ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Rickard J skrivet 18 september 2011 kl. 12:12:05
-
Nån som vet om man kan ha olika storlekar på däcken fram å bak, eller knäcker man drivaxlar å diffarna då iom. att dom har olika rullomkrets?
Nån som prövat?
-
klart att du inte kan ha det, det kommer bryta redigt i grejerna med 4wd inkopplad på hårdare underlag..
i lera är det dock en fördel om framhjulen snurrar lite snabbare (större hjul) än bak, tror att på en del traktorer går framhjulen en procent fortare än bak för att få bra styrförmåga, men inget som funkar på hårda underlag såklart.
-
klart att du inte kan ha det, det kommer bryta redigt i grejerna med 4wd inkopplad på hårdare underlag..
i lera är det dock en fördel om framhjulen snurrar lite snabbare (större hjul) än bak, tror att på en del traktorer går framhjulen en procent fortare än bak för att få bra styrförmåga, men inget som funkar på hårda underlag såklart.
Misstänkte det... Anledningen att jag undrade e att en kompis har en Honda 680 trx och kör 27" fram å 28" bak å har gjort det i snart ett år, å inget har gått sönder, än... Men vet inte om deras 4 hjulsdrift fungerar annorlunda än våra maskiner. Men som sagt, jag misstänkte att det inte skulle gå :)
-
Jo volvovalparna eller i vart fall den jag plogade med hade något mindre hjul fram, jag knäckte hela skiten fram när jag körde barmark med 4wd :cry: :cry: :cry:
-
klart att du inte kan ha det, det kommer bryta redigt i grejerna med 4wd inkopplad på hårdare underlag..
i lera är det dock en fördel om framhjulen snurrar lite snabbare (större hjul) än bak, tror att på en del traktorer går framhjulen en procent fortare än bak för att få bra styrförmåga, men inget som funkar på hårda underlag såklart.
Misstänkte det... Anledningen att jag undrade e att en kompis har en Honda 680 trx och kör 27" fram å 28" bak å har gjort det i snart ett år, å inget har gått sönder, än... Men vet inte om deras 4 hjulsdrift fungerar annorlunda än våra maskiner. Men som sagt, jag misstänkte att det inte skulle gå :)
Det är ju lugnt i skogen, dessutom kan hjulen i praktiken ha samma eller i vart fall nästan samma rulldiameter
-
dessutom kan hjulen i praktiken ha samma eller i vart fall nästan samma rulldiameter
Precis, är bakhjulen slitna och fram är nya kan det vara samma rullomkrets, eller om det är olika märken eller bara olika däckstryck...
-
klart att du inte kan ha det, det kommer bryta redigt i grejerna med 4wd inkopplad på hårdare underlag..
i lera är det dock en fördel om framhjulen snurrar lite snabbare (större hjul) än bak, tror att på en del traktorer går framhjulen en procent fortare än bak för att få bra styrförmåga, men inget som funkar på hårda underlag såklart.
Och så finns Polaris Awd-system som funkar precis tvärtom. Där snurrar bakhjulen snabbare än framhjulen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE[/youtube]
-
Nån som vet om man mäter ytterdiametern på hjulet när man säger tex. 27 tum? Så att det inte spelar någon roll om man tex. har små dubbar fram och jätte grova bak.
-
klart att du inte kan ha det, det kommer bryta redigt i grejerna med 4wd inkopplad på hårdare underlag..
i lera är det dock en fördel om framhjulen snurrar lite snabbare (större hjul) än bak, tror att på en del traktorer går framhjulen en procent fortare än bak för att få bra styrförmåga, men inget som funkar på hårda underlag såklart.
Och så finns Polaris Awd-system som funkar precis tvärtom. Där snurrar bakhjulen snabbare än framhjulen...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SucJve7Y0WE[/youtube]
ja, det undrar jag vad det ska vara bra för, men det är klart, den blir ju roligare att sladda med ;)
-
Kolllar man på orginaldäcken på en Bruteforce så är bakdäcken större än framdäcken.
Med orginaldäcken på en Bruteforce så blir det lika som Polarisen om man testar på samma sätt.
-
Orginaldäcken på min Suzuki KingQuad -00 är 24x8x11 fram och 25x10x12 bak
-
Orginaldäcken på min Suzuki KingQuad -00 är 24x8x11 fram och 25x10x12 bak
Har du mätt omkretsen? Den kan vara lika.
Lowest skrev: Kolllar man på orginaldäcken på en Bruteforce så är bakdäcken större än framdäcken. Det trodde jag också på min Kawa -12 ända tills jag mätte omkretsen och de var lika fram o bak, var en synvilla därför att framdäcken är så smala. Ja, Polaris bakhjul snurrar fortare än framhjulen vid inkopplad AWD, alltså tvärtom vad som vanligt på traktorer.
Hilliard kopplingen i framdiffen kräver det för att funka.
På 4x4 maskiner med mekanisk fördelningslåda och identisk utväxling i fram o bak diff så bör väl framhjul och bakhjul ha samma diameter.