o
:djump:
-
Går din maskin fortare bakåt än framåt??? :o
:djump:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:,tänk på att det kanske funkar som på potatisar, trycker man inte in overideknappen funkar inte heller 4/wd Ps, undrar om Oskar :cry: eller :lol: nu ()p
-
Går din maskin fortare bakåt än framåt??? :o
:djump:
;D
-
Detta var något nytt... och märkligt...
Sorry om jag kom med osanningar, men på alla andra hjulingar brukar det bara vara en knapp man håller in och på så vis förbikopplas varvstoppet.
Detta med diffspärr mm känns både invecklat och korkat.
Ja jag har en sån overide funktion men gör ingen skillnad vid bakning med diff och utan diff. Tro bara den gör att man kan köra snabbare framåt? 30kmh +
Jag va ute nu ikväll och backa på grus med en slänt, inte brant alls direkt. Jag kommer inte upp, måste diffa för att kunna komma upp. Diffa ska man väl bara göra i nödläge. Inte för att backa
-
Diffspärren är inget du ska ta till bara vid ett nödläge.Du ska lägga i spärren i god tid INNAN du hamnar i "NÖDLÄGE".Alltså, ska du köra under förhållanden där tvåhjulsdriften eller (fyrhjulsdriften utan diffspärren ilagd) inte kan ta dig fram, då ska du spärra diffen.Diffspärren är ett HJÄLPMEDEL! som behövs under besvärliga körförhållanden framförallt i terräng. ()p
Mvh Anders
-
Detta var något nytt... och märkligt...
Sorry om jag kom med osanningar, men på alla andra hjulingar brukar det bara vara en knapp man håller in och på så vis förbikopplas varvstoppet.
Detta med diffspärr mm känns både invecklat och korkat.
Ja jag har en sån overide funktion men gör ingen skillnad vid bakning med diff och utan diff. Tro bara den gör att man kan köra snabbare framåt? 30kmh + Jo ska du "baka" i grus med en "slänt" på :lol: :lol: :whip: sorry kunde inte låta bli :headbang:behövs det diffspärras i bland och 4 WD vara inkopplat ()p
Jag va ute nu ikväll och backa på grus med en slänt, inte brant alls direkt. Jag kommer inte upp, måste diffa för att kunna komma upp. Diffa ska man väl bara göra i nödläge. Inte för att backa
-
Jag hittar ingen override-knapp på min goes 2011, det finns däremot en knapp som jag inte riktigt vet vad den skall användas till, den sitter på vänster hantag ovh har två lägen ett "ute" och ett "inne", i det yttre läget fungerar maskinen och i det innre läget dör den omedelbart.
Skall det vara så? Om jag vill stänga av så gör jag ju det på nyckeln.
-
Det är samma funktionsknapp som på min potatis, där kan man snabbt stänga av maskinen vid ett nödläge, det går snabbare än att vrida om nyckeln ()p
-
Men var är då override-knappen?????
-
Om den finns borde den sitta på vänster handtag och vara gul :rtfm: :rtfm: ()p
-
Men var är då override-knappen?????
på en CF X5 som ju är kusin med en Goes, så sitter knappen på framsidan av vänster handtag och den är märkt med en varningstriangel
-
Går din maskin fortare bakåt än framåt??? :o
:djump:
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:,tänk på att det kanske funkar som på potatisar, trycker man inte in overideknappen funkar inte heller 4/wd Ps, undrar om Oskar :cry: eller :lol: nu ()p
hydro trodde han va lustig nu.. ja i början när jag hade maskinen så gick den fortare bakåt än framåt, och för att komma fram i tid så brukade jag använda backen och sätta mig bakochfram på dynan, men nu slipper jag ju att sitta så obekvänt och köra, för jag hittade ju en växel som kallas för "H" den växeln borde ju heta "V" som i Väg, och den jag tidigare körde framåt med borde ju hetat "T" som terräng. men den helle ju "L" vilket jag trodde betydde Laban :whip:
-
Diffspärren är inget du ska ta till bara vid ett nödläge.Du ska lägga i spärren i god tid INNAN du hamnar i "NÖDLÄGE".Alltså, ska du köra under förhållanden där tvåhjulsdriften eller (fyrhjulsdriften utan diffspärren ilagd) inte kan ta dig fram, då ska du spärra diffen.Diffspärren är ett HJÄLPMEDEL! som behövs under besvärliga körförhållanden framförallt i terräng. ()p
Mvh Anders
tyvärr har jag sett på diverse terrängträffar att folk inte riktigt vet hur deras maskiner funkar, och när de olika funktionerna ska användas, t.ex. så kör många omkring i terrängen med 2wd tills dom kör fast, det är dumt dels för att man har ju svårare att komma loss, dels så riskerar man att sabba kuggarna till inkopplingsmekanismen om man inte säkerställer att grejerna gått ordentligt i ingrepp innan man gasar. diffspärr är många dåliga på att hantera också, kör fast, trycker på knappen och gasar.. jippie vad det razzlar i grejerna, även om man redan sitter fast och inte kan vrida styret fram och åter när man spärrat diffen så går det ju att trycka på knappen och göra ett väldigt försiktigt gasande så det blir lite spänn i drivlinan och sen släppa gasen igen så man åker tillbaka nån centimeter, då har man säkerställt att diffen är spärrad riktigt. sen använder jag ju inte spärren mer än jag måste för jag är inte som hulken i armarna heller...
-
Jo precis! många haverier beror säkerligen på rena handhavandefel, använd vinschen mer, kör jag fast i skogen blir det vinschning direkt.Inget jävla: ryck o slit, hit o dit :djump: :lol: :lol:.Ha, ha, ha en sån skald jag blev :lol: :lol:
-
Men var är då override-knappen?????
på en CF X5 som ju är kusin med en Goes, så sitter knappen på framsidan av vänster handtag och den är märkt med en varningstriangel
Japp nu hittade jag den, exakt som du sa på framsidan av vänster, jag trodde att det var ljustutan.........