ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Jpson67 skrivet 17 september 2011 kl. 09:46:06
-
Hur kommer det sig att inte SMC eller Access använder sig av insprutning? Som Yammaha gör tex?
/Jimmy
-
Priset.
-
Men gör det att japanernas maskiner är dubbelt så dyra, en yamaha yfz 450 kostar ju 97000 och en access 450 kostar 59000
/Jimmy
-
Arbetskostnad, materialval, komponenter å så betalar man inte för nått "märke"
-
Men gör det att japanernas maskiner är dubbelt så dyra, en yamaha yfz 450 kostar ju 97000 och en access 450 kostar 59000
/Jimmy
Nä, men detta är EN sak de dragit ner på, och därmed kunnat få ett lägre slutpris.
-
nu förstår jag inte? skulle insprutning vara billigare att göra än förgasare? snarare tvärt om eftersom man måste göra en ECU och en bensinpump.
En YFZ är 40% dyrare än Accessen just för att YFZ'an är 40% bättre, tror du mig inte så har du inte prövat båda hojarna :whip:
-
nu förstår jag inte? skulle insprutning vara billigare att göra än förgasare?...
Herr Narmasil kanske redan börjat med grogg... följer du tråden i nyktert tillstånd så förstår du nog att saken gällde det omvända.:whip:
-
AHAAAAAAA!!!!!... Jag missade en liten detalj som ändrar en hel del....
Hur kommer det sig att inte SMC eller Access använder sig av insprutning? Som Yammaha gör tex?
:banghead:
jaja :help:
-
Men vad är det som gör YFZ så mycket bättre då? Är i köptankar men vill undersöka lite innan köp, för det är svårt att få prova maskiner så man får en uppfattning.
/Jimmy
-
Vad väger de du jämförde med?
Yamman är dyrare bla för att de använder lättare material och konstruktioner, chassiet är av en helt annan värld och eftermarknadsprylar dräller det av samt ifall man behöver delar så får man tag i precis vad som helst inom två-tre dagar via deras centrallager i Holland.
Man slipper alltså stillestånd.
Detta är dock en crossmaskin, så skall du bara åka gata eller liknande så bör du nog kolla något annat än Yamma 450 (som ju för övrigt bla även saknar back).
Tar du ut de billigare maskinerna du nämnde på en crossbana så lär skillnaden visa sig rätt snabbt.
...körs sen maskinerna 100 timmar på bana, då är skillnaden ännu större.
Här är en kille som också snöade in på att köra tävlingsmaskin på gata, följ tråden och tänk att det gällde visserligen en KTM, i enduroutförande, men Yamman som omnämns här är typ samma.
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=37611.0
-
kunde inte sagt det bättre själv ()p
-
Tråkigt att yamma inte har gatreggade maskiner, har ju kört yamma i alla år men då landsvägs maskiner. Själv tror jag det är farligt frestande att stirra sig blind på dom billiga maskinerna från taiwan, men sen gör dom ju reklam om att dom vunnit en massa mästerskap osv som gör att det kan verka bättre än va det är. Men än så länge har jag inte bestämt mig för vilken typ av 4hjuling jag vill ha, det ända jag vet är att jag aldrig kört på crossbana och troligen inte kommer lägga så mycket tid där heller, men jag vill kunna bröta ut i skogen men även kunna ta en liten sväng på landsvägen.
-
Gamla YFZ finns ju som vägreggad, dock inte den nya med insprutning. Beror ju hur mycket väg du tänkt köra, själv tycker jag det är det tråkigaste man kan göra med en quad efter man provat crossbana. Jag tyckte de var skoj för 3 år sen :)
Ska du mestadels köra väg osv så funkar nog en Access bra skulle jag tro. Det är så svårt att ge någon vägledning med sånt här för vissa nöjer sig med vad för skräp som helst, bara det rullar så "går den som fan!" och andra måste ha det värsta av det värsta och ändå duger det inte :dntknow:
Men det kryllar av begagnade YFZor på blocket, hur många som är vägreggade har jag inte kollat men det är många där. Sen Access t.ex har jag aldrig kollat
-
Helt rätt, Yamaha själva säljer inte de större modellerna vägreggade.
Men det betyder väl inte att det inte finns???
Min Raptor 700 är vägreggad tex...
Är du van vid Yamaha blir du garanterat besviken på taiwanerna.
Yamahamodellerna som är vägreggade är ombyggda för detta av andra företag, som sätter på elprylar typ blinkers osv... och detta är sällan av Yamahakvalité tyvärr.
