ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: anersimyra skrivet 20 september 2011 kl. 19:56:59
-
Hej alla ägare till potatis 800 efi.Jag arbetar i skogen med potäten.Det blir en hel del start och stopp mellan väldigt korta körsträckor.Maskinen hinner aldrig kallna mellan vändorna och det blir bara tomgångskörning vid vinschning.Nu har den för andra gången vägrat starta p.g.a igensotade stift :dntknow:Maskinen startar lätt, går bra och drar inte onormalt med soppa när den väl går.Kan originalstiften vara för kalla för min "fjuttkörning"?.Lite märkligt är att, maskinen kan gå hur bra som helst.När jag sen ska starta händer absolut ingenting, inte minsta tendens att tända :hmmm:.Någon mer som känner igen problemet? :dntknow:Sen tändning? hur kollar man det, fet blandning :dntknow:Ingen motorvarning lyser, all service gjord, meckarna kliar sina skallar :dntknow:
Ps, luftfiltret är rent som en ängels röv :help:
Mvh Anders
-
Sotiga stift tyder på att bränsleluftblandningen inte är optimal.
Om man får problem-spekulera lite beträffande EFI som betyder elektronisk bränsleinsprutning, som med en massa givare levererar indata till en box med ett styrprogram. Om givarna inte fungerar eller bara ibland, kan styrprogrammet leverera felaktiga styrvärden.
Om systemet därmot fungerar, torde inte tomgångskörningarna orsaka de sotiga stiftena. Finns det inget diagnosuttag på ATVn, som kan ge status på EFI-burken? Fast det borde meckarna dina känna till förstås.
-
Bara leka av dig innan varje dags avslut så du bränner bort sotet ()p
-
Någon diagnos har dom inte gjort då ingen varning finns :dntknow: Tyvärr verkar många av dagens mekaniker förlita sig på "diagnosmaskinen" i hög grad.Jag kontaktade en bekant som vid 85 års ålder fortfarande dagligen driver sitt företag (Westside Motor, Bill Lindfors) Han var rätt övertygad om att originalstiftet är för kallt för mitt körsätt, d.v.s. Massor med start och stopp och däremellan väldigt korta körsträckor från averkningsplats till upplag (ca 100 meter fram och åter).Visserligen tycker jag att hjulingen skulle klara det utan problem, det är ju en modern motor förfan? Vid för sen tändning borde potäten rycka när man axar har jag läst :rtfm:Nåväl , dom 55 återstående timmarna till service ska jag inte stänga av maskinen, den får puttra på tomgång under dagen.Sen får vi se hur det går, som min körlärare i skotarkörning sa och pekade på surhålet.Bärgning av skotare med vinsch var det bästa han visste :lol: :lol: :lol:
Ps, undrar om snuten "godkänner, avsotning av stift" om jag kommer susande i 90 med timmervagn på en park/cykelväg :whip: :headbang:
-
Mitt tips är en powercommander med bredlamdba.... då ska du få se att den blir optimerad i soppan....
Sotit stift är till största del för mycket bränsle...
Sugen på en sån till min 850xp... har dock inga problem med min men blir lite mer mos :D
-
Hej Robbo.
Det är ett avgassystem, eller? S.k. effektsystem jag sett innehåller en elektronikdosa där man under gång ska "optimera" systemet :dntknow:Nej detta är inget för mig, jag funderar starkt på att byta hjuling till en Arctic med Lombardinidiesel.
Ps, nu blir Oskar P glad :lol: :lol: :lol: :lol:
-
Nja det är en liten elektrisk box som justerar bränslet mer optimerat än vad polaris själva vill....
INGA kommentarer om att du ska byta till artic ':)
-
aha, samma som får min fiat strada att gå som ett skållat ollon :whip: :headbang: :headbang: :djump:
-
aha, samma som får min fiat strada att gå som ett skållat ollon :whip: :headbang: :headbang: :djump:
Absolut inte.... men det blir lite skillnad samt att gången blir bättre... går renare och mer crispt...
Och ska man byta ut lita andra grejer som tex avgasysstem,luftfilter, fila toppen, annan kam, högkomp kolv osv så är det ett måste
-
Ha, ha, nej klart att det inte går med "ferritan" till stradan :lol: :lol:.Ja framtiden får visa varför potäten sotar ihop ()p
Mvh Anders
-
()p
-
En lösning på det här kan vara att förhöja tomgången under vinschning. Kanske tillverka en handgas, det laddar ju också batteriet bättre.
-
Enligt Potätimportören kan det vara en sensor som spökar (det ska visst finnas en väldigt känslig sådan på 800:an) Men jag ska köra 50 timmar till :djump: sen får vi se hur det ser ut vid 300 timmarsservicen :dntknow: