ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => TGB => Ämnet startat av: markuse1 skrivet 18 september 2011 kl. 23:13:35
-
Gled in på TGBs hemsida och såg att de nu "skickar med" plogpaket. De har dock höjt priset med 5000kr. Sitter och sparar, hade räknat med 74990kr, inte 79900kr. Hursom;
vad skiljer sig på den NYA bladen? Är det bara plogpaketet?
Hur är det med hasplåt, fortfarande tillbehör?
Är Warn paketet värt 5000kr extra? Har ändå planer på sikt att köpa plog så det gör inget, tar bara längre tid att få själva maskinen..
Vad står IRS för?
Fördel/nackdel med att de bytt ut förgasare mot EFI (insprutning)?
EDIT; Nähä.. nu var den gamla sidan tillbaka..
-
IRS är delad bakaxel.
Insprutning är bra, borde ge bättre gång och minskad bränsleförbrukning. Förutsatt att det funkar som det ska.
Dom har väl bytt importör också va? Tycker man har läst om några som fått vänta länge på delar.
När en maskin inreggas så får den ju den årsmodellen, även om den är tillverkad tidigare. Kan vara värt att kolla upp reg nr om man ska handla. Så man får en maskin som är gjord när man tror.
Och nu när det kommer nya modeller med insprutning, då borde ju förgasarmaskinerna gå ner i pris tycker man.
-
prisvärdaste tgb:n är då nya 500:an med plogpaket, visst det är inte insprutning på den men den är ju 15tusen billigare och har endast ca 30cc mindre motor..
jag har ju den som heter 450 men den har ju bara 403cc motor men den är helt överlägsen våran gamla linhai som vi hade förut, men jag ångrar mig lite, skulle satsat på 500:an istället det är nog den prisvärdaste tgb:n skulle jag tro
mvh markus
-
Har själv en 550 den ingick allt på när jag köpte den, hade gått 51 mil när jag köpte den. Gav 55 och fick med plogblad till den på köpet. Samt att det ingår ju winsh som standard på den samt dragkrok.
Köper du en utan så kan du ju börja räkna på vad allt kostar xtra för att sätta dit. Så enligt mig så är 550 riktigt prisvärd samt riktigt bra kvalitet på den.
-
Enl TGB Sverige är det 5 hk mindre och 59 kg mer vikt än förgasarmodellen.
Kan det stämma??
-
Har kollat lite. En 500 IRS kostar 64995 inkl plogpaket. Det som skiljer 550SE EFI och 500 IRS är motor, däck/fälgar, annan kubik och olika bränslesystem.
Om jag kompletterar en 500 IRS med vad jag vill ha så går det på 71185kr (frambumper, bakbumper, hasplåt och 2st a-armsskydd).
En 550SE inkl plogpaket med det jag vill ha går på 84189kr (hasplåt och 2st a-armsskydd). Alltså 13000kr billigare att köpa modellen som är mindre.
Eftersom 500 IRS har mindre däck, är det lägre frigång? Att det är förgasare på 500 IRS gör mig inget alls, tvärtom..
Noterade nu att 550SE har "ett tredje helljus", vilket 500 IRS inte har. Vart sitter det? Är det en helljus funktions om sitter i "styrlampan"?
PelleE, 56kg låter mycket! Men tänk på att frambumper, bakbumper, lastgaller fram och bak inte ingår i 500IRs, det är några kilon det.
EDIT: PelleE, kanske blandade ihop 500IRs med nya och gamla 550SE.
EDIT 2: I 500 IRS "presentationstext" står det att "Standart är vinsch, drag, lasträcken bak, kofångare fram...." I listan ingår inte kofångaren fram..
-
Noterade nu att 550SE har "ett tredje helljus", vilket 500 IRS inte har. Vart sitter det? Är det en helljus funktions om sitter i "styrlampan"?
Ja!
-
Dom har väl bytt importör också va? Tycker man har läst om några som fått vänta länge på delar.
Jo jag fick vänta nästan 3 veckor innan mina drivaxlar kom hem, pga byte av generalagent(danmark),
iallafall skyllde min lokala handlare på det
-
Markuse1:Nädå..balandade inte ihop dom.Jämförde Blade 550 SE EFI och Blade 550 SE och det enda som jag såg skiljde var insprutning mot förgasare samt hk och vikt.Mer vrid i insprutaren dock!
-
Markuse1:Nädå..balandade inte ihop dom.Jämförde Blade 550 SE EFI och Blade 550 SE och det enda som jag såg skiljde var insprutning mot förgasare samt hk och vikt.Mer vrid i insprutaren dock!
Det var jag som blandade ihop alla modellerna ;)
-
Hörde av Tommys motor att det var mer ork och jämnare gång i EFI...vilket det rimligen borde vara.. samt att det ska vara 35 Kw = 47.6 hk. ()p
Stod alltså fel på TGB Sverige.
Har varit inne på en J-max ända tills nu när den här blev intressant.Nån som testat den ännu??
-
Hörde av Tommys motor att det var mer ork och jämnare gång i EFI...vilket det rimligen borde vara.. samt att det ska vara 35 Kw = 47.6 hk. ()p
Stod alltså fel på TGB Sverige.
Har varit inne på en J-max ända tills nu när den här blev intressant.Nån som testat den ännu??
då e de ju samma effekt som ja har i min grizzly...
-
då e de ju samma effekt som ja har i min grizzly...
[/quote]
OK,verkar lovande.Får svänga förbi Tommy och ta en titt på en när det passar med tiden.