Här är tex en Raptor, i taiwanprisklass dessutom: :djump:
http://www.blocket.se/varmland/Yamaha_Raptor_700_i_nyskick_HOSTREA_35341936.htm?ca=21&w=3
-
Ska försöka få prova en Can-Am Renegade och en Cectek King Cobra :)
/Jimmy
-
Om du inte seriöst faktiskt menar köpa en Renegade, så låt bli att prova den.
-
Hur kommer det sig att inte SMC eller Access använder sig av insprutning? Som Yammaha gör tex?
/Jimmy
Tråden började med denna fråga, men spårade snabbt ur om annat.
Varför Kineser/Taiwaneser inte använder insprutning? Hydro svarade priset.
Priset är säkert en orsak men jag tror det inte handlar om inte priset för insprut prylarna.
Det handlar om licenser, priset för licenser.
Finns det något insprutnings system utvecklat i Kina?
Inte tror jag det. Varför då? Jo här har vi det vanliga svaret att kineserna är mycket dåliga på R&D
(Research and Development) Kopiera och licens tillverka är dom jävligt duktiga på.
Det är det dom vill göra, tillverka billigt och sälja billigt i mängder och tjäna grymt med pengar.
Folk köper ju motorer med gammal förgasar teknik, varför då lägga pengar på insprutning?
Så när ska ni begripa att kinesiska konsument prylar t.ex ATV/Quad är gammal teknologi som dessutom (men inte alltid) är dåligt tillverkad av icke kvalificerad arbetskraft och ofta med dåligt efterkontroll, men jäkligt billig att köpa.
Konsumenten går på tricket och accepterar, -Ja den pajade men den var ju billig, kan inte begära mer.
Varför har kinesiska 500cc ATV's dragstart? Har ni tänkt på det? Är det gammal eller ny teknik?
Har ni dragstart på motorcykeln eller startvev på bilen?
-
CF Moto har väl insprutning och dom kommer väl ifrån Kina :hmmm:
Tråden handlade om Access samt SMC och dom kommer ifrån Taiwan ()p
-
Tråkigt att yamma inte har gatreggade maskiner, har ju kört yamma i alla år men då landsvägs maskiner. Själv tror jag det är farligt frestande att stirra sig blind på dom billiga maskinerna från taiwan, men sen gör dom ju reklam om att dom vunnit en massa mästerskap osv som gör att det kan verka bättre än va det är. Men än så länge har jag inte bestämt mig för vilken typ av 4hjuling jag vill ha, det ända jag vet är att jag aldrig kört på crossbana och troligen inte kommer lägga så mycket tid där heller, men jag vill kunna bröta ut i skogen men även kunna ta en liten sväng på landsvägen.
Yamma finns inte som vägreggat, det stämmer delvis. Det står inte Yamaha på regbeviset, right. Däremot finns det företag som reggar om hojarna "Dresel" är en av dem.
De billiga maskinerna från Taiwan är främst Dinli, SMC och Access (kanske missat nån). Det finns dock en uppsjö av kinahojar som generellt håller lägre kvalitet. Ni får gärna rätta mig om jag har fel, men taiwanmaskinerna är något mitt emellan kina och japan-kvalitet. Du får rätt mycket kvalitet och åka för pengarna, men inget som utmärker sig åt något håll. Varken bra eller dåligt.
-
CF MOTO X7 och Z6, och precis ny på marknaden nu är X8.
Googla dessa så finns bevis för att "kina" har insprut även dom. Så tekniken har dom, men väljer att inte ha det på vissa med största sannolikhet på grund av pris så som hydro säger.
-
klar kina KAN göra insprutning, men deras är nog så snålstrukna dom kan bli. Kineserna försöker nog hitta en balans att ha det snorbilligt samt ändå rätt bra. Tycker det är bra Kina rotar och har sig för då kan t.ex inte Yamaha ha skyhöga priser
-
Dom kör med förgasare för att folk köper det.
Det är marknaden som styr, skulle konsumenterna kräva insprutning så skulle dom flesta ha det snarast.
Dom vill ju bygga billigt och tjäna pengar, så länge folk köper så kommer det byggas.
-
Kineserna känner så klart trycket från marknaden och kommer ju nu med insprutning.
CF Moto använder Bosch insprutning.
Det är bara för kineserna att bita i det sura äpplet och dra upp lädret.
Inom snar framtid finns det nog ingen förgasarmodell alls att köpa inom det övre segmentet.
-
Men vilket är att föredra då? Rent maskinellt och ekonomi mm